Jump to content
Annons

billigaste ljudkortet


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Ska hjälpa en polare att hitta ett ljudkort så att han kan köra amplitube och liknande gitarrpluggar utan fördöjning i lyssningen. Dom billigaste M audio runt 1000 - 2000 håller dom eller är det minst Delta 1010 som gäller. Har också kollat lite på egosys mya 44 på musikbörsens hemsida, kan det va nått?

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör Audiophile 2496 och har latency på 3,5 ms vilket väl är väldigt bra...

Den har ju bara 2 in/out så man kan inte spela in en hel orkester samtidgt. Men för en person funkar det bra, drivisarna funkar utmärkt, har aldrig haft några problem alls...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

tjena ztevie tack för infot 3,5 räcker det för gitarrpluggar? Är inte så insatt i ämnet själv heller, har själv ett Delta 1010 som funkar bra med tanke på fördröjningar men det är väl lite snabbare så vitt jag förstår.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad de brukar säga, men har för mig att under 10 ms är kanonbra, det skull motsvara om du står typ 2 meter från en stärkare i en lokal, vilket ju är mer normalt än om man har 0 ms... Rätta mig någon som vet de exakta siffrorna.

Men alltså, för att köra Amplitube så behöver han väl inte tänka på latencyn, eller...? Latencyn uppstår väl mellan gitarren och datorn? När han väl har låg latency in i datorn så sköts ju alla beräkningar av processorn, och då är det mera processorkraft det beror på.

Amplitube i sig själv orsakar väl inte latency, utan om man har en dassig processor kanske den inte orkar med Amplitube(eller andra effekter)?

EDIT: Hittade det här på nätet: "Guitars: Electric guitarists generally play a few feet from their stacks, and since the speed of sound in air is roughly a thousand feet per second, each millisecond of delay is equivalent to listening to the sound from a point one foot further away. So if you can play an electric guitar 12 feet from your amp, you can easily cope with a 12ms latency."

EDIT 2: HNär är länken till ovanst. artikel

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tackar igen skitbra info, tycker dina siffror låter rimliga så det stämmer nog. Men jag undrar om inte det är ljudkortet i första hand som bromsar. Mitt gamla (ett bra 8 in 8 ut kort, Guillemot Pro Isis) funkade inte och det körde jag på samma dator som jag har nu (p4 3000 mhz). Men det är klart man kan ju inte ha för långsam dator. Kanske kan va nått för min polare kort sagt, bra pris också kollade på M-börsens sida. Hans nya dator blir väl minst lika snabb som min kan jag tänka.

Tack igen

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar igen skitbra info, tycker dina siffror låter rimliga så det stämmer nog. Men jag undrar om inte det är ljudkortet i första hand som bromsar. Mitt gamla (ett bra 8 in 8 ut kort, Guillemot Pro Isis) funkade inte och det körde jag på samma dator som jag har nu (p4 3000 mhz).

Tack igen

Göran

Jag har testat Amplitube och Guitar Rig också, inga som helst problem... Jag har en AMD XP 2500 dator med 512 Mb RAM.

Om man tänker så här: Ljudet kommer från gitarren in genom ljudkortet, väl inne i datorn så ska ljudet bearbetas i Amplitube. Men ljudkortet har ju gjort sin del redan, nämligen köra in ljudet...? När Amplitube bearbetar ljudet är det processorkraft/RAM som jobbar, sedan, när ljudet är färdigbehandlat kommer nästa uppgift för kortet, nämligen att köra ut ljudet. Inte heller här bryr sig ljudkortet om vad den ska köra ut i högtalarna.

Överhuvudtaget tror jag inte latency är något större problem, varken med billiga eller dyra ljudkort som är anpassade för musik(riktiga ASIO-drivisar). Däremot stiger det i pris om man har fler in/utgångar, bättre A/D-omvandlare och såna saker.

Han kan lugnt köpa ett billigare kort om han ska hobbylira framför datorn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo så är det givetvis när jag tänker efter. Så du kör amplitube och guitar rig och sånt ja men då är det ju klart, ska tipsa min kompis om kortet. Till mitt gamla kort så kom det asiodrivar efter ett tag men det hjälpte inte, fanns inte en chans att få det att funka. Var tvungen att stänga av software monitoring i Logic för att annars blev det lite roligt när man spelade in med hörningen. Men det har nog minst en 5 år på nacken skulle jag tro.

