Jump to content
Annons

Truminspelning


serial69

Recommended Posts

Tjena.

Jag skulle behöva lite hjälp med uppsättning av mikar till trummorna.Jag har ett M-audio Delta1010LT dör 3 ingångar är dedikerade till trummorna, hur ska mikarna placeras för att det ska bli "bäst" ljud?

Jag använder Cubase 3.

//Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har du för mikrofoner?

Om jag bara hade tre kanaler till trummorna skulle jag nog micka baskagge, virvel och en mikrofon som rumsmick/överhäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken typ av musik är det?

Vilka trummor anser ni vara viktigast för låten? Ibland inser man att det är typ tre delar på trumsetet som är viktiga, ibland hela trumsetet.

Jag kan definitivt tänka mig Mornels förslag. Kanske micka hela trumsetet med ett stereopar för att få in trummorna i en stereobild.

Men som sagt, vilka mickar, vilken typ av musik, vilka trummor är viktiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ikväll spela in bandet i replokalen och har då två Röde NT3-mickar till trummorna. Vilken placering av dessa mickar rekommenderar ni? Jag har ont om tid så jag hinner inte prova mig fram.

Tacksam för snabbt svar! :rolleyes:

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken typ av musik är det?

Vilka trummor anser ni vara viktigast för låten? Ibland inser man att det är typ tre delar på trumsetet som är viktiga, ibland hela trumsetet.

Jag kan definitivt tänka mig Mornels förslag. Kanske micka hela trumsetet med ett stereopar för att få in trummorna i en stereobild.

Men som sagt, vilka mickar, vilken typ av musik, vilka trummor är viktiga?

Tjena och tack för alla svar.

Jag vet inte riktigt vad för sorts mikrofoner det är, "vanliga" sångmikrofoner. :rolleyes: tror jag.

Musiktypen är hårdrock/heavy metal.

Vilka trummor som är viktiga, tja.....det är väl alla... 😱 //Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går nog på den här snubbens rekommendatioer...

http://weblogs.asp.net/cfranklin/archive/2...2/10/70643.aspx

Men vilken höjd rekommenderar ni att mickarna placeras på?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad för sorts mikrofoner det är, "vanliga" sångmikrofoner. 🙂 tror jag.

Musiktypen är hårdrock/heavy metal.

Med tre vanliga dynamiska sångmickar kan det bli svårt att få till ett modernt metalsound. Men det går att göra mycket annat...

Testa en mick på bastrumma, en på virvel och en rakt framför trumsetet på cirka en och en halv till tre meters avstånd.

Pröva sedan att komprimera och kanske fördröj distansmicken lite i mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad för sorts mikrofoner det är, "vanliga" sångmikrofoner. 😠  tror jag.

Musiktypen är hårdrock/heavy metal.

Med tre vanliga dynamiska sångmickar kan det bli svårt att få till ett modernt metalsound. Men det går att göra mycket annat...

Testa en mick på bastrumma, en på virvel och en rakt framför trumsetet på cirka en och en halv till tre meters avstånd.

Pröva sedan att komprimera och kanske fördröj distansmicken lite i mix.

OK...det ska jag testa...tack.

En dum fråga...vad är komprimering, är gitarrist,inte studiotekniker.. 😏

ps..hehe..du blev medlem på min födelsedag...

//Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

ps..hehe..du blev medlem på min födelsedag...

Du startade den här tråden på min födelsedag. Ett lika!

Jag menar att du kan använda dig av en kompressor för att minska dynamiken på distansmicken. I bästa fall ger det en känsla av energi och kraft i trumspelet.

Link to comment
Dela på andra sajter

för läng länge sedan så spelade jag in trummor med En mik, en sketen sångmik.

Jag la den på baskaggen inlindad i en strumpa så den inte skulle vibrera, riktad mor virveln. Det lät faktiskt förvånansvärt bra!!

Men annars hade jag satt en mik ca en halvmeter ifrån baskaggen framifrån och en 2 meter upp.

Baskaggemiken fångar upp hmmm baskagge.

och dem andra fångar upp cymbaler. Virveln kommer med bra ändå. Sen är det bara att Eqa och trixa med kompressor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...