Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja,

jag har ett problem som jag behöver hjälp med. Det är så att jag besväras av att mina 3.5 mm-kontakter går sönder hela tiden när jag har dom inkopplade till min laptop. Av naturliga skäl så rör sig laptopen lite, när jag flyttar den mellan olika delar i rummet och ledarna i kabeln verkar gå av extremt fort av böjkrafterna. Finns det inga smarta sätt att överföra ljudet från min laptop utan dessa hopplöst puckade 3.5 mm-kontakter?

Ni som använder laptop och har samma problem får gärna dela med er av era erfarenheter. Jag har funderat på att skaffa en 6.3 mm-kontakt, som ju brukar ha grövre ledare och isolering än 3.5mm, sen sista biten till laptopen kör jag med en 3.5/6.3 mm konverter. Ett annat alternativ som jag inte vet om det finns färdigt, är en konverter från phono till 3.5 mm, utan mellankabel, allt i ett stycke, existerar såna?

Mitt sista alternativ som jag kunde komma på är ljud via nätverk, för nätverkskablar verkar hålla 1000 ggr bättre än 3.5 mm-kablarna, men då inför man ju ett onödigt delay som jag inte gillar.

Vad säger ni??

Annons
Postat
Av naturliga skäl så rör sig laptopen lite, när jag flyttar den mellan olika delar i rummet och ledarna i kabeln verkar gå av extremt fort av böjkrafterna. Finns det inga smarta sätt att överföra ljudet från min laptop utan dessa hopplöst puckade 3.5 mm-kontakter?

Är det ledarna i kabeln som är problemet? Eller är det dina 3.5 mm kontakter?

Kablar finns av olika kvaliteter, kontakter likaså. Men om det inte är båda som strular, så blanda inte ihop de två. 😳

Åh, nu blev det ett rim såg jag. Haha...

Välkommen till forumet. Såg att det var ditt första inlägg.

Postat

Det är kabeln som glappar, men det är precis vid kontakten, för det är ju där som största vridningen uppstår. Kontakten fungerar fint, men jag antar det är lödningarna eller själva ledarna som ger upp ganska fort.

Postat

köp kontakter och en bra sladd och löd din egen kabel, eller köp en med bättre kvalité. alternativt kan du ju köpa ett usb-ljudkort, men då får du ju en låda att konka runt på med. behringer släpper ett snorbilligt usb-ljudkort med rca-utgångar snart.

Postat

bör väl även nämna att dedär adaptrarna kan vara ganska riskabla eftersom de gör kontakterna onödigt långa, och det i sin tur gör att påfrestningarna på kontakten blir betydligt högre. som dömt för att något ska gå sönder.

Postat

Jag har provat att löda egna 3.5 mm-kontakter, men dom gick sönder ännu fortare pga. att det inte blev lika stabiliserat som med gjuten plast runt.

Finns det någon affär som säljer extra stabila kontakdon + kablar med grövre ledare?

Postat
Finns det någon affär som säljer extra stabila kontakdon + kablar med grövre ledare?

Jadå. Välsorterade HIFI-butiker brukar ha sånnt. Denhär till exempel. Musikaffärerna brukar också ha kablar av bättre kvalité.

Postat (redigerat)

Trä över en bit krympslang så att den täcker kontakten och en bit upp på kabeln så blir det stabilare.

Redigerat av P3t3r
Postat

Tackar för tipsen 😆 Fungerar en hårtork för att krympa krympslang?

Ska ta en titt i nån musikaffär i stan. Jag är inte ute så mycket i IRL-världen att jag vet var dom finns ännu hehe 😆

Bjurenvall (oregistrerad)
Postat

hama_3.5mm_to_2_phono_adapter.jpg

Kanske är vad du söker?

Postat (redigerat)
Tackar för tipsen 😆 Fungerar en hårtork för att krympa krympslang?

Om din hårtork kommer upp i 120 grader så... 😆 En enkel varmluftspistol kostar inte så mycket, runt en hundring. Krympslang och varmluftspistoler finns hos elektronikaffärer och Clas Ohlson och liknande. Krympslangen finns i olika glada färger så man kan färgkoda sina sladdar samtidigt.

Redigerat av P3t3r

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.