Jump to content
Annons

desperat efter hjälp.


matte85

Recommended Posts

hej hej.

det var nu ett tag sen jag köpe min keystation 49 men har fortfarande

inte fått den att funka.

Grejen är såhär:

Jag kopplar in usb kabeln från min keystation till datorn.

jag sätter på den och då kommer de upp en ruta på skärmen

som säger att den hittat och instalerat och är klar för att användas.

men när jag går in i kontroll panelen och kollar under

"uppspeling av midi-ljud" finns där ingenting förutom

"Microsoft GS Wavetable synth"

fattar inte vad problemet är , blir så besviken vill verkligen

få igång den.

då den säger att man inte behöver några drivrutiner vet jag inte vad

jag ska göra .

behöver detaljerad hjälp.

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Saken är väl den att Keystation inte innehåller några ljud i sig själv. Däremot fungerar den utmärkt att styra mjukvarusyntar i ditt inspelningsprogram med. Det kan kanske kännas lite dumt, men egentligen är det lika bra. Ljuden i riktigt billiga syntar är sällan särskilt roliga.

Beroende på vilket inspelningsprogram (Cubase, Tracktion, Live, Resaon osv) som du använder så behöver du bete dig lite olika för att få ljud att spela med. Principen är dock att du lägger den synt du vill använda på ett tomt spår. Ställer dig på det och berättar för programmet att det spåret skall låta sig styras av den midi-information som din keystation skickar till datorn. Vill du spela med ett annat ljud öppnar du synt-pluggen och byter ljudet i syntens menyer.

Det finns gott om gratis-syntar på nätet, och även en del ok inspelningsprogram. Jag tror det finns en del syntar som inte ens kräver ett inspelningsprogram, men där får nog någon annan hoppa in och hjälpa till.

Är nog inte online så länge till, så hoppas att någon annan tar över och hjälper dig vidare.

Lycka till!

/Dagon

Link to comment
Dela på andra sajter

har testat den där länken förut men den hjälper mig inte :S fattar ingenting,

jag använder mig av cubase men är inte rikigt haj på det än men om inte inte

min keystation dyker upp under " uppspeling av midi-musik" går de väll inte heller

och hitta den inne i cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Midi är inte alltid så enkelt att förklara, men jag ska göra ett tappert försök:

Keyboardet som du har köpt innehåller inga ljud för uppspelning, det är ungefär som ett vanligt tangentbord. Det enda det gör är att skicka signaler till din dator vilka toner den ska spela, hur länge och hur starkt. Sedan är det upp till datorn hur den ska spela upp tonerna.

Standarddrivrutinen för uppspelning av MIDI signaler är Microsofts lilla synthljud. Den är inget vidare, men funkar om du exempelvis laddar hem en .mid-fil från nätet och vill lyssna på den. Reason, Cubase och alla andra program har inbyggda och bättre synthljud (kallas VSTi, dXi eller något liknande). Därför har alltså inte den inställningen ett skvatt med dina musikprogram eller din synth att göra!

Det du förmodligen har ställt in fel i Cubase är vilken IN-kanal som ska användas! Antingen kan du ha råkat välja MIDI-in från ditt ljudkort snarare än MIDI-in från keyboardet (USB). Därpå bör du nog välja en synth och ett ljud!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...