Har du nån musik man kan få lyssna på skulle va skoj?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

i princip borde alla hyfsat moderna pci-kort kunna ge tillräckligt låg latency. t o m mitt gamla soundblaster audigy klarar 5ms på min inte alls särskilt nya dator. usb-kort kan vara lite knepigare, men de bör klara det också.

tänk på att latencyn fördubblas - inlatency+utlatency. men runt 5-6ms eller mindre åt varje håll låter ok för mig iallafall, medan t ex 10+10 ger däremot en klart hörbar slapback-effekt.

Redigerat av SMonk
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

OK Smonk tack ska du ha, ett Yamaha han har ett sånt redan som han aldrig provat, pcikort vad tror ni om det? Vet inte modellbeteckning men ska kolla (ska nog va ett ganska hyfsat kort).

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så är det givetvis när jag tänker efter. Så du kör amplitube och guitar rig och sånt ja men då är det ju klart, ska tipsa min kompis om kortet. Till mitt gamla kort så kom det asiodrivar efter ett tag men det hjälpte inte, fanns inte en chans att få det att funka. Var tvungen att stänga av software monitoring i Logic för att annars blev det lite roligt när man spelade in med hörningen. Men det har nog minst en 5 år på nacken skulle jag tro.

Har du nån musik man kan få lyssna på skulle va skoj?

Göran

Jag har testat Amplitube och Guitar Rig, men använder dem inte. Jag kör in en POD xt direkt in i datorn istället...

Tyvärr är jag alldeles för blyg för att lägga upp nåt halvfärdigt 😄 , men jag har lovat mig själv att göra klart nåt och lägga upp det inom snar framtid.

Fast du behöver inte sitta och uppdatera skärmen varje minut, för så bra blir det nog inte 😮

Audiophile är ju också ett PCI-kort. Har faktiskt fått ett Soundblaster Audigy att funka för inspelning hos polaren, men jisses vilket tjorv vi hade!

Testa med hans Yamaha, men tänk på att du mest troligt måste ha ASIO-drivisar för att få någorlunda latency. SEn får ni nog fippla en hel del med inställningarna men visst går det säkert!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha DSP Factory, eller DS2416 heter kortet vet nån om det också skulle funka?

det är ett rejält ålderstiget kort, kom väl 98 eller nåt. om jag minns rätt hade det rätt hög latency (redan för sin tid!). alltså, vi talar typ 100ms. möjligt att det kommit snabbare drivrutiner sen dess, dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ett stort tack till alla som hjälpt till här. Ztevie skicka upp musiken det är inget att vara blyg för det skulle vara skoj att få höra nått. Eller lägg upp den på Sound Click, den funkar bra den sidan.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=189508

Min sida, finns lite av mina så kallade låtar där och dom är inte så värst må du tro 😄 . Så nog vågar du mä 😮 påt bara kör hårt. Är det nån som är dum då får man be dom dra lite snyggt så dom fattar vinken.

Vänligen Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

har kört på audiophile 2496 och det funkade fint att använda amplitude och lyssna i monitorerna när jag spelade, ingen märkbar latency i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Audiophile 2496 och har latency på 3,5 ms vilket väl är väldigt bra...

Hmm....Jag har ett FireWire Solo och kommer aldrig ner på lägre värden än 10 ms....Vilken buffersize kör du på?

128 samples.

Hittills verkar datorn hänga med iaf... Har ju lite marginal att höja om det skulle börja krångla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort tack till alla som hjälpt till här. Ztevie skicka upp musiken det är inget att vara blyg för det skulle vara skoj att få höra nått. Eller lägg upp den på Sound Click, den funkar bra den sidan.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=189508

Min sida, finns lite av mina så kallade låtar där och dom är inte så värst må du tro 🙁 . Så nog vågar du mä 🙂 påt bara kör hårt. Är det nån som är dum då får man be dom dra lite snyggt så dom fattar vinken.

Vänligen Göran

Vafan, det där var ju bra! Riktig gammal hederlig Rock nRoll!!

Jag håller mig än ett tag...

Om folk är dumma skiter jag i, men jag vill ha hela låtar klara innan man lägger upp dem. Jag vet själv hur trist det är att lyssna på nåt halvtaskigt riff utan sammanhang...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tackar för dina vänliga ord ztevie ja det finns nån rock nån blues och lite akustiskt och lite grejor men det är mycket kvar innan det blir på riktigt så att säga. Har du lust så ta nån av dom och gör en cover eller nåt. Samarbete eller collab som dom säger på utrikiska det är jag det så det skulle också va skoj. Vem vet vi kanske kan skrämma igång nån av dom så dom blir på riktigt 😉 . Jag är ganska kass på frekvenser och mix och sånt får lyssna örona ur led för att få till minsta lilla ljud så jag fuskar och kör på presetsen i logics effekter så där skulle man ju behöva lite hjälp 😉 .

Nåväl tack en gång till

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...