Jump to content
Annons

Mikrofon kablage


Frescomannen

Recommended Posts

Sitter med ett M-Audio Delta 1010LT, en MIC 100 mikrofonförstärkare och en PG57 mikrofon. Problemet är att jag tycker att det blir på tok för mycket brus ifall jag höjer till den nivå som jag vill ha det på. Funderar på att byta ut sladden mellan mikrofonen till mikrofonförstärkaren.

Är det någon som kan rekommendera en sladd? Antingen XLR - XLR eller XLR - Tele.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm. Sladdar brukar inte brusa. De kan brumma om de är oskärmade och det är mycket störningar runt ikring.

Det är nog mikstärkaren eller ljudkortet som är boven.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du har balanserade in och utgångar så ska du undvika XLR - Tele(mono) sladdar eftersom du inte utnyttjar att prylarnas in och utgångar är balanserad.

testa flytta runt alla elprylar lite och se om bruset ändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Trombonisten säger är det knappast sladden som är problemet. Du använder en dynamisk mick som behöver mycket kräm från mickförstärkaren. Känner inte till MIC100, men det låter som någon Behringervariant. Den lär brusa mycket när du krämar på.

Är det sång och andra tysta ljudkällor du ska spela in, kan det vara vettigt att fundera på någon kondensatormick. De har alltid högre output än dynamiska, och kräver därför mindre av preampen (mickförstärkaren).

Bästa hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får tacka för alla tips.

Har kommit fram till en hel del nyttiga slutsatser. Ska försöka trixa runt och isolera sladdarna lite bättre. Noise gate hade jag inte ens försökt mig på innan men den fungerade onekligen ganska så bra. Men om det i slutändan inte funkar så får jag titta efter ngt annat. Jag är mest ute efter ngn form av mikrofonförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det i slutändan inte funkar så får jag titta efter ngt annat. Jag är mest ute efter ngn form av mikrofonförstärkare.

Jag kan rekommendera LineAudio DMP-2. Tror att de ligger runt 2500 kr för två kanaler, och låter riktigt bra. Men om du mest använder mikrofonen till sång tycker jag ändå att du borde ge en kondensatormick högre prioritet. Det finns en massa att välja bland, men Oktava MC012 är bra och dessutom utbyggbar med olika kapslar, vilket gör den prisvärd. En annan prisvärd mick är i mitt tycke ADK Hamburg Edition, som jag tycker slår det mesta under 6000 kr.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...