Jump to content
Annons

Kommersiellt gångbart sound?


oakleaf (oregistrerad)

Recommended Posts

Nycklen är en jämn kedja. Kedjan är inte starkare än dess svagaste länk.

Cubase kommer torligen aldrig att bli din svagaste länk.

Satsa krut på:

Mikrofonförstärkare: 5-15 000 för 2-4 kanaler

Mikrofoner: 1st proffs stormembrans mikrofon - 10-15 000

Sedan alla eventuella trummickar osv....$$$$

Ljudkort/Omvandlare: Antal ingångar avgör: EMU 1212m el. 1820m har bra omvandlare t.ex. men behöver du fler ingångar räkna med 10-20 000

Outboards: Pja...effekt mässigt så kan du få mycket bra grejer med DSP kort som: UAD-1 och Powercore 5-13 000

Sedan en mycket viktig del: Instrumenten:

Trummor: 10- 20 000

Bas: 5-15 000

Osv osv.....

Inga semi-proff sequencers är ens nära att vara en svag länk i en kedja med dessa saker och bättre saker till och med.

Hoppas det var en hjälpande fingervisning :rolleyes:

Redigerat av BackHand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 125
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

oakleaf (oregistrerad)
Nycklen är en jämn kedja. Kedjan är inte starkare än dess svagaste länk.

Cubase kommer torligen aldrig att bli din svagaste länk.

Satsa krut på:

Mikrofonförstärkare: 5-15 000 för 2-4 kanaler

Mikrofoner: 1st proffs stormembrans mikrofon - 10-15 000

Sedan alla eventuella trummickar osv....$$$$

Ljudkort/Omvandlare: Antal ingångar avgör: EMU 1212m el. 1820m har bra omvandlare t.ex. men behöver du fler ingångar räkna med 10-20 000

Outboards: Pja...effekt mässigt så kan du få mycket bra grejer med DSP kort som: UAD-1 och Powercore 5-13 000

Sedan en mycket viktig del: Instrumenten:

Trummor: 10- 20 000

Bas: 5-15 000

Osv osv.....

Inga semi-proff sequencers är ens nära att vara en svag länk i en kedja med dessa saker och bättre saker till och med.

Hoppas det var en hjälpande fingervisning :rolleyes:

Tjena

Jo tack, mycket fingervisande. Tackar!

Fortsätta i Cubase och fixa krut som gör mitt sound bättre alltså. För min del blir det step by step och kommer nog satsa i den ordningen som du staplade upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nycklen är en jämn kedja. Kedjan är inte starkare än dess svagaste länk.

Cubase kommer torligen aldrig att bli din svagaste länk.

Satsa krut på:

Mikrofonförstärkare: 5-15 000 för 2-4 kanaler

Mikrofoner: 1st proffs stormembrans mikrofon - 10-15 000

                Sedan alla eventuella trummickar osv....$$$$

Ljudkort/Omvandlare: Antal ingångar avgör: EMU 1212m el. 1820m har bra omvandlare t.ex. men behöver du fler ingångar räkna med 10-20 000

Outboards: Pja...effekt mässigt så kan du få mycket bra grejer med DSP kort som: UAD-1 och Powercore 5-13 000

Sedan en mycket viktig del: Instrumenten:

Trummor: 10- 20 000

Bas: 5-15 000

Osv osv.....

Inga semi-proff sequencers är ens nära att vara en svag länk i en kedja med dessa saker och bättre saker till och med.

Hoppas det var en hjälpande fingervisning  :rolleyes:

Tjena

Jo tack, mycket fingervisande. Tackar!

Fortsätta i Cubase och fixa krut som gör mitt sound bättre alltså. För min del blir det step by step och kommer nog satsa i den ordningen som du staplade upp.

Va bra..jo ordningen var avsiktlig :rolleyes:

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nycklen är en jämn kedja. Kedjan är inte starkare än dess svagaste länk.

Cubase kommer torligen aldrig att bli din svagaste länk.

Satsa krut på:

Mikrofonförstärkare: 5-15 000 för 2-4 kanaler

Mikrofoner: 1st proffs stormembrans mikrofon - 10-15 000

                 Sedan alla eventuella trummickar osv....$$$$

Ljudkort/Omvandlare: Antal ingångar avgör: EMU 1212m el. 1820m har bra omvandlare t.ex. men behöver du fler ingångar räkna med 10-20 000

Outboards: Pja...effekt mässigt så kan du få mycket bra grejer med DSP kort som: UAD-1 och Powercore 5-13 000

Sedan en mycket viktig del: Instrumenten:

Trummor: 10- 20 000

Bas: 5-15 000

Osv osv.....

