Jump to content
Annons

YAMAHA AW-4416


Cheese

Recommended Posts

Tjena!

Satt pÄ skolan idag och försökte lÀra mig spela in pÄ deras YAMAHA AW-4416.

Jag lyckades spela in ett spÄr, men hur gör man för att spela in ett till spÄr pÄ det första? AlltsÄ det som dom i instruktionsboken kallar för overdub.

Sedan skulle det ocksÄ vara trevligt om man kunde fixa en metronom, finns en sÄdan installerad och hur fÄr man isf igÄng den?

Hoppas att det finns nĂ„gon som Ă€r kunnigare Ă€n jag och som ocksĂ„ kan svara! 😼

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Skulle du kunna förklara lite mer ingÄende vad det Àr du vill göra? Ett spÄr till pÄ det första? Menar du att du ska lÀgga pÄ ett till instrument/sÄng pÄ en till kanal?

Om du vill lÀgga spela in nÄt mer pÄ en ny kanal, vad Àr det för nÄgot du ska spela in? Om det tex Àr en gitarr vad kör du gitarren igenom? En Line 6 pod eller mickar du upp en stÀrkare osv? Vilken input av de 1-8 som finns pÄ Aw4416 anvÀnder du?

Ja det finns en metronom den Àr lÀngst ner till höger i Track (Trview) fönstret.

awtrview.jpg

Du anvÀnder cursorpilarna för att komma dit. AnvÀnd enterknappen för att sÀtta pÄ den och gÄ ett steg till höger och anvÀnd jogwheel för att höja och sÀnka volymen.

Tempot och taktart för lÄten stÀller du in i tempo map som finns i songmenyn (knappen lÀngst upp till vÀnster)

awtempo.jpg

*edit* förtydligade

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry att jag Ă€r sĂ„ dĂ„lig pĂ„ att förklara 🙂

Det hÀr var alltsÄ första gÄngen som jag anvÀnde den, sÄ dÀrför nöjde jag mig med att lajna gitarren direkt in i AW4416 via kanal 8 (Hi-Z). Jag Àr vÀldigt ny inom detta omrÄde, sÄ det var förmodligen sÄ att den spelade över det jag hade spelat in eftersom jag försökte spela in det andra spÄret pÄ samma kanal (8 Hi-Z). Man ska ju sÄ klart spela in pÄ en ny kanal för att inte spela över det som man redan har spelat in.

Det hÀr var mest en provomgÄng sÄ Àn sÄ lÀnge har jag inte tÀnkt sÄ mycket. Men skulle det gÄ att spela in tvÄ spÄr via kanal 8 (Hi-Z) om man bussar det andra sÄ att det spelas in pÄ tex kanal 1? GÄr det?

I mina fortsatta experiment kommer jag förmodligen ocksÄ testa att micka upp en förstÀrkare eller andra instrument.

Jag vet inte om det hÀr klarade upp nÄgot eller om det bara förvirrade dig Ànnu mer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry att jag Ă€r sĂ„ dĂ„lig pĂ„ att förklara 🙂

Det hÀr var alltsÄ första gÄngen som jag anvÀnde den, sÄ dÀrför nöjde jag mig med att lajna gitarren direkt in i AW4416 via kanal 8 (Hi-Z). Jag Àr vÀldigt ny inom detta omrÄde, sÄ det var förmodligen sÄ att den spelade över det jag hade spelat in eftersom jag försökte spela in det andra spÄret pÄ samma kanal (8 Hi-Z). Man ska ju sÄ klart spela in pÄ en ny kanal för att inte spela över det som man redan har spelat in.   

Det hÀr var mest en provomgÄng sÄ Àn sÄ lÀnge har jag inte tÀnkt sÄ mycket. Men skulle det gÄ att spela in tvÄ spÄr via kanal 8 (Hi-Z) om man bussar det andra sÄ att det spelas in pÄ tex kanal 1? GÄr det?

I mina fortsatta experiment kommer jag förmodligen ocksÄ testa att micka upp en förstÀrkare eller andra instrument.

Jag vet inte om det hÀr klarade upp nÄgot eller om det bara förvirrade dig Ànnu mer.

NÀ, det Àr lugnt. Men jag tror att jag börjar bli trött för jag fattar inte riktigt om du vill spela in tvÄ spÄr samtidigt eller lÀgga ett spÄr pÄ kanal 8 och sen lÀgga ett spÄr pÄ kanal 1 genom hi-z ingÄngen, sÄ jag förklarar bÄda.

För att lÀgga ett nytt spÄr pÄ kanal 1 efter du lagt pÄ kanal 8. SÄ trycker du pÄ Setupknappen (nÀst lÀngst upp till vÀnster) och dÄ fÄr du fram den hÀr menyn:

awpatchin.jpg

DÀr sÄ gÄr du till kanal 1 (som jag mÄlat fint röd) och snurrar med jogwheelet tills du fÄr fram AD8. Efter att du gjort det sÄ kan du ju trycka pÄ "Track" knappen uppe till höger sÄ att du fÄr se kanal 1-16 i fönstret igen.

