Jump to content
Annons

Hjälp med att koppla JV-1080


MagnusGr

Recommended Posts

Hej

Är ganska ny inom området och skulle behöva lite hjälp... Har sökt men inte riktigt funnit det jag behöver.

Har införskaffat mig en Roland JV-1080 och nu skulle jag behöva lite tips på hur jag får det hela att funka.

Har kopplat MIDI-klaviaturen till MIDI-in på mitt Audiophile ljudkort, och från MIDI-out till MIDI-in på Rolanden.

MIDI signaler går in i datorn men går inte vidare till synten, hur ordnar jag detta?

(Testade att köra klaviaturen direkt in i synten och då lös i alla fall MIDI message).

Och hur ska jag koppla in Rolanden i mixerbordet? Från vilka utgånger till vilka ingångar? (Har ett Phonic MM1002).

Använder en PC och Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hittar inge input/output någonstans känns det som.

Under "MIDI Interface communication" hittar jag inget i alla fall.

Under "Song settings" och "MIDI options" finns dock: Instrument without MIDI through function: No Output

Det ger utslag på transportpanelen så att man ser vilka ackord som spelas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att du fått ordning på kopplandet!

Då kan du ju äntligen ge dig hän åt själva modulen.... Som enligt mig är helt gryymmm (trots sin ålder!). Jag använder nästan uteslutande min 1080 även om jag har hur mkt VST-pluggar som helst. Jag har även Bass&Drums expansionen.

Dom ljuden hänger fortfarande med om man jämför med dagens moderna pluggar och ljuden i dom!

Lycka till!

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Argh, teknisk är jag då inte.. 😱

Har kopplat telekablarna in i mixern, men det ljuder inte så mycket.

För några år sedan körde jag ProTools + JV-1010, och där har jag för mig att man kunde välja ljud från synten ur en lång lista inne i ProTools, men jag kanske minns fel..

Hjälp, hjälp.

Redigerat av MagnusGr
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det verkar ju som om du har kopplat allt rätt!!

Är det kanske rent av så att det är modulen du inte får ordning på!

Du kan ju för enkelhets skull köra modulen i GM-läge, bara för att se så att den svarar..... Eftersom jag inte har modulen framför mig kommer jag inte ihåg vilka två knappar man skulle hålla inne för att köra i GM-läget!?

Du kanske redan har testat detta!?

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...