Jump to content
Annons

Byggande av inspelningsrum (Lågbudget)


Lilleman

Recommended Posts

Shit, ett Neotek...Steve Albinis favorit...grymt som attan. SR sålde ett Elite för något år sedan, men då hade jag inte råd att hugga det. Det var visst i rätt risigt skick, dock. Så det kanske ändå hade smakat mer än det hade kostat.

Förmodligen det bordet som står här nerpackat i ett garage ett kvarter bort 🙂

WTF!?!?! Det är MITT. Egentligen. Mittmittmitt. Vill ha. Det behöver ett hem där det får mycket kärlek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 187
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Shit, ett Neotek...Steve Albinis favorit...grymt som attan. SR sålde ett Elite för något år sedan, men då hade jag inte råd att hugga det. Det var visst i rätt risigt skick, dock. Så det kanske ändå hade smakat mer än det hade kostat.

Förmodligen det bordet som står här nerpackat i ett garage ett kvarter bort 😄

WTF!?!?! Det är MITT. Egentligen. Mittmittmitt. Vill ha. Det behöver ett hem där det får mycket kärlek.

Haha!

Det är inte det bordet men ett likadant!

Detta köptes av Piteå Folhögskola (eller möjligtvis universitet) för 8-9 år sedan. Då var det totalrenoverat av proffs o bla alla motorreglar var bytta etc..

Vi monterade upp det o kollade så att allt funkade och det gjorde det sedan flyttades det in i garareget där det står nu i väntan på att lokalen skulle bli färdig (vet inte om du såg lokalen på MatsDs Köp o Sälj).

När väl lokalen var färdig flyttade min kollega (o rättmätiga ägare till bordet) till Dubai.

Jag hade 235 m2 studioanpassad lokal + lite andra prylar o han hade bordet + 2st Tascam DA38 or + en DA 88.

Nu sålde jag lokalen i Maj o vad händer då!! Jo min polare kommer hem från Dubai!

Nu har han inte alls sysslat med musik de senaste 7-8 åren o det har ju hänt en hel del (till det positiva prismässigt sätt) inom studiovärlden sen dess.

Nu diskuterar vi att fixa en ny lokal men han vet inte om han har samma intresse som förr däremot så vill han inte sälja bordet (han tycker det sjunkt för mycket i värde) så han menar att jag gärna får använda bordet (om jag servar o sånt i gengäld) + att han får komma dit nån gång ibland efter ett par öl o jamma (han lirar bas).

Nu är väl snarare frågan i vilket skick bordet är efter att det stått i ett garage (paketerat) på högkant i 7-8 år!

Frågan är oxå vad i så fall en service/renovering går loss på!

Nån som har nåt hum??

Link to comment
Dela på andra sajter

WTF!?!?! Det är MITT. Egentligen. Mittmittmitt. Vill ha. Det behöver ett hem där det får mycket kärlek.

Haha!

Det är inte det bordet men ett likadant!

Detta köptes av Piteå Folhögskola (eller möjligtvis universitet) för 8-9 år sedan. Då var det totalrenoverat av proffs o bla alla motorreglar var bytta etc..

Vi monterade upp det o kollade så att allt funkade och det gjorde det sedan flyttades det in i garareget där det står nu i väntan på att lokalen skulle bli färdig (vet inte om du såg lokalen på MatsDs Köp o Sälj).

När väl lokalen var färdig flyttade min kollega (o rättmätiga ägare till bordet) till Dubai.

Jag hade 235 m2 studioanpassad lokal + lite andra prylar o han hade bordet + 2st Tascam DA38 or + en DA 88.

Nu sålde jag lokalen i Maj o vad händer då!! Jo min polare kommer hem från Dubai!

Nu har han inte alls sysslat med musik de senaste 7-8 åren o det har ju hänt en hel del (till det positiva prismässigt sätt) inom studiovärlden sen dess.

