Jump to content
Annons

Ibanez GÅR INTE att få stämnd


Linus Aegman

Recommended Posts

Ja hej, jag har en Ibanez-RG med en sådan där super-tremolo / svajj / ställ eller vad det nu heter. Har haft detta problemet hela tiden sen jag köpte den men kom på nu att jag kunde göra en tråd om det.

Jo, för när ja stämmer den så gör jag det först utan att låsa fast strängarna och föröker få tremolot (längst bak) att ligga paralellt med gitarrkroppen (vilket brukar ta några timmer eftersom det hela stämmer om sig om man drar någon sträng en millimeter).

Efter man har fått det att stämma (haha stämma) så är det ju bara att finjustera med skruvarna längst bak och allt ska vara frid och fröjd. MEN, nej nej! Ex a är för låg, ja stämemr upp den, spelar (det låter bra), kollar hur det är stämnt, alla strängar är ostämnda.

Så är det och har det alltid varit, fixar man en eller några strängar så blir de andra ostämnda och efter ett tag blir de strängarna man stämnde upp överstämnda eller vise versa.

Är det bara jag som lider utav detta eller är det bara att sitta och stämma 2 timmar spela 10 min och stäämma om igen för att få det bra?

... gitarren är "fin" och det är inget fel på den

/Linus Aeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jaa, tack för svaret. Jag har ett Edge Pro stall på min och det är nog för mig.

Så jag ska sälja gitarren, är någon intresserad kan de ju skriva nåt här. har tyvärr inga bilder på den än. Men så här ser den ut (förutom att mitt "huvud" är av samma färg som kroppen) :

http://www.kurosawagakki.com/pix/ibanez/05...0E-VSLbrige.jpg

http://www.kurosawagakki.com/pix/ibanez/05...RG2570E-VSL.jpg

Köpt förra hösten, bra skick osv. Säljes pga jag ska köpa en PRS och kan ej stämma :rolleyes:

Kanske inte rätt sida att lagga ut annons på men kunde itet låta bli... 😳

Redigerat av Linus Aegman
Link to comment
Dela på andra sajter

Framför alltr när du sätter på nya strängar:

Stäm gitarren med de nya strängarna på. Kör igenom 2 ggr, för ifall du får dra till en riktigt mycket så ändras alla andra också.

Gör bends över hela halsen på alla strängar så att du töjer dem så mycket som möljigt.

Stäm gitarren igen som ovan.

Kör bends igen.

Kolla stämningen igen.

Lås.

Du får säkert stämma igen efter ett tag för de lär töjas mer, men inte lika mycket som tidigare.

Svär som fan när inte det här heller lyckas hålla stämningen och skyll på den där idioten Ztevie som aldrig gett nån ett bra råd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör bends över hela halsen på alla strängar så att du töjer dem så mycket som möljigt.

Det här ska inte underskattas! SLIT i strängarna. Rakt ut!

Ja, jag har oxå ett sånt här Ibanezunderverk med Floyd Rosesvaj, och för mig funkar det skitbra. Den stämmer typ aldrig ur sig. Övning ger färdighet, typ, och tipsen ovan tycker jag är välformulerade. När jag byter strängar, så byter jag alla på en gång. Det känns bra att torka av halsen o ställen man inte kommer åt, när alla strängar är av.

Naturligtvis ska man använda låsningen... vad har man annars låsbart svaj till?

En sak dock, som jag hade problem med: Skruvinfästningen av halsen började glappa efter ett tag. Kolla så du inte har ett liiiiitet glapp i upp-ner-led (du förstår vad jag menar?). Om du har det, så går det inte att stämma guran alls. Jag löste det genom att limma halsen; men det ska du nog inte ta som en rekommendation (jag tar INGET ansvar för ett misslyckande), men kolla upp det!

Det kan ju förstås också vara FEL på svajet. Upphängningen mellan skruvar och svaj kan vara slitet, och är det inte rakbladsvasst så kan det finnas flera godtyckliga vilolägen för svajet; och då funkar det inte heller. Om du har försökt höja eller sänka svajet under strängtryck så kan du förstört det på det viset.

