Jump to content
Annons

Hur mycket ska jag ta betalt som DJ?


thrush

Recommended Posts

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

1. har du spelat proffesionellt förrut?

2. har du originalskivor eller brända CD's?

3. tänker du fakturera eller vill du ha betalningen löst på annat vis?

4. är du mix-DJ eller byter du bara låt?

detta är några av frågorna som bestämmer hur mycket du kan ta betalt. Jag jobbar som DJ sen 10 år tillbaks, skriv mer om hur du har tänkt jobba så ska jag skriva exakt hur mycket du kan ta betalt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
så mycket som möjligt ALLTID :rolleyes:

Hehe, ok då.

Glöm inte fri mat och dryck till dig & dina kompisar.

Men som jag skrev innan, det beror ju på hur grym du är.

Alla jocks som är nybörjare spelar ju gratis, men dryck brukar ingå iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hållt på rätt länge med musik o datorer, så jag tänkte köra allt i ableton live, kanske slänger in nåt eget material, o pengar i handen. Har aldrig DJat förut dock.

Du får nog räkna med att ha mat och dryck som enda gage i början skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Har hållt på rätt länge med musik o datorer, så jag tänkte köra allt i ableton live, kanske slänger in nåt eget material, o pengar i handen. Har aldrig DJat förut dock.

Då kan du inte ta en spänn i gage.

Du kan inte ens få några spelningar.

Ingen klubb i världen vill ha en DJ som dyker upp med endast en laptop & downloadade låtar.

Sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har hållt på rätt länge med musik o datorer, så jag tänkte köra allt i ableton live, kanske slänger in nåt eget material, o pengar i handen. Har aldrig DJat förut dock.

Då kan du inte ta en spänn i gage.

Du kan inte ens få några spelningar.

Ingen klubb i världen vill ha en DJ som dyker upp med endast en laptop & downloadade låtar.

Sorry.

Inte riktigt sant, finns ett antal "klubbar" som inte bryr sig om DJn spelar Vinyl CD dator eller bastuba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Har hållt på rätt länge med musik o datorer, så jag tänkte köra allt i ableton live, kanske slänger in nåt eget material, o pengar i handen. Har aldrig DJat förut dock.

Då kan du inte ta en spänn i gage.

Du kan inte ens få några spelningar.

Ingen klubb i världen vill ha en DJ som dyker upp med endast en laptop & downloadade låtar.

Sorry.

Inte riktigt sant, finns ett antal "klubbar" som inte bryr sig om DJn spelar Vinyl CD dator eller bastuba.

Ja, du vet ju allt så jävla bra.

Glöm att jag sa nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hållt på rätt länge med musik o datorer, så jag tänkte köra allt i ableton live, kanske slänger in nåt eget material, o pengar i handen. Har aldrig DJat förut dock.

Då kan du inte ta en spänn i gage.

Du kan inte ens få några spelningar.

Ingen klubb i världen vill ha en DJ som dyker upp med endast en laptop & downloadade låtar.

Sorry.

Har för mig att jag läste en intervju med Paul van Dyk i Remix som till stor del handlade om hans övergång från vinyl till mp3 och Traktor 😏

Fast han har nog inte laddat ner all musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Har hållt på rätt länge med musik o datorer, så jag tänkte köra allt i ableton live, kanske slänger in nåt eget material, o pengar i handen. Har aldrig DJat förut dock.

Då kan du inte ta en spänn i gage.

Du kan inte ens få några spelningar.

Ingen klubb i världen vill ha en DJ som dyker upp med endast en laptop & downloadade låtar.

Sorry.

Har för mig att jag läste en intervju med Paul van Dyk i Remix som till stor del handlade om hans övergång från vinyl till mp3 och Traktor 😏

Fast han har nog inte laddat ner all musik.

Den intervjun var köpt av Traktor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hållt på rätt länge med musik o datorer, så jag tänkte köra allt i ableton live, kanske slänger in nåt eget material, o pengar i handen. Har aldrig DJat förut dock.

Då kan du inte ta en spänn i gage.

Du kan inte ens få några spelningar.

Ingen klubb i världen vill ha en DJ som dyker upp med endast en laptop & downloadade låtar.

Sorry.

Inte riktigt sant, finns ett antal "klubbar" som inte bryr sig om DJn spelar Vinyl CD dator eller bastuba.

Ja, du vet ju allt så jävla bra.

