Jump to content
Annons

Passiva monitorer

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Har funderingar pÄ att skaffa ett par passiva monitorer förmodligen ett par Behringer, mycket pÄ grund av priset dÄ jag Àr en fattig stackare. Har en Hifi förstÀrkare en Technics (tror jag det Àr) en sÄ kallad klass AA, kan den funka vettigt förutsatt att watt och sÄnt stÀmmer?

Man skulle ju tro att den aktiva modellen borde ha mindre volym för sjÀlva högtaleriet dÄ förstÀrkaren stjÀl utrymme. AlltsÄ borde en passiv monitor med separat förstÀrkare vara att föredra?

NÄn som vet tacksam för rÄd.

Göran

Annons
Postat

Det maste vara det ologiskaste argumentet for passiva monitorer jag nagonsin hort! Ho ho 😄

(yttermatten pa B2031A ar nagot storre an B2031P - kanske for att fa plats med elektroniken :rolleyes: . Fo borde en hififorstarkare fungera alldeles utmarkt salange alla loudness ar avstangd och alla tonkontroller star pa 0)

Postat
đŸ˜Č O fan sĂ€ger du att det Ă€r olika yttermĂ„tt. Men skĂ€mt Ă„sido sĂ„ Ă€r ju sjĂ€lva utformningen det viktiga sĂ„ dĂ„ fĂ„r man ju hoppas att det extra utrymmet som gĂ„r Ă„t till stĂ€rkarn Ă€r avskiljt frĂ„n ljudkamrarna. Det kanske inte Ă€r sĂ„ dĂ€r jĂ€lka sjĂ€lvklart i ett par billiga monitorer 😏 men man fĂ„r vĂ€l hoppas. Skulle tro att aktiva kom till för att spara utrymme och sladd dragning och sĂ„nt, knappast i prestandahöjande syfte 😕 .
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Skulle tro att aktiva kom till för att spara utrymme och sladd dragning och sĂ„nt, knappast i prestandahöjande syfte 😏 .

Aktiva monitorer kom till av bÄda anledningarna kompaktare och oftast med bÀttre prestanda Àn passiva monitorer, ju bÀttre anpassad drivningen/delningen Àr till högtalarna desto bÀttre resultat.

Sladdragning sparar man inte in pÄ eftersom det behövs bÄde signal och strömkablar till varje aktiv högtalare, men man sparar in pÄ "dyr" högtalarkabel...

Postat

Fan det Ă€r mycket knĂ€ppa pĂ„ nĂ€san hĂ€r 😄 det mĂ„ste ju givetvis vara sĂ„ att en optimalt anpassad drivning som Ă€r fristĂ„ende och inte inbyggd i sjĂ€lva högtalaren Ă€r bĂ€st. Om man inte behöver ta hĂ€nsyn till att klĂ€mma in utrustning som inte har med "lĂ„dans" akustiska prestanda att göra kan man ju fritt utforma den optimalt. Men nog om det nu frĂ„gan gĂ€llde alltsĂ„ om det kunde funka med en hifi förstĂ€rkare och det har jag fĂ„tt svar pĂ„. Det Ă€r sĂ€kert jĂ€tteintressant att prata aktiva och passiva monitorer men det fĂ„r vi ta en annan gĂ„ng 😉 .

Göran

Postat (redigerat)

...fast i billiga aktiva monitorer, Ă€r slutstegen inte bĂ€ttre Ă€n i en medioker Hifi-förstĂ€rkare och definitivt inte specialanpassade, utan snarare en vĂ€ldigt billig standardmodell som anvĂ€nds pĂ„ femtielva andra stĂ€llen. Specialanspassat blir det inte förrĂ€n monitorerna kryper upp tillrĂ€ckligt i pris för att det ska vara ekonomiskt hĂ„llbart för tillverkaren att utveckla nĂ„gonting speciellt för just den modellen av monitor, sĂ„ det Ă€r lugnt att köra med en Hifi-förstĂ€rkare till ett par billiga passiva monitorer. 😉

Redigerat av Claes
Postat

Tjena Claes tackar det var andra bullar 😉 precis vad jag misstĂ€nkte. Har du nĂ„gra runt 2000 spĂ€nn som du kan rekomendera. Funderar som sagt pĂ„ ett par Behringer frĂ„n Börsen för 1700 tror jag det var, dom hade en deal nu? Jag bara leker musik sĂ„ det Ă€r orealistiskt att fundera sĂ„ dĂ€r jĂ€ttemycket dyrare och det skulle iofs. bara mynna ut i ett resultatlöst utdraget förhandlande med frugan 😄 .

Göran

Postat

OK tack ska du ha uppskattar hjÀlpen.

Göran

Postat

Burnin,

Jag har sjalv ett par B2031A som jag ar valdigt nojd med (jag ar gammal audiofil med hyfsat hoga krav). Som sagt har jag den aktiva modellen och tycker det ar skont att slippa en extra pryl i rummet. Dock har jag faktiskt ett problem som kan bero pa en massa saker: Jag har oturen att bo sa till att jag far in radio i hogtalarna vilket tyder pa lite sadar design av elektronikens skarmning. Detta ar dock min absolut enda negativa kommentar och det ska papekas att jag inte hittat nagon annan med samma problem sa kanske ar det endast mitt exemplar. Bang for the buck ar snudd pa oslagbart med dessa monitorer och dom gor definitivt jobbet.

Daniel

Postat
Burnin,

Jag har sjalv ett par B2031A som jag ar valdigt nojd med (jag ar gammal audiofil med hyfsat hoga krav). Som sagt har jag den aktiva modellen och tycker det ar skont att slippa en extra pryl i rummet. Dock har jag faktiskt ett problem som kan bero pa en massa saker: Jag har oturen att bo sa till att jag far in radio i hogtalarna vilket tyder pa lite sadar design av elektronikens skarmning. Detta ar dock min absolut enda negativa kommentar och det ska papekas att jag inte hittat nagon annan med samma problem sa kanske ar det endast mitt exemplar. Bang for the buck ar snudd pa oslagbart med dessa monitorer och dom gor definitivt jobbet.

Daniel

Radioproblemet skulle kunna bero pĂ„ att du inte har kopplat in dem och resten av utrustningen till ett jordat vĂ€ggurtag - eller pĂ„ att du har rullat ihop signalkablarna till snygga och prydliga, runda antenner - i stĂ€llet för att rulla ihop dem lite oregelbundet... 😳

Postat

OK tvÄ bra tips pÄ en gÄng det blir nog ett par sÄna dÄ det Àr lite för svÄrt att fÄ styr pÄ musiken i lurar. Ibland fÄr jag till det men lika ofta sÄ kanske det inte blir sÄ dÀr superlyckat. Har ett par ganska bra lurar AKG tror jag 1200 spÀnn pÄ Börsen.

NÄvÀl tackar för tipsen.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.