Jump to content
Annons

Akustisk gitarr 5000kr klassen


Erik

Recommended Posts

Tja!

Har länge vilja ha en ny akustisk gitarr och har nu hittat en bra DEN HÄR! Som jag har tänkt och köpa. Pris ca 5300:-

En ibanez AW40ECE med inbyggd mikrofon. Jag har provspelat den och den låter riktigt bra, även mikrofonen.

Syftet med miken är att jag ska "lajna" gitarren rak in i ljudkortet och spela in.

Frågan:

Är det värt att slänga ut 2000:- extra på och få en inbyggd-mikrofon?

Eller får jag samma ljud som om jag mikar upp gitarren med en sm57?

Jag tänkte att det skulle vara smidigt att ha en inbyggd mik, pga att jag bor i lägenhet med mycket trafik runt om.

Är detta en bra gitarr?

Ni kanske har något bättre alternativ?

Jag kan sträcka mig upp till 5500:-

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Frågan:

Är det värt att slänga ut 2000:- extra på och få en inbyggd-mikrofon?

Eller får jag samma ljud som om jag mikar upp gitarren med en sm57?

Hade jag bara haft 5500:- att lägga på en gitarr skulle jag helt klart köpa en UTAN mikrofon med ett undantag dock. Att du ska spela mycket live.

Att micka upp ackegura med SM57:a funkar faktiskt bättre än vad jag trodde innan jag hade testat det. Köp en gura utan mikrofon med ett bra akustiskt ljud för dom pengarna och du kommer vara mycket mer nöjd.

När det gäller Ibanez har jag aldrig varit förtjust i ljudet på deras akustiska guror, jag har förvisso inte testat några av deras bästa men dom kostar ju annat.

Ett märke jag vill lyfta fram som jag tycker är prisvärt är helt klart Tanglewood som låter dyrare än vad dom är.

Lägger du 5000:- på en sån kommer du få riktigt fint ljud och så är dom väldans sköna att spela på.

Själv spelar jag på en Takamine EF341SC som jag är skitnöjd med rent ut sagt men den ligger ju i en annan prisklass än Ibanezen du funderat på.

Så ut och testa massa olika modeller och köp det du tycker är bäst för dig själv.

Lycka till och God fortsättning!

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kul detta. Jag ska själv köpa gitarr snart och funderar i samma prisklass som du. Precis som Mr Lavrell nämnde så kan Tanglewoodare vara enormt prisvärda. Jag blev dock lite besviken i måndags då jag märkte att flera av deras modeller (de har gjort rätt många) var behäftade med skorrningar och andra missljud. Detta går normalt att åtgärda, men i alla fall... Se till att få det åtgärdat innan i så fall.

Tanglewood 1000 Sundance är en go sustainrik gitarr, antingen med solid mahogny i sarg och botten eller solitt rosenträ i sarg och botten. Locken är solid gran i bägge fallen. 4450;- kostar dessa två modeller. Case tillkommer.

Glöm inte rean! Se vilka modeller som är prisnedsatta just nu. Man kan göra klipp.

Fender 45 nånting tycker jag låter riktigt bra. Solid gran plus lönn runtom. 7200 kr, men den kan vara prisnedsatt!

Kanadensiska Simon & Patrick är bra också. Köp genom 4Sound-kedjan. Bra pris 3.6-3.7 tusen.

Nu till huvudfrågan.

Först kom jag att tänka på att fördelen med en inbyggd mik är att du slipper ojämna inspelningsnivåer, d.v.s. att du befinner dig olika långt ifrån Sm57:an under inspelningens gång. Jag tror också att en inbyggd mik för 2 tusen verkar vara ett kvalitetsalternativ. Hade du sagt 4-6 hundra i pristillägg (vilka också finns) hade jag varit tveksam. Ibanezer har jag ingen större akustisk erfarenhet av. Den du länkade till var iaf snygg, speciellt halsen var speciell. Se till att få den justerad innan du tar hem den, om det nu skulle behövas... Se till att den inte skorrar, prova att trycka ned samtliga strängar på samtliga band.

Skräckexemplet var flera olika Walden jag testade. Strängarna låg i princip "close an" över hela gitarren. Inget ljud alls. Walden är säkert bra dock, annars...

Jo...Norman kan du ju kolla in också och Epiphone tycker jag har för dåligt rykte. De Gibson Hummingbird-liknande modeller de gjort för ca 3 tusen kr är fina på alla sätt.

Avslutningsvis, en icke nämnd fördel är att med inbyggd mik kan du använda den som elgitarr sedan också, via effektboxar, pedaler och förstärkare.

Lycka till!

🥰

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara: Yamaha LL6/LLX6...

Ena utan mick den andra med...

Jag testade MASSOR av guror på lite olika ställen, bl.a. Ibanez AW120 och AW200 modeller + de dyrare Simon&Patrick, Landola m.fl.. Yamahan lät överlägset bäst akustiskt, t.o.m. bättre än många som kostade upp mot 15000:-

Dessutom var den extremt lättspelad, låg stränghöjd utan rassel i strängarna osv... Fruktansvärt bra gitarr!

Priset då? 6500:- för modellen med mick...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var faktiskt inne lite på en aw40 när jag skulle köpa gitarr för ett år sen. Jag hade lirat en hel del på Ibanez elgitarrer och gillade dom. Sen började jag kolla runt och provspela. En vacker dag fick jag händerna på en Yamaha i FGX-serien och blev väldigt förtjust i den. Gutt ljud och tokskön greppbräda. Jag köpte den och rekommenderar att du kolla upp Yamaha. (nu pratar vi att vi jämför med andra i samma prisklass)

Jag gillar dock att ha en inbyggd mikrofon. Jag brukar alltid spela in med både den inbyggda och en extern mick (samtidigt alltså). Två kanaler. Gutt att ha och mixa med tycker jag. Värmen och dynamiken från externa micken och det lite mer distinkta från inbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...