Jump to content
Annons

Hur sjunger man andra stämman?


Jonsson

Recommended Posts

Annons

Om lead ligger ganska dovt så passar det utmärkt om 2:a-stämman

är lite ljusare för att få en skön ljudbild .

Går lead upp i röstläge så kan man med fördel låta andrastämman

gå ner i röstläge och vice versa .

Sen behöver ju inte andrastämman följa lead slaviskt, låt andra-

stämman markera de ord som är mest slående och låt sedan denne

dra ut långt på det ordet medans förstastämman fortsätter sitt tugg

för att sedan sluta ihop med andrastämman återigen .

Det blev en helsikes massa stämmor där, förstår du lika lite som jag

gör får du hojta té så skall jag försöka förtydliga .

GL HF !

>Mangsan

[edit]

Meningsuppbyggnad 😏

[/edit]

Redigerat av Nelerion
Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast harmonierna, men vad som sen passar beror ju på vad det är för lead stämma och typ av låt så då följer det ju också melodin.

Man kan göra många typer av stämmor, beror på vad man vill med dom och vad det är för genre osv.

Några vanliga exempel:

Ters och sext stämmor är nog det vanligaste. Man lägger alltså en stämma som hela tiden ligger ex. en ters från huvudmelodin, både stora och små terser (moll och dur alltså). Vad som passar (stora eller små) beror på skalan melodin ligger på.

Unisona stämmor, alltså samma som huvudmelodi. Förstärker huvudstämman. Man brukar ofta dubba en melodistämma för att få ett rikare ljud. Om körerna sjunger starkare och intonerar lite olika blir det sk. hockey körer...

Sen kan man göra mer experimentella och utstickande stämmor med sekunder osv. Man kan experimentera mycket med harmoniken mellan ackordtoner, meloditoner och stämtoner..

Börja testa med ters stämmor. Det är det enklaste, mest användbara och vanligast förekommande. Lyssna på stämmor och försök höra hur dom går.

Det fanns också en tråd för nån månad sen om stämmor. Sök!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det?

Följer det melodin eller harmonierna?

Bägge!

Dvs, om du spelar ett C-dur-ackord med tonerna C,E,G, och sångaren sjunger ett C, så kanske stämman ligger på G:et under. Om sångaren sen går upp till ett E så följer stämman efter, så att stämman hamnar på C:et. Man försöker följa intervallet så gott man kan, men ändå så man hamnar på en ton i ackordet. I regel gäller väl att om sångaren ligger på en ton i ackordet så hamnar stämman också på en ton i ackordet. Och när sångaren sjunger en annan ton i skalan så hamnar också stämman på en ton i skalan.

Sen så gäller förstås regeln "låter det bra, så är det bra" över all teori.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...