Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har märkt att mikrofonförstärkaren på ljudkortet (emu 1820m) är väldigt annorlunda den på Studio Projects VTB1...

EMU: Jag får en riktigt stark signal i Cubase om jag vrider upp gainen till ungefär 20dB.

VTB: Här är det minst 40dB gain som gäller, annars är signalen pinsamt låg. Det är ganska lätt att få brutal och ovälkommen transistordist i VTB1an pga att gainen är så hög.

Varför är det såhär?

Annons
Postat

Hmm kan det ha att göra med att den ena använder semipro-nivåer och den andre pro-nivåer.

Jag citerar lite från http://www.outersound.com/osu/recording/recglossary.html

The real story on line levels is fairly complex, but the quick answer is:

* -10dB level is about 0.3 volts

* + 4dB level is about 1.2 volts

Pro levels are +4, semi-pro and consumer are -10. The original US telephone company signal levels became today's +4; the Japanese consumer-electronics industry began a -10 standard.

Without going into all the impedance and stuff like that, either level is fine, but +4dB lines generally have better noise immunity because the signal level is much hotter. As long as your -10 equipment can handle the higher input level you'll be fine. Prevent overloading it by keeping its input-level set low.

Postat (redigerat)

Jag har testat att köra ingångarna på ljudkortet i både dBu och dBV...om jag kör dBu så får man skruva preampens gain i botten.

Redigerat av ChrioN

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.