Inga semi-proff sequencers är ens nära att vara en svag länk i en kedja med dessa saker och bättre saker till och med.

Hoppas det var en hjälpande fingervisning  :rolleyes:

Tjena

Jo tack, mycket fingervisande. Tackar!

Fortsätta i Cubase och fixa krut som gör mitt sound bättre alltså. För min del blir det step by step och kommer nog satsa i den ordningen som du staplade upp.

Va bra..jo ordningen var avsiktlig :rolleyes:

Lycka till!

Nja, bra instrument och bra akustik är väl prio nummer 1? Eller? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns två huvudsakliga anledningar till att dyr hårdvara prisas:

dels alla halv- eller helkassa hemmapulare, som gärna vill hitta någon annan anledning till att det låter skit, än just deras egna oförmåga.

sen finns de dem som lägger ut över 30 tusen på en mickpreamp och till varje pris vill försvara sitt inköp, vid insikten om att det bara är en promille av alla tänkbara lyssnare, som ens skulle fundera över ifall "kompressionen inte låter lite extra transparent på just den här inspelningen"...

(dessa lyssnare har nämligen ändå fullt upptagna med att oroa sig för att de senaste högtalarkablarna för 300:-/m inte håller måttet.)

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

det finns två huvudsakliga anledningar till att dyr hårdvara prisas:

dels alla halv-  eller helkassa hemmapulare, som gärna vill hitta någon annan anledning till att det låter skit, än just deras egna oförmåga.

sen finns de dem som lägger ut över 30 tusen på en mickpreamp och till varje pris vill försvara sitt inköp, vid insikten om att det bara är en promille av alla tänkbara lyssnare, som ens skulle fundera över ifall "kompressionen inte låter lite extra transparent på just den här inspelningen"...

(dessa lyssnare har nämligen ändå fullt upptagna med att oroa sig för att de senaste högtalarkablarna för 300:-/m inte håller måttet.)

Sen finns det seriösa mellan klassen som inte köper kabel för 300 kr metern. Inte köper preamps för 200 000 utan kanske 10-40 000 osv.

Att försöka generalisera dig åt helvete från verkligheten kommer du ingen vart med.

Lägg av :rolleyes: ! :rolleyes:

Vi försöker hjälpa en kille här :rolleyes: !

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns två huvudsakliga anledningar till att dyr hårdvara prisas:

dels alla halv-  eller helkassa hemmapulare, som gärna vill hitta någon annan anledning till att det låter skit, än just deras egna oförmåga.

sen finns de dem som lägger ut över 30 tusen på en mickpreamp och till varje pris vill försvara sitt inköp, vid insikten om att det bara är en promille av alla tänkbara lyssnare, som ens skulle fundera över ifall "kompressionen inte låter lite extra transparent på just den här inspelningen"...

(dessa lyssnare har nämligen ändå fullt upptagna med att oroa sig för att de senaste högtalarkablarna för 300:-/m inte håller måttet.)

... och sen finns det en 3:e kategori... sådana som yttrar sig och vet hur det är utan att själv ha provat, även på diss-sidan 🙂!

Har själv spelat in med mikrofonförstärkare för (nypris): 600, 1600, 2750, 7500 samt 30,000 och enligt mig är det stor skillnad mellan samtliga dessa!

Tror jag skulle kunna pricka in skillnaderna blint faktiskt! Minst skillnad mellan 2750 och 7500 konstigt nog!

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns två huvudsakliga anledningar till att dyr hårdvara prisas:

dels alla halv-  eller helkassa hemmapulare, som gärna vill hitta någon annan anledning till att det låter skit, än just deras egna oförmåga.

sen finns de dem som lägger ut över 30 tusen på en mickpreamp och till varje pris vill försvara sitt inköp, vid insikten om att det bara är en promille av alla tänkbara lyssnare, som ens skulle fundera över ifall "kompressionen inte låter lite extra transparent på just den här inspelningen"...

(dessa lyssnare har nämligen ändå fullt upptagna med att oroa sig för att de senaste högtalarkablarna för 300:-/m inte håller måttet.)

