Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

God Jul

TÀnkte köpa en ny/beg. gitarr av typen snabbspelad.

NÄgra tips pÄ mÀrken/modeller och saker man bör tÀnka pÄ

som pickup, smal hals, typ av stall osv

/Mattias

Annons
zeandreti (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Rekomenderar starkt Jackson kelly ke2 Ă€r hur nöjd som helst med min 🙂 enda nackdelen Ă€r vĂ€ll om du tĂ€nkt sitta ner o spela, dĂ„ den gör jĂ€vulskt ont i revbens flĂ€sket efter ett tag 🙂 Men Ă€r du en sĂ„n som hĂ„ller dig borta frĂ„n fettrondeller sĂ„ ska det vara lungt. . 😄

Redigerat av zeandreti
Postat (redigerat)
God Jul

TÀnkte köpa en ny/beg. gitarr av typen snabbspelad.

NÄgra tips pÄ mÀrken/modeller och saker man bör tÀnka pÄ

som pickup, smal hals, typ av stall osv

/Mattias

Ja, jag vet precis vad du ska göra. Du köper min Peavey Vandenberg (Inte min pÄ bild men jag har en likadan)

86_1_b.JPG

Den har en extremt tunn, snabb och lÀttspelad hals. Humbuckern Àr Alnico med ruskigt bra bett i ljudet, singlecoilen funkar bÀttre för rena ljud. Kahler tremolo. Original hard case. Kanonskick, inga mÀrken eller andra skavanker.

StrÀnghöjden Àr ocksÄ extremt lÄg fast utan en massa strÀngrassel, den Àr max justerad för snabbhet. En riktig hÄrdrock-yxa...

Folk som testat den tycker alltid att den Ă€r sĂ„ extremt lĂ€ttspelad, man behöver bara snudda strĂ€ngarna sĂ„ fĂ„r man ton(ungefĂ€r 🙂). INget pressa ner 2 cm eller fastna i strĂ€ngen ovanför vid bends hĂ€r inte...

Jag kan fixa egna bilder och kanske lite ljudklipp...?

Redigerat av ztevie
Postat (redigerat)

Om det Àr kÀnsla du letar efter sÄ rekomenderar jag helt klart nÄgon av Ibanez RG modellerna.

De har dessutom vÀligt lÄg strÀnghöjd....

Redigerat av X-enon
Postat

Jag ska fixa det under de nÀrmaste dagarna...

Jag Ă€r pĂ„ bra julhumör sĂ„ jag ska pressa priset under 100.000:- haha... 😆

Postat (redigerat)

OK, satte fart hÀr pÄ eftermiddan, sÄ jag har slÀngt upp lite pÄ nÀtet:

Fakta:

Det Àr alltsÄ en Peavey Vandenberg Signature Model (typ 10-12 Är gammal tror jag?)

Kropp Poplar Wood(Vete fan vad det motsvarar pÄ svenska men hittade en sida pÄ nÀtet om trÀslag i gitarrer, det stod sÄ hÀr: Poplar is a string, dense, yet lightweight hardwood that is unusually resonant. Poplar, when used in solid-body electric guitars, has an exceptionally crisp sound, often described as "spirited" and "bouncy" - even "funky." Poplar guitars are ideal choices for players who favor single-coil snap and clean sound.

Swamp Ash Swamp Ash, which grows partially underwater, is a lightweight wood with high stiffness (for high sound velocity), famous for its mid-range snarl and biting response.) Den Àr rÀtt sÄ tung den hÀr guran, tyngre Àn min Schecter som Àr Mahogany, kÀnns inte alls som "lightweight" som det stÄr ovan?

Maple hals

Ebony greppbrÀda

24 band

1 high-output Alnico Humbucker(ja, det stÄr sÄ i papprena)

1 high-output single-coil

1 3-vÀgs switch Hum, Hum+SC, SC

2 volymkontroller

Kahler Locking Tremolo System

Schaller stÀmskruvar + straplock

Original hard-case

Bilder finns HÄR.