Det är en fin gitarr du har.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hej, jag har en Ibanez-RG med en sådan där super-tremolo / svajj / ställ eller vad det nu heter. Har haft detta problemet hela tiden sen jag köpte den men kom på nu att jag kunde göra en tråd om det.

Jo, för när ja stämmer den så gör jag det först utan att låsa fast strängarna och föröker få tremolot (längst bak) att ligga paralellt med gitarrkroppen (vilket brukar ta några timmer eftersom det hela stämmer om sig om man drar någon sträng en millimeter).

Efter man har fått det att stämma (haha stämma) så är det ju bara att finjustera med skruvarna längst bak och allt ska vara frid och fröjd. MEN, nej nej! Ex a är för låg, ja stämemr upp den, spelar (det låter bra), kollar hur det är stämnt, alla strängar är ostämnda.

Så är det och har det alltid varit, fixar man en eller några strängar så blir de andra ostämnda och efter ett tag blir de strängarna man stämnde upp överstämnda eller vise versa.

Är det bara jag som lider utav detta eller är det bara att sitta och stämma 2 timmar spela 10 min och stäämma om igen för att få det bra?

... gitarren är "fin" och det är inget fel på den

/Linus Aeg

rg finns ju i en del olika modeller, både koreanska och mer påkostade, men ingen ska väl vara så budget att den inte går att stämma. du behöver kolla så att gitarren är rätt justerad, innan du funderar över stämmning.

om du känner att du inte själv har koll på det, så tar du med gitarren till någon kunnig person som kan visa dig hur du gör för att montera strängarna rätt, men samtidigt kolla att allt sitter som det ska, och att gitarren är rätt intonerad.

rätt justerade så fungerar floyd rose utmärkt. t.o.m min gamla kramer från -87 håller stämmningen fint, så din borde inte vara utsliten (med reservation för eventuell olycka med stallklackarna -det skiljer en del i kvalité på den punkten, mellan de billigaste och mer påkostade modeller.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl ioförsig inte lika kunnig som alla andra här, men tänkte ge lite tips ändå...

Jag har också en RG, en RG470. Tog mig nästan ett år innan jag kom på hur man skulle använda den på rätt sätt. Ett tips som några har gett, tycker jag är värt att upprepa: när du sätter på nya strängar, töj ut dom ordentligt och kör bends över hela halsen. Stäm om och gör sedan om det tills gitarren inte blir ostämd av det. Upprepa med alla strängar.

Sedan så låser du och använder svajarmen lite vilt. Den blir förmodligen ostämd igen, men lås upp, stäm om och upprepa proceduren. Om du går igenom allt den här skiten en gång, behöver du aldrig göra det igen, inte ens när du byter strängar (så länge du byter en i taget). Då håller den sig stämd hela tiden!

Poängen med ett låsbart stall är väl just att den ska hålla stämningen i vått och torrt. Rätt justerad så håller den stämningen fenomenalt, även om många inte orkar ta sig tid till allt det här.

En grymt bra hemsida för dig är http://www.ibanezrules.com/tech/setup/index.htm Du kommer att bli frälst när du väl fått ordning på stallet och kan misshandla det på samma sätt som Steve Vai utan att den blir ostämd.

En fråga till någon mer kunnig: om vill vill ta bort alla strängar på en gång för att rengöra greppbrädan eller för att fixa intonering, hur ska man göra då? Jag har hört att man ska lägga en handduk eller någonting bakom stallet för att det inte ska falla bakåt, och skapa en "skidbacke" som någon på Musikbörsen kallade det.

Du förresten, vilken RG-modell är det du har? Såg att du hade Dimarzio-mickar, dom e bra! Mitt tips är att INTE sälja gitarren, utan ge den lite tid, och ha lite tålamod.

