Jump to content
Annons

The untitled - pretty girl 2 - behöver hjälp


maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)

LÅTNAMN: pretty girl 2

ARTIST/GRUPP: The untitled

GENRE: digital hardcorepop

LÅTLÄNGD: 02:40 / 3 MB

ALLT: maxmaxmax

INSPELNINGSÅR: 2006

STATUS: skiss som behöver hjälp

http://www.pink-lagoon.com/the_untitled_-_pretty_girl2.mp3

Har fastnat upp i knäna med arrangering, melodier och digitaldist.

Ja.. mycket digitaldist. Hela låten gjordes med ett trumkomp från en casiosynt som gick in i en pro one. Den hade ett gående sequenserspår som jag liverattade. Glömde bort att titta på nivåerna, blev så upphetsad. Därav disten.

Låten består av två melodier, dels den inledande som återkommer, dels sångmelodin i versen. texten är:

Theres a pretty little girl

shes the cutest in the world

and im thinking of her now

oh i think i am in love

Ville att intromelodin skulle vara lite melankolisk och uppgiven, rätt monoton och en gnutta vemodig. Texten är mer tänkt som en tillbakablick.

Funkar något, funkat inget, tips på mixning eller arrangemang?

Om någon pallar? Säg gärna vad ni tänker helt spontant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tycker den vemodiga melodin i början låter bra, har lite svårare för trummorna när de kommer in, det känns som de kommer i otakt ibland.

sången låter bra och den melodin tycker jag kompet kunde följa också för att den ska bli tydligare.

här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=18673&hl=

skulle jag gärna se en kommentar från dig 😆

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Gatorna! Gatorna!

Jag vill ta på mig min trasiga skinnjacka, mina nya DC-jeans, min vita skinhatt, ett vitt linne & ett par skinande Airforce One.

Sen vill jag gå omkring nere på Camden Lock, slänga upp crackpipor & gängtecken i ansiktet på skitiga punkare utanför Black Rose. Jag vill se rakt in i ögonen på mannen i kvarteren där alla går fel & säga till honom att tårar inte får henne tillbaks. Jag vill gå vilse på vägen till Bankdistrict. Jag vill vänta på bussen hela natten nånstans där jag inte bor men där jag känner mig hemma. Jag vill åka cykeltaxi genom Hyde Park i November, när Her Majestys sol slänger sina strålar över över stan & förvandlar The Serpent till en gata av ljus som man kanske skulle kunna gå på en bra dag. Jag vill äta kött på Jazz Cafés balkong tillsammans med någon jag tycker om. & sen vill jag gå hem till Kensington igen, dricka Budweiser på en konstig restaurang som drivs av ett gäng snygga pakistanier. Jag vill komma tillbaks till hotellrummet sent på natten & se om vattnet i duschen är lika kallt som på morgonen. Jag vill hitta mig själv på mattan i hallen med en tom Tequilaflaska, The Cutest Girl In The World & en känsla av att allt kommer bli bra.

& hela tiden vill jag att min Ipod ska spela den här låten.

Helt spontant, sådär.

Förresten, känner jag henne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gatorna! Gatorna!

Jag vill ta på mig min trasiga skinnjacka, mina nya DC-jeans, min vita skinhatt, ett vitt linne & ett par skinande Airforce One.

Sen vill jag gå omkring nere på Camden Lock, slänga upp crackpipor & gängtecken i ansiktet på skitiga punkare utanför Black Rose. Jag vill se rakt in i ögonen på mannen i kvarteren där alla går fel & säga till honom att tårar inte får henne tillbaks. Jag vill gå vilse på vägen till Bankdistrict. Jag vill vänta på bussen hela natten nånstans där jag inte bor men där jag känner mig hemma. Jag vill åka cykeltaxi genom Hyde Park i November, när Her Majestys sol slänger sina strålar över över stan & förvandlar The Serpent till en gata av ljus som man kanske skulle kunna gå på en bra dag. Jag vill äta kött på Jazz Cafés balkong tillsammans med någon jag tycker om. & sen vill jag gå hem till Kensington igen, dricka Budweiser på en konstig restaurang som drivs av ett gäng snygga pakistanier. Jag vill komma tillbaks till hotellrummet sent på natten & se om vattnet i duschen är lika kallt som på morgonen. Jag vill hitta mig själv på mattan i hallen med en tom Tequilaflaska, The Cutest Girl In The World & en känsla av att allt kommer bli bra.