Har testa spela in nÄn kort snutt. Ta det för vad det Àr, det Àr inspelat direkt i datorn med en POD. Det vart vÀl sisÄdÀr... Har tyvÀrr inte tillgÄng till nÄgon fet rörstÀrkare, som kanske hade varit det optimala.

Distljuden Àr inspelad i humbucker-lÀge och det rena i singlecoil-lÀge...:

Edit: Vart nÄn konstig bakgrundssurr pÄ Clean som inte hördes vid inspelning...

Redigerat av ztevie
Postat

Jag sÀljer min Washburn RS-980 pga. brist pÄ pengar sÄ hÀr i jultider. Ruskigt metal, lÀttspelad och extremt skön gura. Har spelat in lite smÄ klipp med min webcam:

filmklipp 1

filmklipp 2

Har Àven en mp3:a dÀr jag lirar pÄ den:

Postat
Jag sÀljer min Washburn RS-980 pga. brist pÄ pengar sÄ hÀr i jultider. Ruskigt metal, lÀttspelad och extremt skön gura. Har spelat in lite smÄ klipp med min webcam:

filmklipp 1

filmklipp 2

Hehe tÀnkte sjÀlv hjÀlpa dig en bit pÄ traven genom att hÀnvisa till din annons... Men du hann före!

Kan intyga att gitarren Àr vÀldigt lÀttspelad (om det var den Washburn jag spelade pÄ)!

Postat (redigerat)

Va! 2 mot 1, det var fegt... Nu mĂ„ste jag skapa en massa fejkade anvĂ€ndare som intygar att Peaveyn Ă€r skönast! 😆

Dessutom filmer...? NÀ, fan nu ringer jag John Petrucci och berhonom gÄ spela med min gura utanför infobandits sovrumsfönster...

Redigerat av ztevie
Postat

filmklipp 1

filmklipp 2

Hehe tÀnkte sjÀlv hjÀlpa dig en bit pÄ traven genom att hÀnvisa till din annons... Men du hann före!

Kan intyga att gitarren Àr vÀldigt lÀttspelad (om det var den Washburn jag spelade pÄ)!

Haha, tackar! Ja det Ă€r samma gitarr som du spelade pĂ„. 😆

Postat
Va! 2 mot 1, det var fegt... Nu mĂ„ste jag skapa en massa fejkade anvĂ€ndare som intygar att Peaveyn Ă€r skönast! 😏

Dessutom filmer...? NÀ, fan nu ringer jag John Petrucci och berhonom gÄ spela med min gura utanför infobandits sovrumsfönster...

Hoppas att jag inte trampar nĂ„gon pĂ„ tĂ„rna nu, man mĂ„ste ju ta tillfĂ€llet i akt sĂ„ att sĂ€ga. RĂ€tt kul tillfĂ€llighet eftersom att jag satte ut en annons pĂ„ vendolin igĂ„r kvĂ€ll, och idag sĂ„ sĂ„g jag pĂ„ forumet att nĂ„gon sökte en lĂ€ttspelad metal-gura. 😆

Arin (oregistrerad)
Postat

Ner till krita nu dĂ„, vad ska ni ha för dem dĂ„? 😆

Postat
Ner till krita nu dĂ„, vad ska ni ha för dem dĂ„? 😆

Jag tÀnkte ta 3.500 spÀnn för gitarren, plus att köparen fÄr betala frakten. Hade jag inte varit i stort behov av pengar sÄ hade jag aldrig sÄlt den vill jag poÀngtera.

Postat

SjĂ€lv köpte jag en begagnad Kramer frĂ„n sent 80-tal hĂ€romdagen 😏

NÀr jag började spela var dom "onÄbara" prismÀssigt och en drömgura om man ansÄg att EVH var kung!