Sen sÄ trycker du sjÀlvklart ner kanal 1 lÀngst upp till höger pÄ aw4416 hÀr(mÄlad fint blÄ):

lvlmtr.jpg

Om du nu skulle vilja spela in din gitarr pÄ tvÄ spÄr samtidigt sÄ gör du likadant, förutom att du har bÄde 1 och 8 intryckt (samtidigt) lÀngst upp till höger (alltsÄ bÄde blÄ och gröm).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hoppas du fÄr till det.

Kom pÄ att dom har ju en hemsida ocksÄ, den uppdateras inte lÀngre men du kan ju glo pÄ manualerna och reference guiden hemma, om det var skolans aw4416 tÀnkte jag. HÀr Àr sidan. Manualer och dylikt ligger under Download.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur blir ljudet i en sÄndÀr manick egentligen? Lite nyfiken Àr jag.

FörlÄt om jag gick lite off topic.

🙂

Det beror vĂ€l pĂ„ vem som anvĂ€nder det, i mitt fall sĂ„ mĂ„ste jag nog hĂ€nvisa till min signatur 😆.

Jag tycker vÀl att det blir rÀtt sÄ bra. Du kan ju, nÀr du ska spela in en lÄt bÀlja om du vill köra i 44,1 kHZ eller 48 kHZ och om du vill ha 16 eller 24 bitar. Du har ju möjlighet att eq:a och lÀgga dynamik tex gate, compressor bÄde insignalen och monitorsignalen. Den har tvÄ inbyggda fantommatade förförstÀrkare. Det finns tvÄ "effektsend" med en hel drös med effekter, som jag tycker lÄter bra. Man har möjlighet att spela in 16 kanaler samtidigt om man köper till ett extra kort. Det Àr motoriserade reglar och du kan gör redo och undo ett antal gÄnger mm mm. Den har Àven en inbyggd cd-brÀnnare. Men som min Àr nu sÄ kan jag spela in 8 kanaler samtidigt.

Jag köpte den för kanske 3-4 Är sen, nÀr den var sprillans ny. DÄ tyckte jag att den var hur bra som helst. Den Àr ju fortfarande schysst, men nu sÄ skulle jag kanske köpa nÄt annat. T ex en Frost dator och projectmix I/O.

Det som Ă€r riktigt bra Ă€r att den aldrig kraschar (peppar, peppar) och att den Ă€r portabel (duh! 😳 ). SĂ„ om man, som jag ska göra nu, köper ett JJlabs trummikset. SĂ„ Ă€r det bara att ta med den till repan och spela in trummor. Sen ta hem den och antingen importera wavfilerna till Cubase eller bara spela in pĂ„ de övriga kanalerna som blir över efter trummorna.

Tror att jag ska lÀgga upp en skiss pÄ en metallÄt i demoavdelningen sen, all audio i den Àr inspelad i Aw4416 (44,1kHZ och 16 bitar), sen har jag kört dfh ut genom mitt ljudkort in i Aw:n och gjort ett stereospÄr pÄ Aw:n som jag sen brÀnde ut med cd-brÀnnaren. Du kan ju lyssna dÀr. Men kom ihÄg min signatur.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur blir ljudet i en sÄndÀr manick egentligen? Lite nyfiken Àr jag.

FörlÄt om jag gick lite off topic.

😕

Det beror vĂ€l pĂ„ vem som anvĂ€nder det, i mitt fall sĂ„ mĂ„ste jag nog hĂ€nvisa till min signatur 😕.

Jag tycker vÀl att det blir rÀtt sÄ bra. Du kan ju, nÀr du ska spela in en lÄt bÀlja om du vill köra i 44,1 kHZ eller 48 kHZ och om du vill ha 16 eller 24 bitar. Du har ju möjlighet att eq:a och lÀgga dynamik tex gate, compressor bÄde insignalen och monitorsignalen. Den har tvÄ inbyggda fantommatade förförstÀrkare. Det finns tvÄ "effektsend" med en hel drös med effekter, som jag tycker lÄter bra. Man har möjlighet att spela in 16 kanaler samtidigt om man köper till ett extra kort. Det Àr motoriserade reglar och du kan gör redo och undo ett antal gÄnger mm mm. Den har Àven en inbyggd cd-brÀnnare. Men som min Àr nu sÄ kan jag spela in 8 kanaler samtidigt.

Jag köpte den för kanske 3-4 Är sen, nÀr den var sprillans ny. DÄ tyckte jag att den var hur bra som helst. Den Àr ju fortfarande schysst, men nu sÄ skulle jag kanske köpa nÄt annat. T ex en Frost dator och projectmix I/O.

