Jump to content
Annons

eq:a trummor via mixerbord -> 2 kanalsljudkort


mikeylectric

Recommended Posts

Tja. Har ni några tips på hur man ska eq:a trummor vid inspelning. Jag använder mig av följande utrustning:

Mixerbord: ALTO L16 (10 mickpreampskanaler)

Ljudkort: Mbox1 (2 kanaler)

Trummickar: Superlux DRK A5CE, 7 mickar

2 överhäng

1 hängpuka

1 golvpuk

1 baskagge

2 virvel (över och under mickning)

De sju mickarna kopplas på varsin kanal på mixerbordet, som sedan via tape out kopplas in i mboxen på två kanaler som panoreras vänster och höger.

Har experimenterat ett tag med eq:n men vore kul att få lite tips o testa dem för att se om man hittar ut ur djungeln och får till ett sjyst ljud för en demoinspelning. Tips om ljudnivåer och mickarnas placering vore också kul att få. Även tips på om man kan tweaka till det lite extra med hjälpa av plugins i protools vore bra.

I mixerbordet finns det också rätt mycket effekter, om ni har tips på hur långa och stora reverb som man kan lägga på virveln osv. vore det fint.

Stilen på musiken är hårdpunkrock, typ backyardbabies, men ibland drar det iväg till 80talet med större virvel.

Gott nytt år o grejer också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilka frekvenser du "ska" eq:a beror väldigt mycket på hur man placerat mikrofonerna. Men oftast så är det en del lådfrekvenser (som i låda) runt omkring 200Hz som jag brukar minska. Testa även olika bredder på frekvensbanden (Q).

Ibland låter en väldigt smal Q bra och ibland en riktigt bred Q...

Jag har nu efter ett antal års experimenterande uppmärsammat att mikrofonplaceringarna är oerhört viktigt och lång ifrån allt kan fås att låta bra genom att tänka att man ska fixa det med EQ i efterhand. Hur trummisen slår (styrka t.ex.) på trummor ger också "olika" ljud.

Var inte alls rädd för att prova att sätta mikrofonen vart som helst för att lära dig skillnaden mellan olika placeringar. T.ex. nära skinnet eller en bra bit uppåt?... placerad lång in mot mitten av trumman eller precis vid remmen?... Testa dig fram.

Jag hoppas att något utav det jag skrivit kan hjälpa dig. Jag önskar att jag skulle kunna ge dig svar på vart enda fråga men tyvärr så är jag inget inspelningsgeni.

MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Tja. Har ni några tips på hur man ska eq:a trummor vid inspelning. Jag använder mig av följande utrustning:

Mixerbord: ALTO L16 (10 mickpreampskanaler)

Ljudkort: Mbox1 (2 kanaler)

Trummickar: Superlux DRK A5CE, 7 mickar

2 överhäng

1 hängpuka

1 golvpuk

1 baskagge

2 virvel (över och under mickning)

De sju mickarna kopplas på varsin kanal på mixerbordet, som sedan via tape out kopplas in i mboxen på två kanaler som panoreras vänster och höger.

För helvete. Dessa jävla M-Boxar. Sälj skiten och köp ett åttakanals ljudkort istället. För samma pengar (så länge det inte är Digidesigns ljudkort såklart.) Två kanaler trummor lämnar ingenting åt efterbearbetning eller seperationsmöjligheter. Värdelöst. Digedesign lurar skjortan av folk med tredubbelt dyr hårdvara som kan hälften så mycket och har en bråkdel av anslutningsmöjligheter som konkurrenterna i samma klass.

Min ringa åsikt, såhär 5 år senare

Link to comment
Dela på andra sajter

För helvete. Dessa jävla M-Boxar. Sälj skiten och köp ett åttakanals ljudkort istället. För samma pengar (så länge det inte är Digidesigns ljudkort såklart.) Två kanaler trummor lämnar ingenting åt efterbearbetning eller seperationsmöjligheter. Värdelöst. Digedesign lurar skjortan av folk med tredubbelt dyr hårdvara som kan hälften så mycket och har en bråkdel av anslutningsmöjligheter som konkurrenterna i samma klass.

Min ringa åsikt, såhär 5 år senare

Du vet att du svarade på ett nästan fem år gammalt inlägg va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...