Jump to content
Annons

Träna upp sång - tonomfång?


Jarnis

Recommended Posts

Mitt tips är att värma upp och sedan pressa tonerna uppåt, strunta i att det låter dåligt till en början, försök ambitiöst om och om igen att nå ända upp. Det händer saker i både tonomfång och röstläge. Åka bil med favoritskiva kan vara ett bra sätt: vråla, viska, sjung opera och utforska alla röstlägen och toppar.

Har själv lärt mig en del på det, men det är svårt att förklara hur utan att ha med dig i bilen. 😄 Fråga Henke om när vi letade efter rivjärnet och lyssnade på Srgt. Pepper. Lät förjävligt i början, men efter en stund raspade han som en Lennon.

Att bara ti i med när man går uppåt kommer resultera i att stämbanden överansträngs totalt, för att det är inte tänkt att man ska sjunga bröströst så högt.

Lite teori:

Bröströst = Det register man vanligtvis använder som talröst (och därmed sångröst för att man inte brukar vara van vid annat).

Huvudröst = Det röstregister som bör brukas till högre toner,även om många män brukar ha problem med detta då de aldrig använder detta register i dagligt bruk.

Full röst = Blandning mellan bröst och huvud, som gör att sångare kan lätt på rösttrycket lite men ändå få med sig rätt brästiga toner uppåt.

Falsett = När stämband inte är slutna, där med blir tonen luftig.

Passagio = En frekvenspunkt där individens stämband gör en stor förändring. För män brukar den punkten ligga omkring E4. När man trycker upp bröströsten över denna punkt beltar man, vilket kan vara MYCKET skadligt. Konsten är att blanda huvudregistret med bröstregistret och därför få en bröstig ton hela vägen upp i himlen.

Så att försöka säga att man inte KAN sjugna högt är lite löjligt. Jag är själv baritone, och jag kan utstöta skrik omkring E6 (två oktaver högre än lös hög E-sträng på gitarr). Känner en bas som går mycket högre än mig. Skildnaden är möjligtvis HUR man tar tonen. En riktig tenor kanske kan ta G4 i bröströst, och låter därför mörkare än en baritone, som måste använda blandregistret eller en bas som kanske måste anvädna ren huvudklang. Men upp kommer man hur som helst i alla fall.

Därimot kommer du aldrig kunna gå LÄGRE än dina stämband tillåter då ett ospänt gummiband inte kan blir mer slappt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Att bara ti i med när man går uppåt kommer resultera i att stämbanden överansträngs totalt, för att det är inte tänkt att man ska sjunga bröströst så högt.

Lite teori:

Bröströst = Det register man vanligtvis använder som talröst (och därmed sångröst för att man inte brukar vara van vid annat).

Huvudröst = Det röstregister som bör brukas till högre toner,även om många män brukar ha problem med detta då de aldrig använder detta register i dagligt bruk.

Full röst = Blandning mellan bröst och huvud, som gör att sångare kan lätt på rösttrycket lite men ändå få med sig rätt brästiga toner uppåt.

Falsett = När stämband inte är slutna, där med blir tonen luftig.

Passagio = En frekvenspunkt där individens stämband gör en stor förändring. För män brukar den punkten ligga omkring E4. När man trycker upp bröströsten över denna punkt beltar man, vilket kan vara MYCKET skadligt. Konsten är att blanda huvudregistret med bröstregistret och därför få en bröstig ton hela vägen upp i himlen.

Så att försöka säga att man inte KAN sjugna högt är lite löjligt. Jag är själv baritone, och jag kan utstöta skrik omkring E6 (två oktaver högre än lös hög E-sträng på gitarr). Känner en bas som går mycket högre än mig. Skildnaden är möjligtvis HUR man tar tonen. En riktig tenor kanske kan ta G4 i bröströst, och låter därför mörkare än en baritone, som måste använda blandregistret eller en bas som kanske måste anvädna ren huvudklang. Men upp kommer man hur som helst i alla fall.

Därimot kommer du aldrig kunna gå LÄGRE än dina stämband tillåter då ett ospänt gummiband inte kan blir mer slappt.

Jag har frågat det här förut.. inte till dig isig.. men jag har liksom aldrig lyckats greppa det här.. vad är skillnaden huvudklang och falsett? ..jag tror inte jag ens kan få till den ena utav dem..

..skulle isig vara klart bäst om jag kunde få exempel av någon som kan spela in när han/hon visar båda delarna så jag kan få höra skillnaden själv.. det är juh som sagt lite svårt med tekniska förklaringar på hur stämbanden fungerar när jag ändå inte kan se vad jag gör med dem. 🙂

..

Själv är jag vad som kallas "andra bas" om jag förstått det rätt.. tror inte det gör någon skillnad i vilket fall som hälst.. men som jag sagt tidigare helt oskolad som sångare (..helt oskolad musiker ihuvudtaget).

Min bild av min röst:

Första registret: jag kan gå från B under en vanligt stämd gitarr till ungefär D-E ..drygt 2 oktaver ovanför.. jag gissar att det här är min sk. bröströst/klang? känner ingen övergång någonstans och har aldrig gjort.

Register två: Nått sorts läge där man kort sagt "lyfter" tonomfånget en oktav (det jag tex. använder om jag vill sjunga med Bee Gees "Staying Alive" på karaoken osv 😄). Jag får typ samma register, från B till D någonstans, fast en oktav högre. Jag kan inte förklara rent tekniskt hur man gör men det här men jag har alltid fått höra heter falsett.. man förlorar lite övertoner/skärpa när man gör detta.. dessutom tappar man styrka i rösten. Det är i alla fall hit jag naturligt vill gå om jag vill komma högre än i föregående register.

