Jump to content
Annons

Sampla?


TheQuo

Recommended Posts

Annons

1) Tag din sampler och koppla en mikrofon till den.

2) Säg "nineteen" i mikrofonen samtidigt som du samplar.

3) Gör en bakgrund och använd din sampler för att säga "n-n-n-n-n-nineteen" 2 miljoner gånger.

Alltså: en samplar spelar in ljud som du sedan kan använda i din musik. Alla använder samplade ljud nuförtiden. Möjligtvis inte de som har ölmage, hår i ansiktet, en lägenhet i en förort och en skivsamling med enbart blues. Och de hänger på Carmen.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Madonna har samplat ABBA i sin senaste hit.. Sen loopar hon den i takt med sin egna musik.

James Brown har blivit samplad massor med gånger och finns lite här och där i andra musikers musik.

Sample=smakprov, Loop=går runt, börjar om igen. Musik är tacksamt att sampla efter som det går i takt. Genom att sampla en takt ur en låt (ta ett smakprov) och låtade den loopa (gå runt runt) så kan man bygga upp ett groove (sväng) som man sen kan rapa (burp) till eller va tusan som helst.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligtvis inte de som som har ölmage, hår i ansiktet, en lägenhet i en förort och en skivsamling med enbart blues. Och de hänger på Carmen.

Hihi, trodde dock att det var mest dreadaktivister på carmen. Men det var 5 år sen jag flytta från sthlm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nämligen så att jag har precis köpt en Yamaha EX5 och upptäckt att den har en sampler innbyggd. Jag vill kunna spela upp introt i Out in the fields...är det möjligt med en Sampler?

Redigerat av TheQuo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill kunna spela upp introt i Out in the fields...är det möjligt med en Sampler?

Sover Dolly Parton på rygg?

Hiphop baseras på nästan enbart samplade låtsnuttar från andra artister. Eller gjorde i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

med samplern spelar du först in ett ljud, sen kan du spela upp det. du får ansluta det du ska spela in mic/skivspelare/instrument till samplern.

är det något som är oklart? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nämligen så att jag har precis köpt en Yamaha EX5 och upptäckt att den har en sampler innbyggd. Jag vill kunna spela upp introt i Out in the fields...är det möjligt med en Sampler?

Ta och damma av manualen till din EX5a och leta rätt på kapitlet om sampling. Testa att spela in (sampla) nån musiknutt på din EX5a och lek lite med det så fattar du nog sen.. 😆

EDIT: Har du ingen manual så hittar du den här. http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/en...synth/EX7E1.PDF

Läs från sidan 176 till 184 så gås det här med sampling och loopar igenom för din EX5

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...