Jump to content
Annons

Ny större hårdisk till bärbar


Vallhagen

Recommended Posts

Tjena. Jag kör laptop HP/Compaq nx7010. Det här skulle väl hända förr eller senare; min 40GB hårddisk är full. Jag kan säkert plocka bort lite småmög och vinna tillbaka 2-3 GB men det blir bara nån månads konstgjord andning.

Så; vi snackar alltså extra/större hårddisk. Kan / bör man byta den interna till en större? Eller, vilket verkar vara det sunda alternativet; om man hänger på en extern HD, funkar USB2-gränssnittet BRA då? Jag har liksom bara en FW-ingång, och där sitter ljudkortet.

Tacksam för åsikter/erfarenheter och svar:)

tjing

Bengan

***

edit... Argh... jag borde väl sökt först 😉 ... den här tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=19353

verkar ju vettig även för mig:)

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Personligen skulle jag starkt ha funderat på att byta den interna till en 7200-varvare. Gjorde det med min bärbara direkt vid köp,

och satte originaldisken i en usb2-kabinett som extern lagring. Det har rullat fint sedan hösten 2003 och jag ångrar det inte.

Här även jag gjort! Funkar finfint (eller rättare sagt lika bra som innan jag bytte, bortsett ifrån att den nya interna hd´n är tystare).'

Hade Samsung 40 GB 4200 rpm och bytte till Seagate 5400rpm 100 GB, satte sen 40 GB:aren i externt kabinett (à 296:-) som är helt knäpptyst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag starkt ha funderat på att byta den interna till en 7200-varvare. Gjorde det med min bärbara direkt vid köp,

och satte originaldisken i en usb2-kabinett som extern lagring. Det har rullat fint sedan hösten 2003 och jag ångrar det inte.

Här även jag gjort! Funkar finfint (eller rättare sagt lika bra som innan jag bytte, bortsett ifrån att den nya interna hd´n är tystare).'

Hade Samsung 40 GB 4200 rpm och bytte till Seagate 5400rpm 100 GB, satte sen 40 GB:aren i externt kabinett (à 296:-) som är helt knäpptyst!

låter som ett kreativt tips.

Jag överväger alternativen. En sak dock; en stor intern HD till laptop blir väl rätt mycket dyrare än en extern, som ju kan göras fysiskt större? Så det kan finnas ett ekonomiskt argument för att ha den "stora" disken som extern...?

Eller är det inget alternativ, därför att den stora disken ska vara den snabbare och den interna alltid blir snabbast (om det är så...) osv osv.

Jag grubblar... och vänder på slantarna:)

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör också välja hårddisk av rätt märke eftersom ljudnivån kan skilja betydligt. Seagate tycker jag är tysta och bra.

Förövrigt har jag en viss erfarenhet av att Maxtors hårddiskar kraschar oftare än andra märkens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för funderingar och svar. Det ser ut som om stefanjonsson besvarat martinm-s fråga.

Det där med hub: Det sitter ett "FW1¨" och ett "FW2" på ljudkortet. Kan det gälla som hub? Ursäkta om det är en noobfråga, men jag hajjar inte riktigt...

***

Det lutar nog åt en fet extern disk som det ser ut nu.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen 1 år tillbaka kör jag med en extern Maxtor Onetouch II 300 GB.  Den är i princip knäpptyst (det hörs ett mycket svagt sus ifrån den).

Jo, tyst är den... med stationär-dator-mått mätt! Dock, min Maxtor låter fn mer än min bärbara, medan min 2.5"-externa är på riktigt helt knäpptyst!

Blir för tungt och otympligt med 3.5"-hårddisk vägandes i närheten av vad vad bärbara väger medans 2.5" är som att ha med sig ett kasettband!

Det är ju beroende på vilka behov du har - räcker 140 GB så är ju att sätta in snabbare 100 GB i datorn och ha 40 GB´n extern optimalt!