... och sen finns det en 3:e kategori... sådana som yttrar sig och vet hur det är utan att själv ha provat, även på diss-sidan 🙂!

Har själv spelat in med mikrofonförstärkare för (nypris): 600, 1600, 2750, 7500 samt 30,000 och enligt mig är det stor skillnad mellan samtliga dessa!

Tror jag skulle kunna pricka in skillnaderna blint faktiskt! Minst skillnad mellan 2750 och 7500 konstigt nog!

Ah..det var kategorin jag räknade mig till.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns två huvudsakliga anledningar till att dyr hårdvara prisas:

dels alla halv-  eller helkassa hemmapulare, som gärna vill hitta någon annan anledning till att det låter skit, än just deras egna oförmåga.

sen finns de dem som lägger ut över 30 tusen på en mickpreamp och till varje pris vill försvara sitt inköp, vid insikten om att det bara är en promille av alla tänkbara lyssnare, som ens skulle fundera över ifall "kompressionen inte låter lite extra transparent på just den här inspelningen"...

(dessa lyssnare har nämligen ändå fullt upptagna med att oroa sig för att de senaste högtalarkablarna för 300:-/m inte håller måttet.)

Sen finns det seriösa mellan klassen som inte köper kabel för 300 kr metern. Inte köper preamps för 200 000 utan kanske 10-40 000 osv.

Att försöka generalisera dig åt helvete från verkligheten kommer du ingen vart med.

Lägg av 😛 ! 🙂

Vi försöker hjälpa en kille här 😄 !

tsss... trodde min poäng var uppenbar...

finns tusentals personer som sitter med sina hemmastudios idag, men mjukvara för kanske hundratusen kronor eller mer och möjligheter som man inte vågade drömma om för bara 15 år sedan, och fortfarande låter det skit... klart att det är tacksamt att peka på att man inte har en jätteexklusiv mikrofon eller en väldigt dyr preamp...

detsamma gäller vintageracet eller jakten på de allra dyraste prylarna. visst låter prylar på olika sätt, men ljudidealen förändras och vad som låter bra idag, behöver inte göra det om tio år.

så på frågan om det går att få ett komersiellt gångbart sound genom att använda cubase blir svaret naturligtvis "ja".

för vem funderar över vilken preamp eller vilket reverb som använts till sången på "hej monika" eller "raymond och marias" hit...

jo, du som spelade in dem vet, men de absolut flesta av köparna kunde inte bry sig mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Nja, bra instrument och bra akustik är väl prio nummer 1? Eller? 🙂

Det här är intressant. Jag håller med dig här och jag önskar inget hellre än att jag kunde fixa bättre rumsakustik.

Just nu kan jag inte göra det mycket bättra än vad jag har och det är verkligen inte bra. London som stad har sina utmaningar, bl a papperstunna vägger och fönster med ett glas (finns ett ord för de där med fönster glas som jag inte kommer på just nu). Men det kommer inte vara så jämt och i och med att jag inte kan fixa allt på en gång är det väl egentligen en ganska fin ide att börja med krutet/instrumenten för att sen när tillfälle ges fixa rumsakustiken?

Jag tror inte frugan skulle bli speciellt impad om jag började bygga ett späjsat kontrollrum i våran lilla 2:a på 45kvm där vi bor just nu. 😛

By the way...jag antar att den där killen ni försöker hjälpa är mig ni syftar på..eh...Alltså, kan vi inte försöka hålla lite höjd här inne. Itzhak för fan, skärp dig nu. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

grejen som man lätt glömmer bort är att det är helt irrelevant om en ljudtekniker var största intresse är preamps kan höra skillnaden mellan en dyr och en billig. det är ju inte för dem man gör musiken. de allra flesta musikintresserade bryr sig främst om musiken och soundet, inte de små nyanserna i ljudet. det är skillnad i att vara intresserad av sound och ljud, ni förstår säkert.

vad kommersiellt innebär går att diskuteras. men för att sälja skivor och spelas på radio kan jag intyga att du vare sig behöver dyra instrument eller inspelningsgrejor. le sport har ju varit mest spelade på p3 någon vecka och legat på a-listan. de spelar in via ett vanligt usb-ljudkort, utan några hårdvarueffekter eller externa mikförstärkare. i en vanligt lägenhet.

sedan är det ju en helt annan grej med reklamkanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra akustik för gitarr är väl inte så svårt... stort rum och nära micken = mycket bra 🙂!