& hela tiden vill jag att min Ipod ska spela den här låten.

Helt spontant, sådär.

Förresten, känner jag henne?

klockrent.

kan inte ett skit om sån här musik men det känns jävligt bra i magen när jag hör det.

lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok maxmaxmax 😆 ..japp en mycket intressant o bra intro..det gillar jag!..men vad händer sedan?..nja den allt för tunga trumman gillar jag definitivt inte..dämpa den en aning..tycker jag iaf...sången med text låter som Beatles!..en mycket intressant låt..jag gillar den experimentella tonen du har arbetat fram! Med beröm väl godkänt..få du av mig..bara du sänker trumman en aning 😄 ..oops nu lyssnar jag på den för andra gången..o den har fastnat hos mig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok maxmaxmax 😳 ..japp en mycket intressant o bra intro..det gillar jag!..men vad händer sedan?..nja den allt för tunga trumman gillar jag definitivt inte..dämpa den en aning..tycker jag iaf...sången med text låter som Beatles!..en mycket intressant låt..jag gillar den experimentella tonen du har arbetat fram! Med beröm väl godkänt..få du av mig..bara du sänker trumman en aning 🙁 ..oops nu lyssnar jag på den för andra gången..o den har fastnat hos mig 🙂

Jupp! Precis så tycker jag med 🙂 .. Skumt.. Ja på ett positivt sätt 😆 ..

Min kompis som kom in precis frågade mig om

"det där var sådan exkrementell musik". 😉

Har redan täppt till truten på han 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Förresten, känner jag henne?

Om du råkar ut för en brunhårig tjej som ler och plötsligt känner du att himlen ramlar ner på huvudet och änglarna blåser ett starkt FORTE FORTISSIMO .. så har du träffat henne.

Poesi, Pelle. Vi är på samma ställe.

.. and out we jumped in the warm, mad night

......

Tack, sixties, Vanderbeldt, Falk och Dark of Light. Ni har rätt, det är något med trummorna. Men de är riktigt knepiga, alla slagen distar. Kan man mixa bort digitaldist?

Om någon annan har synpunkter på arrangemanget ( den ska bli längre, det är en skiss. ) och/ eller mixning så skulle jag bli jätteglad.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

tjena kompis;)

tyckte riktigt bra om sångmelodin. kanske skulle du kunna förlänga arret med ett stycke där du testar att köra ihop sångmelodin med den andra temamelodin, kanske blir grötigt men kan även bli riktigt snyggt som ett crescendo i slutet.

för övrigt experimentellt och riktigt snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Förresten, känner jag henne?

Om du råkar ut för en brunhårig tjej som ler och plötsligt känner du att himlen ramlar ner på huvudet och änglarna blåser ett starkt FORTE FORTISSIMO .. så har du träffat henne.

Ok.

Då känner jag henne.

Hon bor på Södra Förstadsgatan.

Varje gång jag kommer in i ett rum där hon är så skälver marken. Någon sjunger en Chet Baker-sång i mitt huvud. Färgerna blir klarare & jag vill bara sitta med henne någonstans vid havet där man ser så långt så att man plötsligt vågar tro på att jorden är rund. Jag vill ha världens största bukett rosor i ena handen & en mic i den andra. Men jag skulle inte veta vad jag skulle sjunga. Jag skulle upprepa samma ord;

Bara måste få vara med dig

Bara måste få vara med dig

Bara måste få vara med dig

Bara måste

få vara

med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, känner jag henne?

Om du råkar ut för en brunhårig tjej som ler och plötsligt känner du att himlen ramlar ner på huvudet och änglarna blåser ett starkt FORTE FORTISSIMO .. så har du träffat henne.

Ok.

Då känner jag henne.

Hon bor på Södra Förstadsgatan.

Varje gång jag kommer in i ett rum där hon är så skälver marken. Någon sjunger en Chet Baker-sång i mitt huvud. Färgerna blir klarare & jag vill bara sitta med henne någonstans vid havet där man ser så långt så att man plötsligt vågar tro på att jorden är rund. Jag vill ha världens största bukett rosor i ena handen & en mic i den andra. Men jag skulle inte veta vad jag skulle sjunga. Jag skulle upprepa samma ord;

Bara måste få vara med dig

Bara måste få vara med dig

Bara måste få vara med dig

Bara måste

få vara

med dig.

Du borde mecka lite mindre brunt i pipan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...