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till någon mer kunnig: om vill vill ta bort alla strängar på en gång för att rengöra greppbrädan eller för att fixa intonering, hur ska man göra då? Jag har hört att man ska lägga en handduk eller någonting bakom stallet för att det inte ska falla bakåt, och skapa en "skidbacke" som någon på Musikbörsen kallade det.

ja, du vill naturligtvis inte skada lacken, och då kan du skydda med en handduk eller liknande. ett alternativ är att ha en liten kil av lämplig storlek och material, som du kan skjuta in under stallet innan du lossar strängarna, och på så vis se till att det inte faller bakåt. du får då dessutom hjälp när du ska stämma upp den igen eftersom stallet har en vinkel som är nära den som du ska ha när alla strängarna är monterade.

det förutsätter dock att du använder strängar av samma tjocklek (samma drag) som innan bytet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus, det verkar som om du inte vill bry dig mer än nödvändigt...

att det var/är för mycket meck med låsbart och "flytande stall" ?

Men som itszhak sa, lämna in den till någon kunnig person, och eller be någon i musikaffären som du köpte förklara. Det kan ta tid. Men jag har fått lära folk att byta strängar på en vanlig akustisk gitarr. Trots detta glömmer de hur de skall göra, efter ett halvår när det är dags och byta igen.

Då kan man tänka sig hur det är med Ibanez RG och Floyd Rose stall. Själv

håller ju Floyd Rose stämningen som ingen annan, men det ser ut som en månlandare och minst 4-5 olika storlekar på insexnycklar behövs.

Vill du slippa bry dig så sälj "skiten". Alltså, jag menar RG är inget skit, men för mycket för att du skall orka bry dig, tydligen.

/ove

Jo det är klart jag görl men saken är at jag har sparat till min nya gitarr i över ett halvår. Och visst, jag tycker det är jobbigt med stallet, men sen så tycker jag inte riktigt om själva gitarren (ibanez = "metal") och jag har nog ej använding för 2 gitarrer plus att det vore bra med lite extra pångar till den nya.

Den ibanezen jag har nu är den första coh enda elgitarren jag köpt. Jag köpte den för att den såg ganska snygg ut men framförallt för att jag ville ha den bästa gitarren för pengarna och det tror jag även att jag fick. Men som sagt nu är jag ute efter "mer".

Redigerat av Linus Aegman
Link to comment
Dela på andra sajter

Du förresten, vilken RG-modell är det du har? Såg att du hade Dimarzio-mickar, dom e bra! Mitt tips är att INTE sälja gitarren, utan ge den lite tid, och ha lite tålamod.

Det är en RG 2570EX-CPK. Köpt på musikbörsen för 7000, sänkt pris från 11 500.

Är nog svårt att få tag på nya sådana. Men skulle gissa på att man får betala en 10 000 för en ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte riktigt att Floyd Rose skulle vara så dåliga?

Har en gura från tidigt 90-tal med ett Kahler-trem och har aldrig haft några problem över huvud taget? Och med tanke på att Floyd Rose är det populäraste svajet...?

Fast sen jag köpte en gura med string-through-body(svensk beteckning, sträng-genom-kropp?) är jag supernöjd, jag har aldrig varit mycket för att svaja och whamma och sånt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte riktigt att Floyd Rose skulle vara så dåliga?

Har en gura från tidigt 90-tal med ett Kahler-trem och har aldrig haft några problem över huvud taget? Och med tanke på att Floyd Rose är det populäraste svajet...?

Fast sen jag köpte en gura med string-through-body(svensk beteckning, sträng-genom-kropp?) är jag supernöjd, jag har aldrig varit mycket för att svaja och whamma och sånt...

Det handlar nog inte om att Floyd Rose är dåliga, snarare att dom är så komplicerade att vissa människor inte har tillräckligt med tålamod. (Obs: ej menat som kritik, jag kan totalt förstå det.) Man måste verkligen vilja utnyttja Floyd Rosens alla fördelar om man ska ha en sådan gitarr.

Jag köpte en sådan mest på grund av Steve Vai...är ett fan av hans galna ljud han får till med en sådan, vilket är helt omöjligt på ett Strata-stall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...