Jump to content
Annons

Röst - Mic? Effekter?


spox (oregistrerad)

Recommended Posts

spox (oregistrerad)

Skulle vara tacksam för svar ang. röstinspelning i Cubase.

Har en Shure SM57 och en Röde NT1000. Vilken mic rekomenderas?

Och framförallt, mjukvarueffekter som reverb, kompressorer och delay. Här skulle det vara perfekt med några heta tips på vad ni andra använder.

Använder själv Cubase SX och vill ha lite GooGooDolls-sound.

Tacksam för alla svar.

(Nån som vet på rak arm hur goo goo dolls styr upp sina gitarrer?)

/Gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antagligen kommer NT1000 låta bättre än SM57an, men man vet aldrig. En del röster låter oväntat bra i SM57an. Det är bara att testa.

Det mjukvarureverb jag använder mest överhuvudtaget är Waves IR1 Full. Det räcker att ha det på typ 2-6% Wet/Dry. En grym kompressor är Sonalksis SV-315, en annan skön är Blue Tubes Analog Compressor CP-2S (tillverkad av Nomad Factory). Fast dom är rätt dyra... Waves RComp och RVerb är också sköna, och väldigt enkela att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

spox (oregistrerad)
Antagligen kommer NT1000 låta bättre än SM57an, men man vet aldrig. En del röster låter oväntat bra i SM57an. Det är bara att testa.

Det mjukvarureverb jag använder mest överhuvudtaget är Waves IR1 Full. Det räcker att ha det på typ 2-6% Wet/Dry. En grym kompressor är Sonalksis SV-315, en annan skön är Blue Tubes Analog Compressor CP-2S (tillverkad av Nomad Factory). Fast dom är rätt dyra... Waves RComp och RVerb är också sköna, och väldigt enkela att använda.

Okej. Tack så mycket för hjälpen. Får helt enkelt prova mig fram med några av de tips du nämde.

Fortfarande tacksam för fortsatta svar, om vad ni tycker låter bra!

/Gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...