Jump to content
Annons

VSTi för bakgrundsljud


Chris

Recommended Posts

Spelar ofta in alster som är ganska avskalade. Ofta är det bara gitarr, sång och nåt mer. Finns nån VSTi som lämpar sig för att fylla ut och lufta bakgrunden lite?

Hmm...det där lät flummigt.. 😎

Lite ambienta ljud helt enkelt...gärna lite stråkaktigt. Det ska dock inte handla om "riktiga" instrument i sig, får inte vara nåt som dominerar, utan just utfyllnad för att måla till lite i ljudbilden... *suck* :rolleyes:

Hoppas nån fattar lite iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Spelar ofta in alster som är ganska avskalade. Ofta är det bara gitarr, sång och nåt mer. Finns nån VSTi som lämpar sig för att fylla ut och lufta bakgrunden lite?

Hmm...det där lät flummigt.. 😎

Lite ambienta ljud helt enkelt...gärna lite stråkaktigt. Det ska dock inte handla om "riktiga" instrument i sig, får inte vara nåt som dominerar, utan just utfyllnad för att måla till lite i ljudbilden... *suck* :rolleyes:

Hoppas nån fattar lite iallafall.

Förstår vad du menar.

Prova att "göra egna ljud".

Typ spela in när du slänger igen dörren och så pitchar du ner 80%, slänger på lite dist, lite phaser osv.

Sen lägger du ljudet med rätt låg volym och mycket reverb och delay.

Sånt kan låta skit najs 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på www.KVR- VST.com Där finns mängder. 😎

Jo...det är ju just det....att det finns mängder ! Problemet är ju att jag inte själv vet vad jag letar efter egentligen... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på www.KVR- VST.com Där finns mängder. 😄

Jo...det är ju just det....att det finns mängder ! Problemet är ju att jag inte själv vet vad jag letar efter egentligen... 😆

😆 ..det är ALLTID det som är problemet..man vet hur det ska låta, men vet inte hur man kommer dit...

Ska det vara ett pitchat ljud som följer låten eller bara en statisk bakgrund?

Ska det vara ambiens kan du ju ta precis vad som helst...gör som UtanNamn sa..pitcha ner en röstsampling t.e.x..kan bli mycket suggestivt med lite flanger på och sedan tok-komprimera med ultrakort attack och medellång release..mixa svagt + ett 3sekunders plåtreverb... värsta skräckljudet.. 😛

Lycka till..och släpp lös fantasin..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

OK då. Fårstår att det är svårt att ge några klockrena rekommendationer. 😆

Men om vi säger så här : finns det någon mjukvarusynt som speciellt lämpar sig för lite mer ambienta ljud? Alltså ljud som inte skär igenom hela mixen , utan lämpar sig för att ligga långt bak, skapa stämning osv. Det får inte låta för elektroniskt heller, det skall trots allt användas tillsammans med akustiska instrument.

Sen letar jag lite efter stråkar som inte låter 80-tal 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en småtokig plan på gång med en holländsk kille.. eller tysk kanske han är. Nåja han är med i demogruppen farbrasuch för er som är inne i sånt iaf. Han gillar bakgrunsljud helt enkelt och har en hel del material han samplat med brus från rullbandare och dylikt. Vi har lite funeringar på att göra en synt av det där man jobbar med loopade samplingar för att skapa lite underligare ljudlandskap som lämpar sig för bakgrunder eller lite mer experimentell musik. Först skall jag dock pilla vidare med min synt och min trummaskin, lovar att hojta till om det blir någon av det hela! 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé är ju att gå ut på stan med en bandare/diktafon och banda vardagsljud som man sedan kan filtrera, reverba, osv när man kommer hem.

Ett klassiskt knep är ju att vända det inspelade materialet bak-och-fram, lägga på reverb och/eller delay och sedan vända tillbaka så att rumsklangen eller ekot kommer innan själva ljudet.

Det jag anser är viktigast med sådana här smetljud är att man har en ganska hög dynamisk bredd, så att ljudet för det mesta ligger och skvalpar i bakhuvudet utan att man är medveten om det, för att endast ibland sticka upp huvudet i mixen.

Jaja, finns ju hur mycket som helst. En annan idé är att ta ett befintligt spår, exempelvis sången, och köra på så mycket reverb att det försvinner och sedan leka runt med detta, exempelvis pitcha ned en oktav eller så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...