Glöm att jag sa nåt.

Det kanske är genrebundet?

I rocksvängen vet jag dj's som bara har med sig tankade mp3or och får betalt.

Såg i somras en snubbe skälla ut personalen på ett ställe för att deras rigg inte kunde spela mp3or. Komiskt. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hållt på rätt länge med musik o datorer, så jag tänkte köra allt i ableton live, kanske slänger in nåt eget material, o pengar i handen. Har aldrig DJat förut dock.

Då kan du inte ta en spänn i gage.

Du kan inte ens få några spelningar.

Ingen klubb i världen vill ha en DJ som dyker upp med endast en laptop & downloadade låtar.

Sorry.

Har för mig att jag läste en intervju med Paul van Dyk i Remix som till stor del handlade om hans övergång från vinyl till mp3 och Traktor 😏

Fast han har nog inte laddat ner all musik.

Den intervjun var köpt av Traktor.

Vilken traktor då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Har hållt på rätt länge med musik o datorer, så jag tänkte köra allt i ableton live, kanske slänger in nåt eget material, o pengar i handen. Har aldrig DJat förut dock.

Då kan du inte ta en spänn i gage.

Du kan inte ens få några spelningar.

Ingen klubb i världen vill ha en DJ som dyker upp med endast en laptop & downloadade låtar.

Sorry.

Har för mig att jag läste en intervju med Paul van Dyk i Remix som till stor del handlade om hans övergång från vinyl till mp3 och Traktor 🙂

Fast han har nog inte laddat ner all musik.

Den intervjun var köpt av Traktor.

Vilken traktor då?

ArmyTraktor.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hållt på rätt länge med musik o datorer, så jag tänkte köra allt i ableton live, kanske slänger in nåt eget material, o pengar i handen. Har aldrig DJat förut dock.

Då kan du inte ta en spänn i gage.

Du kan inte ens få några spelningar.

Ingen klubb i världen vill ha en DJ som dyker upp med endast en laptop & downloadade låtar.

Sorry.

Har för mig att jag läste en intervju med Paul van Dyk i Remix som till stor del handlade om hans övergång från vinyl till mp3 och Traktor 🙂

Fast han har nog inte laddat ner all musik.

Den intervjun var köpt av Traktor.

Vilken traktor då?

ArmyTraktor.jpg

Åh, en "Army Traktor".

Skämt åsido: det är klart att man kan använda sin dator när man spelar skivor ute på klubbar. Rex the Dog körde Ableton Live när han var i Stockholm i våras. Men datorn gör inte arbetet åt en: öva, öva, öva och köp massor av skivor, precis som har sagts tidigare.

Lycka till!

Edit: glömde bort i vilken tråd jag var.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är resident och jobbar 2 gånger i månaden (sk. event nights) på en välkänd klubb och tar $600 för en helkväll (ja, ganska mycket pengar..mer om det nedan).

Vi är två pers i båset och har full uppsättning, själv brukar jag även ta med min MPC och SP303 sampler där jag gör mitt eget mixset för kvällen (förutom den vanliga musiken vi spelar).

I Sverige har jag tagit allt från 2000 till 5000 SEK på en kväll beroende på klubbens storlek och min egen "produktivitet", samt vad för utrustning jag tagit med mig.

Vad gäller MP3-djs så är det väldigt vanligt att man som vinyl-dj bränner in vissa låtar på datorn, eller bränner det på en CD-R. Eftersom vi på senare tider bytte ut anläggningen till Pioneer DVJ-X1 samt en serie med olika plasmaskärmar över hela klubben plus en projektor så har vi varit tvungna att skära ner på vinylen och vara lite kreativa med vår älskade DVJ.

Min arbetsgivare på klubben ger en viss summa pengar till oss för att vi ska inhandla skivor, och eftersom den ena killen jobbar i en välkänd musikbutik har han goda kontakter inom branschen så vi får in en del promo-skivor och brända CD-R som vi lyssnar på hemma och sedan spelar på klubben.

Vi sitter och skriver upp en playlist som vi sedan går igenom tillsammans med kvällens dansare. P.g.a allt detta arbete så har vi också ganska hög lön.

Glömde nämna att jag ibland brukar ta med min groovebox och spela min egen musik på tillsammans med samplern och MPC:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstå mig inte, vi följer inte den till punkt och pricka eftersom det alltid blir så att man vill freestyla lite och då är listan irrelevant.