Fick den för 1800:- (inkl ny gigbag) och trots att den tydligen inte Ă€r USA-byggd (verkar som att ESP byggde Ă„t Kramer i Japan) sĂ„ Ă€r byggkvalitĂ©n ruskigt bra 😆

LĂ„ter bra och har lite mer hals att hĂ„lla i jĂ€mfört med t.ex Ibanez, plus att den Ă€r allmĂ€nt kultig!!! Liknande kap rekommenderas 😄

/wah-wah

Postat
Va! 2 mot 1, det var fegt... Nu mĂ„ste jag skapa en massa fejkade anvĂ€ndare som intygar att Peaveyn Ă€r skönast! 😆

Ja, kanske lite fegt 😆 . Men min Ă„sikt i frĂ„gan Ă€r helt relevant för trĂ„dstartaren.

Jag vill sjÀlv köpa Washburn-gitarren men hÄller pÄ med körkortet sÄ det Àr ganska otÀnkbart.

Det finns faktiskt ett ljudklipp dÀr jag och wicked_s gitarrbattlar. BÄda spelar pÄ Washburnguran. Det var första gÄngen jag spelade pÄ den och det lÀt bÀttre Àn min invanda Ibanez. Fingrarna flöt bÀttre (kanske var kortare strÀngavstÄnd) och allt kÀndes "hemma".

Om intresse finns kan jag lÀgga upp den pÄ demoforumet!

Postat
Va! 2 mot 1, det var fegt... Nu mÄste jag skapa en massa fejkade anvÀndare som intygar att Peaveyn Àr skönast!  :rolleyes:

Ja, kanske lite fegt 😆 . Men min Ă„sikt i frĂ„gan Ă€r helt relevant för trĂ„dstartaren.

Jag vill sjÀlv köpa Washburn-gitarren men hÄller pÄ med körkortet sÄ det Àr ganska otÀnkbart.

Det finns faktiskt ett ljudklipp dÀr jag och wicked_s gitarrbattlar. BÄda spelar pÄ Washburnguran. Det var första gÄngen jag spelade pÄ den och det lÀt bÀttre Àn min invanda Ibanez. Fingrarna flöt bÀttre (kanske var kortare strÀngavstÄnd) och allt kÀndes "hemma".

Om intresse finns kan jag lÀgga upp den pÄ demoforumet!

*skratt* ja gör det! VÄr "battle" Àr ju i klass med Steve Vai VS Yngwie Malmsteen. LÄter som om fingrarna Àr ett stycke slappa ballar som slÄr och daskar mot strÀngarna. Shred Ät folket!

Postat (redigerat)
Hoppas att jag inte trampar nÄgon pÄ tÄrna nu, man mÄste ju ta tillfÀllet i akt sÄ att sÀga.

Nej dĂ„ inte alls, men dĂ€remot kĂ€ndes det som att nĂ„gon stod pĂ„ mina fingrar nĂ€r du spelar in sĂ„na dĂ€r hemska snabba yngwie-grejer..? 😠

NÀ, men allvarligt, det Àr ju infobandits trÄd? Han frÄgar efter tips pÄ metallguror, sÄ det Àr fritt fram för alla. Det finns sÀkert fler som har nÄn yxa som ligger hemma och skrÀpar?

Pris? JasÄ, mÄste man ange det ocksÄ? jag hade vÀl tÀnkt runt samma som wicked ungefÀr. Runt 3500:- kanske...

Jag har inte testat annonsera eller nÄt Àn, och egentligen behöver jag inte pengarna sÄ desperat heller. Fast en POD XT börjar jag bli sugen pÄ...!

Kollade pÄ ebay och hittade 4 st:

Den första var rosa och har inget "Köp nu"-pris. Han har blivit bjuden $100 av nÄgon.

Nr 2 ska ha $500 för att fÄ köpa den direkt. Den har en extra SC och Àr mÄlad som... Ja, vet inte, men det ser ut som nÄn klottrare har lagt vantarna pÄ den stackars guran?

Den tredje var sliten som fan. Han skriver t.o.m "Very used", vilket verkar vara ett understatement. KöpNu-pris $325.

