Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag ska köpa en mixer, som skall användas till ett PA i första hand. Så fick jag syn på Mackies "nya" onyx mixerbord, och efter att ha läst om firewire-möjligheten så blev jag sugen direkt. Ska använda den med bandet och göra live-inspelningar. Vi är sex stycken. Frågan är om någon har erfarenhet av dessa bord och kan tala om för mig vad den stora fördelen med 1640-bordet är jämte 1620 varianten, i vilket sammanhang så är 1640-bordet hetare än lillebrorsan?

(Jag har även tillgång till ett hyffsat ljudkort redan med 8 in kanaler). Någon som har förslag på vad jag ska investera i?

Tacksam för tips och synpunker

Redigerat av KingKongo
Annons
Postat

Visst har jag sett den, har nån slags aversion mot alesis, vet inte varför. Alla hemska quadraverb man har snubblat över genom åren kanske har satt sina spår. Men det är ett interassant alternativ, billigare, samt att man kan spela in den blöta signalen, vilket man tydligen inte kan med mackie 😆 om nu det är nåt att stå efter..hmm

Postat

My track has reverb effects, but they are not being recorded

You’ll understand this issue when you consider the MultiMix’s internal routings.

The MultiMix’s preamp gain, EQ, and channel fader settings all operate on each

individual channel. For example, if you change these settings on channel 1,

channel 2 will not be affected at all.

Reverb and other AUX effects work differently. When you apply an effect from a

channel, you’re really sending a bit of that channel’s signal out to the reverb or

other processor. This way, you can have only one reverb processor, but you can

still send a bit of each channel’s signal to it. (If the MultiMix had an individual

reverb processor for each channel, it would be outrageously expensive.)

The problem, then, is that this one reverb processor can’t take the input from all

of the channels, process them independently, and then send them back—in correct

proportion and without the input from the other channels—to each channel. Since

all of those channels’ inputs are combined as they are sent to the reverb, the

situation is kind of like Humpty-Dumpty in reverse: once all the channels have

been combined, they can’t be broken apart.

So, the reverb gets returned not to the individual channels (which would be

impossible) but rather to the MAIN mix. (The amount of the effect that gets

returned to the MAIN mix is determined by the AUX RETURN knobs.)

Therefore, if you want to record these effects, record the MAIN mix, rather than

the individual channels.

By the way, there’s nothing unusual about all this: practically all mixers work the

same way.

Postat
My track has reverb effects, but they are not being recorded

Jag läste någonstans att detta även gäller EQ-rattarna, på mackiebordet, något som i så fall kanske talar för alesis alternativet. Någon som vet om detta är sant? Vad tror ni folk, alesis eller mackie? :rolleyes:

Postat

Jag tror nästan att det är bättre ljudkvalité i mackiebordet överhuvudtaget. Bättre preamps än Alesis men jag har ingen aning...

😆😄

Postat (redigerat)

Om du ska ha firrewirre i Mackieborden så tänk på att du får lägga 4-5000 spänn (vet inte priset exakt) extra för det...

😆

Redigerat av Grahn
Postat
...och så gissar jag på att Mackie har bättre kvalité och som tåls att konkas på in och ut på en massa spelningar. 😆

Nu hittar du bara på.

Postat (redigerat)

Hej,

I min mening är den stora fördelen med Mackies ONYX-bord att de låter väldigt, väldigt bra. Preamparna är av toppkvalité, och även Eq:n är riktigt bra. Byggkvalitén är även den i topp, riktigt bra reglar och rattar. De stora skillnaderna mellan 1620 och 1640 är antalet preampar (åtta på 1620, 16 på 1640), antalet aux sendar (fyra på 1620, sex på 1640) samt det faktum att 1640 har fyra bussar.

Att man sedan kan stoppa in ett FW-kort och ansluta direkt till datorn tycker jag är en bra bonus, även om det är lite synd att man bara kommer åt preamparna då.

Redigerat av Janne Johansson
Postat

Tack Janne. Skönt med löite objektiv kritik 😆 . Det är alltså så att man inte kan påverka ljudet till datorn med EQ:t, läste ett test igår som jag tror hävdade att detta gick, men kan ha fattat fel (Engelska...suck).

Vad ska man med fyra bussar till då? Vad ska det vara bra för?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.