Nu diskuterar vi att fixa en ny lokal men han vet inte om han har samma intresse som förr däremot så vill han inte sälja bordet (han tycker det sjunkt för mycket i värde) så han menar att jag gärna får använda bordet (om jag servar o sånt i gengäld) + att han får komma dit nån gång ibland efter ett par öl o jamma (han lirar bas).

Nu är väl snarare frågan i vilket skick bordet är efter att det stått i ett garage (paketerat) på högkant i 7-8 år!

Frågan är oxå vad i så fall en service/renovering går loss på!

Nån som har nåt hum??

Jag har just renoverat upp mitt bord. The usual suspects när ett bord är gammalt och har stått oanvänt länge är två:

– Sprakande potar/reglar. Är de av öppen typ (och det är de troligen på ett kvalitetsbord som Neotek) är det lätt att ordna med en bra rengöringsspray (INTE 556!!! Det är en myt lika efterhängsen som den om äggkartongerna).

– Trötta eletrolytkondensatorer. Byt ut hela gänget, kör en "storlek" större på alla som sitter i signalvägen (om de fysiskt får plats). Angående kostnad – räkna med att det tar 30-60 minuter per kanal (beroende på hur många lytar som sitter i) och att en reparatör tar 400 kr/tim. Tillkommer kostnader för själva komponenterna, men det handlar om någon krona/styck. Du som bor nära Roger J kan ju fråga honom. Fast jag tror inte att han har tid.

Trevligt att du får använda ett Elite mot att du vårdar det! Jag har en liknande deal på lite prylar i min studio, mycket trevligt.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

WTF!?!?! Det är MITT. Egentligen. Mittmittmitt. Vill ha. Det behöver ett hem där det får mycket kärlek.

Haha!

Det är inte det bordet men ett likadant!

Detta köptes av Piteå Folhögskola (eller möjligtvis universitet) för 8-9 år sedan. Då var det totalrenoverat av proffs o bla alla motorreglar var bytta etc..

Vi monterade upp det o kollade så att allt funkade och det gjorde det sedan flyttades det in i garareget där det står nu i väntan på att lokalen skulle bli färdig (vet inte om du såg lokalen på MatsDs Köp o Sälj).

När väl lokalen var färdig flyttade min kollega (o rättmätiga ägare till bordet) till Dubai.

Jag hade 235 m2 studioanpassad lokal + lite andra prylar o han hade bordet + 2st Tascam DA38 or + en DA 88.

Nu sålde jag lokalen i Maj o vad händer då!! Jo min polare kommer hem från Dubai!

Nu har han inte alls sysslat med musik de senaste 7-8 åren o det har ju hänt en hel del (till det positiva prismässigt sätt) inom studiovärlden sen dess.

Nu diskuterar vi att fixa en ny lokal men han vet inte om han har samma intresse som förr däremot så vill han inte sälja bordet (han tycker det sjunkt för mycket i värde) så han menar att jag gärna får använda bordet (om jag servar o sånt i gengäld) + att han får komma dit nån gång ibland efter ett par öl o jamma (han lirar bas).

Nu är väl snarare frågan i vilket skick bordet är efter att det stått i ett garage (paketerat) på högkant i 7-8 år!

Frågan är oxå vad i så fall en service/renovering går loss på!

Nån som har nåt hum??

Jag har just renoverat upp mitt bord. The usual suspects när ett bord är gammalt och har stått oanvänt länge är två:

– Sprakande potar/reglar. Är de av öppen typ (och det är de troligen på ett kvalitetsbord som Neotek) är det lätt att ordna med en bra rengöringsspray (INTE 556!!! Det är en myt lika efterhängsen som den om äggkartongerna).

– Trötta eletrolytkondensatorer. Byt ut hela gänget, kör en "storlek" större på alla som sitter i signalvägen (om de fysiskt får plats). Angående kostnad – räkna med att det tar 30-60 minuter per kanal (beroende på hur många lytar som sitter i) och att en reparatör tar 400 kr/tim. Tillkommer kostnader för själva komponenterna, men det handlar om någon krona/styck. Du som bor nära Roger J kan ju fråga honom. Fast jag tror inte att han har tid.