Listan görs för att sprida "hits-musiken" under kvällen och det är faktiskt en väldigt god idé. Det är ingen klubb där småtjejer kommer upp och ber om sina favoritlåtar, utan det är en seriös klubb för personer med pengar och VIP och övriga bord bokas i förväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är kul att "alla" (kanske inte riktigt alla, men många...) DJ's tycker att det ska vara nått speciellt med att vara Dj. 🙂

"Jag spelar på den och den klubben..."

"Där jag spelar brukar den och dom gå."

Är väl klart att man kan tjäna pengar på att spela med PC'n! Det är väl resultatet i slutändan som ska bli bra. Är det sen så man har suttit hemma och lagt in en färdig 4-5timmars mix i förväg och bara spelar upp den så är man väl kanske ingen Dj... I mitt tycke då! 😎

Jobbar själv som klubb/väsk jockey och mobiljockey med egen rigg i parker och stadsfester och spelar enbart CD och använder inga färdiga mixar. Tycker det är ett svek mot arrangören om jag skulle byta CD fyra gånger under en kväll och sen skicka en faktura på det.

Sen det tjaffset om att man inte får spela nerladdade (och då olagliga) låtar som Dj. Du får faktiskt inte spela dom skivorna som du snällt har gått och köpit i affären heller! Jag säger inte att det är rätt eller fel att ladda ner musik från nätet, det får ni ha en egen uppfattning om.

Frågan var vad du skulle ta som Dj.

Bra fråga! Bästa svaret hittils är väl

"Så mycket som möjligt" 😄

Jag har gjort allt från gratisjobb på småskolor bara för att vara snäll, men även mobila jobb med stora riggen för många tusenlappar på faktura. Normalt (om nått kan vara normalt) för ett väskjobb (typ klubbar och krogar) här där jag kommer ifrån ligger på 1500-2500 plus moms. Normalt för ett mobiljobb kan vara från 4-5000 plus moms upp till kanske 7-8000 plus moms.

Vill man ha mig till ett bröllop eller födelsedagskalas så brukar jag ta 2500. 🙂

Vill skolor ha mig brukar jag oftast låna ut de grejerna som dom vill ha och fråga om dom inte vill spela själva... Iaf om det gäller mellanstadiet.

Skoldanser för högstadiet/gymnasiet brukar ligga på 3-4000 😱

Blev ett långt inlägg! Vill absolut inte stöta mig med någon så inget av det jag har skrivit ovan är ett påhopp på någon. Vet hur det kan bli på dessa forum... 🙁

Allt är bara ärligt skrivet av mig på frågan om vad du kan ta för ett discojobb.

Kan kanske tilläggas att jag har jobbat ett bra tag som dj så är du nybörjare så får du ta 500-1000 kronor kanske om du inte har egen rigg. Då skulle jag säga 1000-1500 kronor.

Som sagt: allt är utifrån mina erfarenheter.

Kollikokk!

/// Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej till bara...

Spela för guds skull inte gratis! "Vi" jockar måste vara måna om att hålla priset för vår konstart på en vettig nivå. Jag vet att det finns folk som står och spelar i fyra till sex timmar på klubbar för några hundringar men det tjänar ingen på i längden.

Hej igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga! Bästa svaret hittils är väl

"Så mycket som möjligt" 😕

japp, tycker inte man bör skämmas för att ta betalt om man har möjlighet att göra det.

En DJ med etablerat namn och hög erfarenhet ska betalas därefter?

Men det är helt klart respekt när kidzen lyckas plocka stora gager, en bra början på karriären helt klart.

Finns väl inga dj's som har råd att handla skivor med chips o cola pengar på giggen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Sen det tjaffset om att man inte får spela nerladdade (och då olagliga) låtar som Dj. Du får faktiskt inte spela dom skivorna som du snällt har gått och köpit i affären heller!

/// Daniel

Jo skivor som man har köpt får man givetvis spela ute, om stället man spelar på betalar till stim, vilket de flesta gör, t.o.m. fritidsgårdar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
MarcusRombo (oregistrerad)

Vem bryr sig egentligen? Jag skiter i om den här killen vill lira med Live. Sasha använder tydligen Live nu för tiden.

Själv kommer jag aldrig förstå grejen. Men det är ju inte så mycket med det. Förvänta dig inte att se mig på din spelning bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...