Men behöver man mera är externa 3.5" ruskigt billiga som exempelvis denna 500 GB för 3000:-, alternativt för 3500:- med både FW + USB medan

2.5" är betydligt dyrare per MB, ex 2.5" Hitachi 100 GB: 5400 rpm 1595:-, 7200 rpm 2325:-

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det lutar nog åt en fet extern disk som det ser ut nu.

tjing

Bengan

Då antar jag att du läste tråden i ditt första inlägg om vad du bör tänka på när det gäller drivrutiner och Firewire med Windows XP SP-2?

Japp, det är läst, och åtminsone halvvägs förstått 😕

Edit: Hans, då har vi alltså identiska datorer i grunden? nx7010?! Det kan ju vara bra att veta.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga, är det riskabelt att sätta in en 2.5" 7200 rpm i vilken dator somhelst (HP nx7010) ?

Funderar nämligen på (för att jag nu såg en alldeles nyss 😕!) en 100 MB 7200 rpm Hitachi!

100 mb? Det var inte så mycket 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga, är det riskabelt att sätta in en 2.5" 7200 rpm i vilken dator somhelst (HP nx7010) ?

Funderar nämligen på (för att jag nu såg en alldeles nyss 😳!) en 100 MB 7200 rpm Hitachi!

I en bärbar är det inte att rekommendera... vet folk som har bränt både det ena och andra när dom har stoppat i en 7200rpm hårddisk i bärbara datorer.

Annars tänkte jag på en sak.. Varför inte köpa ett pcmcia kort med fw utgång? Det kan väl inte kosta så många hundralappar...

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars tänkte jag på en sak.. Varför inte köpa ett pcmcia kort med fw utgång? Det kan väl inte kosta så många hundralappar...

Tycker jag verkar vara en vettig idé oxå. Efter en microscan på nätet verkar det bli billigare än att köpa FW-hub? Inte så mycket att snacka om då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu upprepar jag mig från förra tråden ovan, men ändå:

Annars tänkte jag på en sak.. Varför inte köpa ett pcmcia kort med fw utgång? Det kan väl inte kosta så många hundralappar...

Japp, om man är medveten om att man behöver drivrutiner från tillverkaren och i första hand inte använder den som ligger med i SP2 så är det en bra idé.

Den hårddisk jag installerade (enligt den förra tråden ovan), var just en Hitachi 7200-varvare, fast på 60GB i en HP nx7000. Jag garanterar inget, men det har fungerat alldeles utmärkt.

Ett helt ovetenskapligt snabbtest via Nero men som ändå återspeglar mitt intryck:

1: Intern Hitachi 7200 varv i en HP nx7000 bärbar dator.

Överföringshastighet runt 37 megabyte per sekund

2: Extern Maxtor Onetouch II 300 GB via intern firewire-plats, Windows XP SP-2.

Överföringshastighet runt 32 megabyte per sekund.

Det ska tilläggas att datorn är drygt 2 år gammal, liksom Hitachi-hårddisken som byttes direkt. Jag skulle alltså inte bli förvånad om nya modeller med nya hårddiskar kan uppvisa ett något bättre resultat.

Såvitt jag vet är det dock samma firewire-krets i de uppdaterade nx-modellerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att verka spånig, så vill jag dubbelkolla så jag fattat turerna rätt här, Olsberg;

Bra med siffror. Det är ju tydligt att din interna skeppar data snabbast. Sen vet jag inte hur jag ska värdera de 10-15% som det rör sig om. Ska jag tolka det som att de är "ungefär lika snabba" eller "internt är mycket bättre". Förstnämnda antagligen?

Och: Här är min förtydligandefråga: Du skriver "intern FW med SP2". Betyder det alltså att den externa driven skulle KUNNA leverera SNABBARE med andra drivrutiner eller utan SP2 (för det är så jag tolkar dig)?

Rätta mig om jag antar fel.

Notera att jag i denna fråga bara pratar prestanda, inte mobilitet eller tyst dator.

***

Sen en grej till som antyder till mitt tidigare inlägg: Att ljudkortet har två FW-in/utgångar, vad är det liksom bra för, om det inte funkar som hub? Ansluter man nånsin två FW-kablar samtidigt mellan ett ljudkort och datorn?