Register tre: Något jag har hittat på senare år och jag kan bara göra det om min röst är riktigt frisk.. blir jag det minsta hes så blir det bara viskningar kvar här.. Det påminner om register två, effekten blir den samma fast ett par gånger värre, jag kan sjunga med i deep purples "child in time" med detta register (nej det låter inte snyggt men tonerna blir rätt) men jag tappar en massa övertoner och en massa styrka, det finns inte en chans jag skulle kunna skrika i detta register då faller jag ur det direkt..

Jag tycker att både register två och tre påminner om vad som händer när man tar flageoletter på tolfte respektive femte bandet gitarren.. men vad jag förstår det så är väll varken falsett eller huvudklang någon som kan jämföras med det.. Jag vet inte ens om det är möjligt att åstadkomma flageoletter med stämbanden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att värma upp och sedan pressa tonerna uppåt, strunta i att det låter dåligt till en början, försök ambitiöst om och om igen att nå ända upp. Det händer saker i både tonomfång och röstläge. Åka bil med favoritskiva kan vara ett bra sätt: vråla, viska, sjung opera och utforska alla röstlägen och toppar.

Har själv lärt mig en del på det, men det är svårt att förklara hur utan att ha med dig i bilen. 😄 Fråga Henke om när vi letade efter rivjärnet och lyssnade på Srgt. Pepper. Lät förjävligt i början, men efter en stund raspade han som en Lennon.

Att bara ti i med när man går uppåt kommer resultera i att stämbanden överansträngs totalt, för att det är inte tänkt att man ska sjunga bröströst så högt.

Lite teori:

Bröströst = Det register man vanligtvis använder som talröst (och därmed sångröst för att man inte brukar vara van vid annat).

Huvudröst = Det röstregister som bör brukas till högre toner,även om många män brukar ha problem med detta då de aldrig använder detta register i dagligt bruk.

Full röst = Blandning mellan bröst och huvud, som gör att sångare kan lätt på rösttrycket lite men ändå få med sig rätt brästiga toner uppåt.

Falsett = När stämband inte är slutna, där med blir tonen luftig.

Passagio = En frekvenspunkt där individens stämband gör en stor förändring. För män brukar den punkten ligga omkring E4. När man trycker upp bröströsten över denna punkt beltar man, vilket kan vara MYCKET skadligt. Konsten är att blanda huvudregistret med bröstregistret och därför få en bröstig ton hela vägen upp i himlen.

Så att försöka säga att man inte KAN sjugna högt är lite löjligt. Jag är själv baritone, och jag kan utstöta skrik omkring E6 (två oktaver högre än lös hög E-sträng på gitarr). Känner en bas som går mycket högre än mig. Skildnaden är möjligtvis HUR man tar tonen. En riktig tenor kanske kan ta G4 i bröströst, och låter därför mörkare än en baritone, som måste använda blandregistret eller en bas som kanske måste anvädna ren huvudklang. Men upp kommer man hur som helst i alla fall.

Därimot kommer du aldrig kunna gå LÄGRE än dina stämband tillåter då ett ospänt gummiband inte kan blir mer slappt.

Tack för teorin, Hemluth. De där definitionsbeskrivningarna behövde jag. 🙂

Men det där med att inte kunna gå lägre än stämbanden tillåter; vad är det då som gör att stämbanden blir mer slappa när man är bakis? För uppenbarligen kan många av oss gå avsevärt längre ner i ton dagen efter utgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

f#, vågar inte heller vråla hur som helst i lägenheten, MEN, man kan ju ta ledigt från jobbet en tis eftermiddag t.ex. när endast Agda 87 år är hemma 2 våningar ner, då kan man vråla hit och dit utan att behöva utstå utforskande blickar från grannarna vid mötetna i trapphuset.

Sen gäller det väl att sjunga upp rejält, och det innebär att "vråla upp", att bl a ta höga toner så starkt man kan, och sjunga lite skalor - la la la la la la laaaa..

Sen kan man väl alltid träna upp teknik och grejor om det ändå inte funkar, hitta "stödet" och annat krafs :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en massa jättebra beskrivningarmed ljudklipp på röster: http://www.goodrichvocal.com/education/education.htm (Är ni män föreslår jag att ni trycker på "men").

Sedan det där med låga toner vid bakfylla är det inget jag kan säga säkert, då jag själv tillhör några av de nyktrare. Men stämband kan alltid tjockna (inte bli längre, men tjockna) och bli stela, vilket HJÄLPER låga toner. Det är därför man vanigtvis når lägre på morgonen - stämbanden är stela, och därför är det lättare att orientera sig där nere. En teori är att ni bakisar sover hela era bakfylledagar, och därför har morgonröst hela dagen. 😕 En annan teori är att alkoholen helt enkelt gör stämbanden tjockare och stelare. Rökning till exempel brukar sänka en del röster lite, då det gör att stämbanden tjocknar.

Och det där med att stå och vråla är ungefär som att inte hitta trapphuset och slänge sig ut genom fönstret i stället. Även om du kanske på något mirakulöst sätt överlever att vråla (vråla brukar innebära att man trycker upp bröströsten) på något mirakulöst sätt kommer du på sikt ändå få knutar och andra problem. Det GÅR ej att sjunga bröstklang över passagion. Det ÄR skadligt (mer eller mindre beroende på till vilken destruktiv nyvå man sjunger).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...