Trevligt att du får använda ett Elite mot att du vårdar det! Jag har en liknande deal på lite prylar i min studio, mycket trevligt.

Hälsningar

/Henrik

Ehmm, jag vet några till som har Neotek...

Vi får se till att skapa en Neotek sektion på Forumet... 🙂

Svenska Neotek-klubbens Intirimstyrelse.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehmm, jag vet några till som har Neotek...

Vi får se till att skapa en Neotek sektion på Forumet...  🙂

Svenska Neotek-klubbens Intirimstyrelse....  🙂

Ja, tyvärr kvalificerar jag ju inte för medlemsskapet...jag får väl vara groupie eller nåt.

Jag skulle kunna ge dej 1 % delägarskap i mitt bord, du skulle säkert bidra positivt till styrelsen... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

De flesta rekommenderar att man byter alla elektrolytkondensatorer vart 10 år ungefär.

De torkar ut och börjar "läcka", man bör börja med nätdelar, sen master, sen kanal.

När jag hade bytt ut alla elektrolyter på några kanaler, jämförde jag ljudet med nägra orginal kanaler..

Mitt bord är ett Elan från 1988 och jag renoverade 2005...Gosh! fastare bas, mer diskant, mindre brus.

Rätt jobbigt att löda om 4000 kondingar dock...för hand...borde nog köpt en avlödningsstation..

(Det fins redan "en klubb" för Neotek användare Neotek list, bare å goggle

Hälsa alla! /Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta rekommenderar att man byter alla elektrolytkondensatorer vart 10 år ungefär.

De torkar ut och börjar "läcka", man bör börja med nätdelar, sen master, sen kanal.

När jag hade bytt ut alla elektrolyter på några kanaler, jämförde jag ljudet med nägra orginal kanaler..

Mitt bord är ett Elan från 1988 och jag renoverade 2005...Gosh! fastare bas, mer diskant, mindre brus.

Rätt jobbigt att löda om 4000 kondingar dock...för hand...borde nog köpt en avlödningsstation..

(Det fins redan "en klubb" för Neotek användare Neotek list, bare å goggle

Hälsa alla! /Tobias

Va trevligt! :rolleyes:

Jag har inte öppnat bordet än, men han jag köpte bordet av garanterade att 90% av kondningarna var bytta... 😉 Och jag tror honom, han är seriöst aktivt arbetande i branschen... 😳

Tack för tipset om Neotek klubben... Ska genast kasta mej in i Googleträsket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till!

Ursäkat att jag var lite lat innan, här är länken.

Ytterst användbart, släng ut en fråga om din mixer här och du har minst 25 svar inom 20 minuter!"

http://www.analogbros.com/neotek/listinfo.html

Tobias

Jag hittade den direkt genom lite googlande...

Känns som en himla bra källa när man kan bli lite mer konkret i sina frågor...

Just nu har jag bara kopplat upp det i mitt gamla ljudkort, och det låter himmelskt bra...

Men jag hoppas att mitt nya Motu-kort kommer i nästa vecka... :rolleyes:

Då finns det säkert inga superlativ kvar att använda... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nice! Gratulerar till ditt grymma bord!

Jag har min monitor som du, asbra att ha den så tycker jag. Har även ställt ett bord under mixern så musmattan får plats framför mixern, rekommenderas. (Det är ju lite böckigt med mus på ett mixerbord!) lycka till! / Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser jättefint ut. Det enda är att åtminstone på bilden ser det ut som att skärmarna är lite i vägen för högtalarna. Skärmarna kanske kan flyttas lite bakåt på något sätt?

Hälsningar

/Henrik

Jag har varit i Gbg över helgen och inhandlat 2 nya stativ till högtalarna...

Jag jobbar mycket ihop med en kille som har en synskada, i ock med att armarna till skärmarna är så flyttbara så kommer det säkert att bli en inspelnings och en mixnings position på skärmarna oavsett stativen...

mattssons

Jag är så supernöjd med bordet, det låter så förbannat bra...