I den andra tråden pratas daisychain och seriekoppling, men jag är bara nästan säker på att jag förstår, så jag skulle uppskatta en förklaring; någon?

mvh

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom siffrorna är högst ovetenskapliga och bara kommer från en dator så är det i omöjligt att dra några generella slutsatser om prestanda. Däremot kan det visa på att interna små hårddiskar kan vara nog så snabba som externa 7200-varvare kopplade via firewire - med vanlig utrustning. Det går självfallet köpa riktigt bra extern prestanda, som till exempel raid-system via firewire 800.

Vad jag också måste säga är att firewire-problemen med XP Service Pack 2 i första hand gäller de som använder firewire 800, men det finns flera rapporter om att även "vanliga" firewire 400 är drabbat.

Den externa enheten som jag testade med borde i teorin kunna leverera snabbare med exempelvis andra styrkretsar för firewire (i HP-burkarna sitter VIAs kretsar) och om SP1 var installerat. Tyvärr har jag inte möjlighet att testa något av detta.

Att firewire-enheter har två likadana portar beror helt enkelt på att du ska kunna lägga flera enheter i en kedja. Då finns det alltid en ledig port att plugga in fler enheter i. Personligen skulle jag tveka inför att lägga ett flerkanalskort och en snabb hårddisk på samma firewire-kedja. Hellre välja två olika portar från datorn.

Hoppas det var svar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jakkz (oregistrerad)
Den hårddisk jag installerade (enligt den förra tråden ovan), var just en Hitachi 7200-varvare, fast på 60GB i en HP nx7000. Jag garanterar inget, men det har fungerat alldeles utmärkt.

Undrar om det går att använda en nx7000 till musik? antar att ett FW ljudkort är nödvändigt... men för övrigt, räcker den till?

undrar därför att jag skulle vilja kunna spela när man är ute och reser (altså på hotellet 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen 1 år tillbaka kör jag med en extern Maxtor Onetouch II 300 GB.  Den är i princip knäpptyst (det hörs ett mycket svagt sus ifrån den).

Jo, tyst är den... med stationär-dator-mått mätt! Dock, min Maxtor låter fn mer än min bärbara, medan min 2.5"-externa är på riktigt helt knäpptyst!

Jo, Maxtorn har ett svagt sus, men det är så svagt så för min del är det rent hifi-fjanteri att bry sig om det. Om jag spelar in det tysta rummet i en mikrofon som inte står precis brevid hårddisken så kan jag höra Maxtorn om jag krämar upp det inspelade ljudet riktigt högt. Och då kan jag förmodligen höra kattens tassar mot mattan i det intilliggande rummet också. Men nånstans måste man lägga ribban. Jag skulle vilja råda den som tycker sig ha problem med den nivån av bakgrundsljud att fråga sig själv varför han håller på med att skapa musik. Kanske svarar han då "för att jag är prylbög" och ja, då är det väl okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den hårddisk jag installerade (enligt den förra tråden ovan), var just en Hitachi 7200-varvare, fast på 60GB i en HP nx7000. Jag garanterar inget, men det har fungerat alldeles utmärkt.

Undrar om det går att använda en nx7000 till musik? antar att ett FW ljudkort är nödvändigt... men för övrigt, räcker den till?

undrar därför att jag skulle vilja kunna spela när man är ute och reser (altså på hotellet 😕

Enkelt svar: ja.

Mer komplicerat svar som även gäller generellt för bärbara: se till att den har minst 1 gb minne, helst 7200-varvare. Valet av bärbar dator kan även i viss mån hänga samman med valet av inspelningsprogram. Kör man Pro Tools LE/M-Powered med en Pentium M-processor så får du räkna med fläktbrum och något kortare batteritid än med andra inspelningsprogram (om du kör med batteri).

