Jump to content
Annons

Soundcraft series two 24/8


Lars Garage

Recommended Posts

Håller på att sätta ihop en demo-studio. 😎

Nu vill jag veta om det är någon som har använt ett Soundcraft series two 24/8.

Är det nåt att ha?

Finns det nån instruktionsbok/allmän text att få tag på?

Har slö-letat lite på nätet men inte hittat nåt matnyttigt...

Har inte så mycket erfarenhet av mixerbord eftersom jag hittills bara jobbat med PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här är länken till manualen.

Hur det är att jobba på vet jag inte. Har bara jobabt med soundcraft MH4 från soundcraft och de låter ju snuskigt bra men jag misstänker att de flesta soundcraftbord låter bra 😳

Lycka till!

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lars,

Jodå, jag känner till detta bord mycket väl.

Det börjar bli till åren nu, kom ut på markanaden i slutet på 1970 talet, och var ett väl-ljudande diskret uppbyggt bord. (i den enkla versionen med fast fyrbands-eq)

Fanns också med en fyrbands "sweep-eq" men då kom det till några IC-kretsar/op-ampar, så då var inte mixern hel-diskret längre.

Jag har sett oehört många varianter och specialversioner, allt från 12 ingångar, 4 grupp till 24 ingångar, 16 grupp och 16 tape returer, Penny and Giles reglar, PPM-meters och inbyggd jackväxel.

Detta är ett utmärkt mixerbord, som slår ut dom flesta "semi-pro bord" i ljudkvalitét, men eftersom borden nu är kanska gamla, så får du räkna med att det är en hel del glappkontakter, skrapande pottar och smällande omkopplare.

Men lägger du ner några tusenlappar och 100 timmars arbete på att "re-cappa" d.v.s. byta alla gamla utorkade elektrolytkondensatorer samt en del pottar och omkopplare, så får de ett enormt bra och väl-ljudande mixerbord.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...