Jag har hittat ett litet tangentbord som jag ska fästa på en liten plåt framför bordet...

Steinberg

Tack, det har varit himla inspirerande att folk följt tråden... Jag har tänkt att bygga om kontrollrummet i vinter, vi får se om det blir en till tråd... 😉

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Ny har jag fått in lite nya rytm prylar, bland annat ett Yamaha DP Serie trumset, Congas och Cajon... Det ska bli så himla kul att köra live trummor... 😱

Nu väntar jag bara på mickarna ifrån Holmerup...

5658559.jpg

fanken det blir bara bättre o bättre för dig Lilleman.. 😉

hur har du råd?

Link to comment
Dela på andra sajter

fanken det blir bara bättre o bättre för dig Lilleman.. 😉

hur har du råd?

Tack IDF...

Man får jobba och slita lite... Inte hänga på forumet hela dagarna... Ha, ha, ha... 😉...

Man får försöka köpa rätt är nog svaret...

haha tell me about it.. 😎

jag har upptäckt att jag inte har plats kvar längre.. 🙁

nu blir det plattskärm istället.. crt är inte coolt längre. 😉

mkt trevligt du börjar få. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

fanken det blir bara bättre o bättre för dig Lilleman.. 🙂

hur har du råd?

Tack IDF...

Man får jobba och slita lite... Inte hänga på forumet hela dagarna... Ha, ha, ha... 😱...

Man får försöka köpa rätt är nog svaret...

haha tell me about it.. 😄

jag har upptäckt att jag inte har plats kvar längre.. 😎

nu blir det plattskärm istället.. crt är inte coolt längre. 😎

mkt trevligt du börjar få. 😄

Skicka ner CRT:orna till Slipped_Away i Berkvara, han sparar på sådana... 😄

Nejdå, men det är himla praktiskt med TFT och stativ...

Vad kör du med för ljudkort till ditt bord? 😛

Edit: Stafvel

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

fanken det blir bara bättre o bättre för dig Lilleman.. 😛

hur har du råd?

Tack IDF...

Man får jobba och slita lite... Inte hänga på forumet hela dagarna... Ha, ha, ha... 🙂...

Man får försöka köpa rätt är nog svaret...

haha tell me about it.. 😄

jag har upptäckt att jag inte har plats kvar längre.. 🙁

nu blir det plattskärm istället.. crt är inte coolt längre. 😄

mkt trevligt du börjar få. 😛

Skicka ner CRT:orna till Slipped_Away i Berkvara, han sparar på sådana... 😄

Nejdå, men det är himla praktiskt med TFT och stativ...

Vad kör du med för ljudkort till ditt bord? 😕

Edit: Stafvel

haha jo jag vet.. 😄 jag har spelat där.. 😛

själv har jag inte mindre än tre datorer med tillhörande CRT-skärmar.. 😉 pretty annoying.. 😛

jag tänkte skaffa de som sagt så fort jag får cash!!

jag kör med ett digi001.. stabilt som fan ere, o sen funkar det asbra. kör med en G4 AGP, 1,2gHz CPU 1024 mb RAM.. inge pctrams till studion. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

btw: körde vi en roland tr505, ett multisamplat rhodes via reason ut från digi001an en bas via stämapparaten på min gt3a och en sm 57 in i bordet o sen ut till en av mina tandbergare. tänkte plocka bort bruset o sen sampla av det.. 🙂 feeeett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny har jag fått in lite nya rytm prylar, bland annat ett Yamaha DP Serie trumset, Congas och Cajon... Det ska bli så himla kul att köra live trummor... 🙂

Nu väntar jag bara på mickarna ifrån Holmerup...

5658559.jpg

Tillbaka till topic... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry.. 🙂

vad kör du med för cymbaler till kitet? storlekar etc.. hit me hard!!

- Dom är blanka och runda... :rolleyes:

Det är inga höjdar cymbaler, utan ska väl bytas ut efter hand...

:rolleyes:🙂🙂

det är fan rätt..

kommer från trumfetischisten #1

😆😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...