billeo (oregistrerad) Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Köpte min dator frÄn Inet i Göteborg för ett Är sedan. Nu vill jag köpa 1gb ramminne till (=2GB). Jag hörde med Inet om jag var tvungen att köpa likadant som jag redan har eller om ngt mÄste stÀmma överens överhuvudtaget. De svarade att det bÀsta var om jag tog ur ett minne och visade upp det för dom eftersom CL vÀrdena kunde vara olika. Men sen har jag lÀst pÄ diverse sidor pÄ nÀtet att det alls inte spelar roll. Det enda som stÄr pÄ kvittot om ramminnena Àr 2 X SAMSUNG 512MB PC3200 DIMM 184-PIN DDR400. Vad har ni för erfarenhet? Orkar inte riktigt plocka ur ett minne och visa det för dom. Kan man köra olika CL?
Eternal Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Man kan köra med olika minnen. Men se bara till att du har koll pÄ om de Àr ECC eller inte. BÀrbara brukar oftast vara ECC. Extra tips: Om du dÀremot vill köra i "dual-mode" mÄste minnena ha samma timing och vara av samma mÀrke och storlek. Inte alla moderkort har funktionen dual.
billeo (oregistrerad) Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 tack för svaret men: * Vad betyder och menas med ECC, och hur vet jag om mina minnen Àr sÄdana eller ej? * Vad innebÀr att köra DUAL och vad Àr fördelarna?
hegobald Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 (redigerat) NÀÀe.. Inet har rĂ€tt. Skaffa likadana minnen.. Samma mĂ€rke spec etc.. Annars kan du fĂ„ ett elĂ€nde framför dig. Jag vet.. edit: Eternal va??? ECC= Error Correction Circuits.. Det Ă€r nĂ„t man brukar ha pĂ„ minnen avsedda för servers, inte laptops.. đ Redigerat 26 januari 2006 av hegobald
billeo (oregistrerad) Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 ok, sÄ jag bör alltsÄ ta ur minnena och lÀsa pÄ dom vad det Àr för nÄt? antar att all nödvÀndig info stÄr pÄ dom, eller?
DrHans Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Har tvÄ olika mÀrken pÄ minnen i bÄda mina datorer. har aldrig haft problem. Dock Àr dom pÄ samma storlek. AlltsÄ bÄda datorerna har tvÄ st minnen var i sig för att vara tydlig och inga matchar.
Tony Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Detta kankse Àr ett dumt svar med borde kanske pÄpekas .. Har du koll pÄ hur mÄnga minnesplatser du har? Du har ju 2 upptagna sÄ det kanske bara finns en över? lite dumt o handla 2 st 512:or till dÄ .. men det har du sÀkert koll pÄ ..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.