Firewire-ljudkort skulle jag rekommendera, använder det själv. Dock finns ingen 6-pinnars firewire i vanlig ordning, som gör dig helt mobil. Men det gäller som sagt även andra bärbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen 1 år tillbaka kör jag med en extern Maxtor Onetouch II 300 GB.  Den är i princip knäpptyst (det hörs ett mycket svagt sus ifrån den).

Jo, tyst är den... med stationär-dator-mått mätt! Dock, min Maxtor låter fn mer än min bärbara, medan min 2.5"-externa är på riktigt helt knäpptyst!

Jo, Maxtorn har ett svagt sus, men det är så svagt så för min del är det rent hifi-fjanteri att bry sig om det.

Självfallet beror det helt på avståndet till mikrofonen, råkar ha det så att det blir nära inpå och det låter betydligt mer än allt annat brus tillsammans!

Att ha den ngn annanstans blir för krångligt, sä allra enklast är att bara stänga av den när man spelar in mic!

Om jag spelar in det tysta rummet i en mikrofon som inte står precis brevid hårddisken så kan jag höra Maxtorn om jag krämar upp det inspelade ljudet riktigt högt.  Och då kan jag förmodligen höra kattens tassar mot mattan i det intilliggande rummet också.  Men nånstans måste man lägga ribban.  Jag skulle vilja råda den som tycker sig ha problem med den nivån av bakgrundsljud att fråga sig själv varför han håller på med att skapa musik.  Kanske svarar han då "för att jag är prylbög" och ja, då är det väl okej.

Okej 😏! Men ska vi nu ändå börja överdriva kunde man lika gärna hävda att stationär-dator 1 meter ifrån mikrofon ger så svagt brus så för min del är

det rent hifi-fjanteri att bry sig om det och då kan jag förmodligen höra myrors tassande i södra Skåne också. Men nånstans måste man lägga ribban.

Jag skulle vilja råda den som tycker sig ha problem med den nivån av bakgrundsljud att fråga sig själv varför han håller på med att skapa musik?

Kanske svarar han då "för mig vara galen skogstok" och ja, då är det väl okej... för den här gången!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jakkz (oregistrerad)
Enkelt svar: ja.

Mer komplicerat svar som även gäller generellt för bärbara: se till att den har minst 1 gb minne, helst 7200-varvare. Valet av bärbar dator kan även i viss mån hänga samman med valet av inspelningsprogram. Kör man Pro Tools LE/M-Powered med en Pentium M-processor så får du räkna med fläktbrum och något kortare batteritid än med andra inspelningsprogram (om du kör med batteri).

Firewire-ljudkort skulle jag rekommendera, använder det själv. Dock finns ingen 6-pinnars firewire i vanlig ordning, som gör dig helt mobil. Men det gäller som sagt även andra bärbara.

Kanon, då ska jag investera i ett FW kort...

trodde min nx7000 var för klen . Det här var ju en trevlig julklapp.

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft två firewire-ljudkort till min nx, M-Audio FW Solo samt Presonus FireBox och båda fungerade mycket bra! Nu har jag en E-mu 1616m vars

ljudkvalitet är i en helt annan division! Den har dock belastat processorn klart mer vid låga latencyvärden men samtidigt mindre i vid höga latency-värden!

Med FW-korten var skillnaden liten mellan 10 ms och 50 ms medan på 1616m är den enorm, har nog aldrig kunnat ha så många pluggar samtidigt, medan

vill man spela in med kanske 5 ms så får man vackert stänga av de mesta i effekt-väg, annars storknar datorn, skumt? I.o.f.s. är min dator väldigt underlig!

Fungerar perfekt rätt ofta, knappt alls ibland och är liksom allmänt lynnig, manodeppresiv (bipolär sjukdom... alla ettor och nollor :rolleyes:!) måhända?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var runt hörnet hos datakrängaren tidigare idag. På en hylla stod där en extern SATA-drive. Kan man, via nåt PC-card-interface köra en sån till en laptop? Han i butiken visste inte (trodde inte), så jag frågar vidare här!?

Om det går; så måste det ju vara ännu bättre än FW. Eller?

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...