Jump to content
Annons

To the top


Recommended Posts

Annons
Lindebergmusic (oregistrerad)

Bra driv och sköna slingor en del. Jag går igång på monosyntar. Så fast jag inte diggar trance fick jag lite behållning.

Hade jag försökt skriva en sån här låt skulle jag nog lagt på lite voices och samplade fraser av sång eller eller pratad röst för att lätta upp och göra det mer levande! Du kan prova om du vill!

Ha det!

/Johan Lindeberg

Link to comment
Dela på andra sajter

mars volta slår till igen! 😲

Grymt, juh! 😆 14 år sedan du kom till världen, och gör musik såpass här bra, det är inte alla som kan. 😉 Inte mycket att klaga på.

Rock on! 😆

tackar Danabacken :rolleyes: .. den här låten började med att jag egentligen skulle lära mig sidechain.. vilket jag tror jag lyckades med iaf 😆 .. och sen blev det till en liten låt 😮😠

tack för all kritik.. tipsa på 😆

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra driv och sköna slingor en del. Jag går igång på monosyntar. Så fast jag inte diggar trance fick jag lite behållning.

Hade jag försökt skriva en sån här låt skulle jag nog lagt på lite voices och samplade fraser av sång eller eller pratad röst för att lätta upp och göra det mer levande! Du kan prova om du vill!

Ha det!

/Johan Lindeberg

tack 😆 .. mm copy that

tipsa på 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...trance vette fan om ja vill kalla d....mer tung remix av c64 sound. trevliga melodier dock, skulle däremot vilja ha en till melodi, blir lite för enformigt. Trummorna låter lite stela, släng på en till hihat liggandes i bakgrunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...trance vette fan om ja vill kalla d....mer tung remix av c64 sound. trevliga melodier dock, skulle däremot vilja ha en till melodi, blir lite för enformigt. Trummorna låter lite stela, släng på en till hihat liggandes i bakgrunden.

mmhmm.. japp 😆 , okej . funderade på att lägga några stråkar på.. hmm.. vad tror ni? 😄

continue tipsa!/kommentera!

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

Spontana tankar:

0:02 Klubbig baskagge, ala modern trance.

Efter en takt kommer hihaten in för tre takter.

Varför inte dra igång hihaten direkt? Sån här musik mår bra av att delas upp i perioder om 4, 8 eller 16 takter.

0:09 I den femte takten kommer en extra hihat in i början av takten, och efter 2:an i takten kommer en bas in. Igen, symmetri!! 😛

Varför inte bas efter första slaget i takten? Precis som du gör med hihaten?

Hihaten är stark, så sänk den.

Basen låter vek, enkel och digital. Den måste du feta till, eller kanske byta ut. 😛

0:12 ...och på fyran i 6:e takten kommer virvel in.

Har du nån baktanke med varför introt ska vara så knepigt? 😛

Varför inte börja virveln när du introducerar basen och det andra?

0:16 På tvåan i 9:e takten kommer pianot. Varför börjar inte pianot på ettan? I alla takter som följer efteråt, spelar pianospåret grundton på ettan. Så varför denna osymmetri? 😆

Byt pianopatch också. 🙂

0:25 Aha... Här förstår jag Mr.Maths kommentar om C64.

0:52 Scratch? Ja, nu börjar det låta mer bakgrundmusik till ett tv-spel, än dansmusik.

0:54 Nu bytte vi bana i tv-spelet? 🙂

1:01 Slingan känns mer slumpad än skriven melodi.

1:18 Här har du dubbat virveln? För vissa slag slår igenom starkt.

1:21 Ny bastrumma, ny virvel och ny stil. Visst finns det break i trancelåtar, men det här känns otydligt. Det är nån form av elektronisk musik, men inte trance. 🙂

1:29 När du byter ackord på pianot byter du också rytmiseringen i pianospelet. Varför inte spela på samma sätt oavsett ackord?

1:46 Ditt virvelfill igen. Det slår igenom starkt. Sen tillbaka till gamla slingan...

2:16 ...för att gå ner ganska fort.

2:28 Uuh, jättedissonans mellan pad och pianots ackord. Aaaah! 😮

2:44 Va? Här klipper du av helt och hållet, och släpper allt vad låt och tempo heter - för att leka med portamento på en monolead... Varför?

Nu har jag ställt många varför-frågor till dig. Det är det bästa tips jag kan ge. När du arrar en låt, fråga dig själv ett "Varför?" och tänk om en extra gång inför ändringar. 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok mars_volta 😆 ..bra dunkat..pianottrallet i introt o längre fram i låten är väl sådär kanske prova ngt annat ljud!?..övriga syntljud bra..nickar med i rytmen emellanåt..släng på en tjejröst ó du får kanske en potentiell hitlåt a la den kommersiella radiolåtmassan!? 😲 ...ja just det förresten..bra slut !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok mars_volta 😆 ..bra dunkat..pianottrallet i introt o längre fram i låten är väl sådär kanske prova ngt annat ljud!?..övriga syntljud bra..nickar med i rytmen emellanåt..släng på en tjejröst ó du får kanske en potentiell hitlåt a la den kommersiella radiolåtmassan!? 😲 ...ja just det förresten..bra slut !

tack, Falk.. mm jag vill ha sång på den precis som du säger.. alternativet är då min syster,.. kanske:). hon är väldigt ducktig på att sjunga:P, eller är det nån annan tjejröst här på forumet som har lust att lägga lite sång?

// tipsa på!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok mars_volta 😆 ..bra dunkat..pianottrallet i introt o längre fram i låten är väl sådär kanske prova ngt annat ljud!?..övriga syntljud bra..nickar med i rytmen emellanåt..släng på en tjejröst ó du får kanske en potentiell hitlåt a la den kommersiella radiolåtmassan!? 😄 ...ja just det förresten..bra slut !

tack, Falk.. mm jag vill ha sång på den precis som du säger.. alternativet är då min syster,.. kanske:). hon är väldigt ducktig på att sjunga:P, eller är det nån annan tjejröst här på forumet som har lust att lägga lite sång?

// tipsa på!! 😎

Ok mars volta 🙂 ..nja..själv så samplar jag Max och vänder o vrider på min egen röst..men prova med Valdez!?..det kan nog bli riktigt bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tung kagge, det gillar jag. Håller med linus om att introt är knepigt uppbyggt.

Det låter väldigt torrt, vilket kanske är meningen?

det där skimrande ljudet som kommer in några sekunder vid 0:55 är väldigt starkt och vasst. Kanske du ska titta lite närmare på?

Hihatarna kunde nog tryckas bak lite gran, och lyfta fram den öppna hihaten något.

Passa på att utnyttja stereobredden lite mer. Lek lite mer med hihats där och försök hitta lite balans. Just nu är mixen ganska tätt packad i mitten.

Vid första lyssningen var jag lite skeptisk till ljudbilden, men efter att ha låtit den gå ett varv eller två så tycker jag det låter rätt mysigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...