Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Här är ett problem jag har:

Vi kan säga att i en låt finns 3 gitarrer... en versgitarr, en refränggitarr o en sologitarr..

Dessa tre spår har jag routar till en group channel track, där jag lagt på en instans av amplitube och en kompressor. Gitarrerna har olika distljud inrattade, därför lade jag de tre olika ljud-inställningarna i tre olika program-banker i Amplitube. Med automation väljer jag vilket ljud jag vill ha.

Group channel vill ha ha för att kunna ändra volymen på alla gitarrer samtidigt.

Problemet är dock att refräng&distgitarren överlappar varandr apå ett ställe. 3-4 sekunder).

Måste jag dedikera en egen instans av amplitube till sologitarren?

SKa jag köra med två group-kanaler?..Dvs En för vers/refränggitarr med gemensam amplitube/kompressor (1), o en för att länka samman (1) med sologit-kanalen med en egen kompressor/amplitube?

Eller kan man lösa detta på ngt annat smidigt sätt? Vill hålla ner antalet amplitube/kompressorer, pga resursbrist.

(ovan nämna problem är bara ett exempel, i verkligeheten har jag fler spår än så)

Kan man använda FX-channel track för att lägga på dist eller Kompressor på en gitarr?

Man kan väl inte routa 100% av signalen genom disten, utan får lite av det rena ljudet vid sidan om...? eller?

Redigerat av hobbex2004
Annons
Postat (redigerat)
Eller kan man lösa detta på ngt annat smidigt sätt? Vill hålla ner antalet amplitube/kompressorer, pga resursbrist.

Beroende på vilken version av Cubase du har så kan du lägga pluggarna direkt på gitarrspåren och använda Freeze-funktionen istället. Då slipper du dessutom automatisera preset-byten. Om du inte har någon version där Freeze finns med så kan du göra det själv genom att helt enkelt bounce'a ned med pluggarna och sedan inaktivera dem och mute'a/inaktivera det gamla gitarrspåret. Behöver du ändra något så tar du bort det bounce'ade spåret och aktiverar spåret och pluggarna igen.

Man kan väl inte routa 100% av signalen genom disten, utan får lite av det rena ljudet vid sidan om...? eller?

Jodå, sätt send-nivån på 0dB och aktivera pre fader knappen. Sedan drar du ned volymen helt på spåret som kommer signalen endast att skickas till FX-spåret.

Redigerat av Majken
Postat

Jodå, sätt send-nivån på 0dB och aktivera pre fader knappen. Sedan drar du ned volymen helt på spåret som kommer signalen endast att skickas till FX-spåret.

Nu kanske detta är en apkorkad fråga, men får man samma resultat om man gör på detta vis med t.ex. 10 gitarrkanaler genom samma Amplitube på en FX-kanal, jämfört med 10 Amplitube som inserts på spåren?

Postat

Beroende på vilken version av Cubase du har så kan du lägga pluggarna direkt på gitarrspåren och använda Freeze-funktionen istället. Då slipper du dessutom automatisera preset-byten. Om du inte har någon version där Freeze finns med så kan du göra det själv genom att helt enkelt bounce'a ned med pluggarna och sedan inaktivera dem och mute'a/inaktivera det gamla gitarrspåret. Behöver du ändra något så tar du bort det bounce'ade spåret och aktiverar spåret och pluggarna igen.

tack för ditt svar majken...

Jadå, jag har freeze, då jag kör SX3. tyvärr är jag inget fan av freezefunktionen, då denna tar rätt lång tid på sig att frysa saker o ting.

Vill hellre kunna pilla på ljudet direkt utan massa omständigheter.

Har experimenterat rätt mkt med FX track, men inte fått det att funka med panning och osv..

Får nog ta o prova igen med dina tips..

Postat
Nu kanske detta är en apkorkad fråga, men får man samma resultat om man gör på detta vis med t.ex. 10 gitarrkanaler genom samma Amplitube på en FX-kanal, jämfört med 10 Amplitube som inserts på spåren?

Ja.. och nej..

Eftersom du summerar ihop alla signalerna innan de skickas genom disten så kommer resultatet inte att bli detsamma. Detta eftersom ingångsnivåerna kommer att vara helt annorlunda än om du gör det spår för spår. Med en annan effekt som exempelvis ett delay så borde resultatet bli detsamma sålänge samma inställningar används.

/Majken

Postat

Ja.. och nej..

Eftersom du summerar ihop alla signalerna innan de skickas genom disten så kommer resultatet inte att bli detsamma. Detta eftersom ingångsnivåerna kommer att vara helt annorlunda än om du gör det spår för spår. Med en annan effekt som exempelvis ett delay så borde resultatet bli detsamma sålänge samma inställningar används.

/Majken

Tack för svaret! Det låter logiskt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.