Det som Ă€r riktigt bra Ă€r att den aldrig kraschar (peppar, peppar) och att den Ă€r portabel (duh! 😳 ). SĂ„ om man, som jag ska göra nu, köper ett JJlabs trummikset. SĂ„ Ă€r det bara att ta med den till repan och spela in trummor. Sen ta hem den och antingen importera wavfilerna till Cubase eller bara spela in pĂ„ de övriga kanalerna som blir över efter trummorna.

Tror att jag ska lÀgga upp en skiss pÄ en metallÄt i demoavdelningen sen, all audio i den Àr inspelad i Aw4416 (44,1kHZ och 16 bitar), sen har jag kört dfh ut genom mitt ljudkort in i Aw:n och gjort ett stereospÄr pÄ Aw:n som jag sen brÀnde ut med cd-brÀnnaren. Du kan ju lyssna dÀr. Men kom ihÄg min signatur.

Lysande! Ska spana. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😆

Tror att jag ska lÀgga upp en skiss pÄ en metallÄt i demoavdelningen sen, all audio i den Àr inspelad i Aw4416 (44,1kHZ och 16 bitar), sen har jag kört dfh ut genom mitt ljudkort in i Aw:n och gjort ett stereospÄr pÄ Aw:n som jag sen brÀnde ut med cd-brÀnnaren. Du kan ju lyssna dÀr. Men kom ihÄg min signatur.

Det blir spĂ€nnande att fĂ„ höra! 😄

Om jag fĂ„r till det sĂ„ kanske det kommer upp nĂ„gonting av mig ocksĂ„ sĂ„ smĂ„ningom. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den Àr helt ok. Ett par analogkort och lite bra preamps sÄ blir det bra. Preampsen i den Àr vÀl det absolut sÀmsta med den, men internt sÄ Àr det ju samma mjukvara som i 02R hade fast 24 bitar. Kanske inget optimalt att lÀgga ner stora pengar pÄ idag, men att hitta till ett vettigt begpris sÄ Àr det en mycket bra burk att utveckla sina inspelningsfÀrdigheter pÄ. Det Àr sÄ lÀtt att anvÀnda pluggar istÀllet för att göra det man vill göra om ni fattar. Har man en kompressor sÄ anvÀnder man den och blir mycket bÀttre pÄ att hantera den Àn om man har 20 olika.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 mĂ„nader senare...

Hej!

NÄgon som kan hjÀlpa mig med denna inspelningsenhet? Jag har rÄkat ut för ett nytt problem..

Hur gör man för att brÀnna över lÄtarna som man har spelat in pÄ en CD-skiva?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Först sÄ mÄste du göra ett stereo track av din lÄt. Se till att alla nivÄer Àr som dom ska och att du har lagt eq, effekter, kompressorer osv som du vill ha. GÄ till startpunkten pÄ din lÄt, gÀrna nÄn sekund före allt "brakar loss". Sen sÄ:

post-66-1147200079.jpg

Trycker du in stereospĂ„rsknappen (markerad med rött ovan), vid rec track select, som Ă€r brevid kanal 8. Bara st knappen! Efter det sĂ„ trycker du pĂ„ rec och lĂ„ter det gĂ„ tills lĂ„ten Ă€r slut. Om du vill göra fadeningar och sĂ„nt sĂ„ kan du göra det medans stereospĂ„ret spelas in. Men skulle det bli fel sĂ„ fĂ„r du börja om. SĂ„ det smartaste att göra Ă€r att göra en Automix, men det Ă€r en helt ny trĂ„d 😆 .

Sen nÀr du har gjort ditt stereospÄr sÄ trycker du pÄ masteringsknappen som Àr lÀngst uppe till vÀnster pÄ AW:n och fÄr fram den hÀr menyn:

post-66-1147200154.jpg

Du kan köra pÄ "Track at once" precis som pÄ bilden. Trycker du pÄ "New"(röd) ,om du vill lÀgga till flera lÄtar sÄ tryck pÄ "New" igen. Om du har flera spÄr sÄ kan du vÀlja bland dessa dÀr det stÄr "no track"(blÄ) gÄ helt enkelt upp hit och anvÀnd "Jog wheel" för att vÀlja lÄt. Sen trycker du pÄ "Execute" (grön) och vÀntar tills skivan Àr klar. Den kommer att poppa ut nÀr den har brÀnt fÀrdigt men du mÄste "Finalize:a" den ocksÄ. Den kommer att frÄga om du vill göra en "Finalize" tryck "Ok" och vÀnta sen sÄ Àr det klart.

En sista viktigt sak Àr att du inte kan brÀnna den lÄt som Àr "aktiv" i song menu. SÄ om du ska tex brÀnna "LÄt 1" se till att du har laddat "LÄt 2" pÄ song menu.

Blev rörigt det hÀr har inte AW:n framför mig just nu , hoppas du begriper vad jag menar.

Lycka till.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...