Den 4:e och sista ska ha $830 för att slÀppa den.

Jag fÄr se om jag fÄr tummen ur och kastar in nÄn annons för att kolla intresset bland allmÀnheten...?

edit: Förresten wicked, det Àr mycket ditt fel att jag Àr sugen pÄ xt:n, tycker du har fÄtt till jÀvligt sköna sound pÄ andra klipp jag hört av dig. KÀnns som att den kanske Àr strÄet vassare Àn pod 2...

Förresten lÀnkarna funkar inte. GÄ till ebay och sök pÄ peavey vandenberg sÄ dyker de upp...

Redigerat av ztevie
Postat

wicked_s: omfg dom filmklippen Àr inspirerande!

har sett dom innan men de blir aldrig gammla.

hur gick det med din gitarrtrÄd med lite tekniktips osv?

ingen press men de hade uppskattats som fan 😠

ztevie: tack för all infon och bilder vÀldigt vacker gura.

Àr sÀkert inte ensam om att vilja köpa nÄgon av gitarrerna.

Àr det för att det Àr jul eller Àr det alltid sÄhÀr trevlig stÀmmning pÄ forumet?

alla verkar schyssta och hjÀlpsamma, nice...

Postat
Hoppas att jag inte trampar nÄgon pÄ tÄrna nu, man mÄste ju ta tillfÀllet i akt sÄ att sÀga.

Nej dĂ„ inte alls, men dĂ€remot kĂ€ndes det som att nĂ„gon stod pĂ„ mina fingrar nĂ€r du spelar in sĂ„na dĂ€r hemska snabba yngwie-grejer..? 😏

NÀ, men allvarligt, det Àr ju infobandits trÄd? Han frÄgar efter tips pÄ metallguror, sÄ det Àr fritt fram för alla. Det finns sÀkert fler som har nÄn yxa som ligger hemma och skrÀpar?

Pris? JasÄ, mÄste man ange det ocksÄ? jag hade vÀl tÀnkt runt samma som wicked ungefÀr. Runt 3500:- kanske...

Jag har inte testat annonsera eller nÄt Àn, och egentligen behöver jag inte pengarna sÄ desperat heller. Fast en POD XT börjar jag bli sugen pÄ...!

Kollade pÄ ebay och hittade 4 st:

Den första var rosa och har inget "Köp nu"-pris. Han har blivit bjuden $100 av nÄgon.

Nr 2 ska ha $500 för att fÄ köpa den direkt. Den har en extra SC och Àr mÄlad som... Ja, vet inte, men det ser ut som nÄn klottrare har lagt vantarna pÄ den stackars guran?

Den tredje var sliten som fan. Han skriver t.o.m "Very used", vilket verkar vara ett understatement. KöpNu-pris $325.

Den 4:e och sista ska ha $830 för att slÀppa den.

Jag fÄr se om jag fÄr tummen ur och kastar in nÄn annons för att kolla intresset bland allmÀnheten...?

edit: Förresten wicked, det Àr mycket ditt fel att jag Àr sugen pÄ xt:n, tycker du har fÄtt till jÀvligt sköna sound pÄ andra klipp jag hört av dig. KÀnns som att den kanske Àr strÄet vassare Àn pod 2...

Förresten lÀnkarna funkar inte. GÄ till ebay och sök pÄ peavey vandenberg sÄ dyker de upp...

Pod xtn kan rekomenderas. Gillar den skarpt! 😆

Postat

Tog precis lite bilder pÄ gitarren och slÀngde upp pÄ nÀtet. SÄ hoppa in dÀr och kika ifall ni Àr intresserade av gitarren. Men infobandit har första tjing, sÄ ska han inte ha den sÄ Àr det bara att hojta till.

http://cromonic.com/washburn/

Arin (oregistrerad)
Postat

wicked_s vart bor du dĂ„ kanske inte behöver betala frakt? 😳

Är lite intresserad men jag kommer dĂ„ köpa den efter julafton i sĂ„nt fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.