PS Har spelat in akustiskgitarr en enda gång, blev riktigt bra med stort rum och nära mikrofonen!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

precis... Vad jag menar är att skit in skit ut gäller här oxå... oavsett om du sitter med en preamp för 50.000 eller 2000:-

Du kan iofs få ett finare skitljud i en preamp för 50.000:-

(Skulle vilja ha en själv...)

🙂

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

... och sen finns det en 3:e kategori... sådana som yttrar sig och vet hur det är utan att själv ha provat, även på diss-sidan 🙂!

Har själv spelat in med mikrofonförstärkare för (nypris): 600, 1600, 2750, 7500 samt 30,000 och enligt mig är det stor skillnad mellan samtliga dessa!

Tror jag skulle kunna pricka in skillnaderna blint faktiskt! Minst skillnad mellan 2750 och 7500 konstigt nog!

och så finns det en fjärde, som -om än sent- börjat förstå, att det inte är den exakta modellen på min mikrofon som avgör ifall någon tycker att en viss låt är värd att rösta på i någon lista.

det finns en femte kategori också, och de är dem som är för upptagna med att skriva musik och spela in, för att debattera värdet av olika hårdvara. (man kunde ju önska att man tillhörde den kategorin...)

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
tsss... trodde min poäng var uppenbar...

finns tusentals personer som sitter med sina hemmastudios idag, men mjukvara för kanske hundratusen kronor eller mer och möjligheter som man inte vågade drömma om för bara 15 år sedan, och fortfarande låter det skit... klart att det är tacksamt att peka på att man inte har en jätteexklusiv mikrofon eller en väldigt dyr preamp...

detsamma gäller vintageracet eller jakten på de allra dyraste prylarna. visst låter prylar på olika sätt, men ljudidealen förändras och vad som låter bra idag, behöver inte göra det om tio år.

så på frågan om det går att få ett komersiellt gångbart sound genom att använda cubase blir svaret naturligtvis "ja".

för vem funderar över vilken preamp eller vilket reverb som använts till sången på "hej monika" eller "raymond och marias" hit...

jo, du som spelade in dem vet, men de absolut flesta av köparna kunde inte bry sig mindre.

Shit, den här tråden är ju rena hysterin. Kan inte sluta garva här på min kant.

Damer och herrar, jag tror jag greppat poängen nu det är inte Cubase, micar, preamp, storlek på balle som räknas om man inte har "it". När man väl har växt in i songwriter/producent hatten är det dags för bättre krut så man får ut full potential av tillgångarna.

Du har rätt Itzhak, vad är kommersiellt gångbart (om jag läser mellan raderna). Luddigt egentligen, men det känns riktigt smutt att veta att man lugnt kan fortsätta i Cubase!

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)
det finns två huvudsakliga anledningar till att dyr hårdvara prisas:

dels alla halv- eller helkassa hemmapulare, som gärna vill hitta någon annan anledning till att det låter skit, än just deras egna oförmåga.

sen finns de dem som lägger ut över 30 tusen på en mickpreamp och till varje pris vill försvara sitt inköp, vid insikten om att det bara är en promille av alla tänkbara lyssnare, som ens skulle fundera över ifall "kompressionen inte låter lite extra transparent på just den här inspelningen"...

(dessa lyssnare har nämligen ändå fullt upptagna med att oroa sig för att de senaste högtalarkablarna för 300:-/m inte håller måttet.)

sådär säger bara dom som inte testat dom riktiga proffsgrejorna.

Jag höllt bokstavligen på att ramla av stolen när jag fick hem min första feta preamp. Och då hade jag redan 12st preamps som ligger på 8-9000kr styck.

Vi mickade upp en liten marshallcombo med en SM57:a, genom nya preampen och sen in i bordet. Och vi skrattade bara när man satte preampen i bypass läge. Det var som att jämföra en hög bajs med en diamant, tillochmed min tjej tyckte det var sjuk skillnad. Och då hade vi bara kört micken in i preampen och rattat mkt lite på den inbyggda EQ'n.

Och den känslan har det blivit så fort vi testat nånting annat genom den.

Sist körde jag en stråkkvartett genom den med två st Line Audio och Neumann mickar.. Helt otroligt bra ljud..

Hellre köpa EN sak för 40000kr en 4st 10000 kronors preamps eller dyl. Det är ett tips ...

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns två huvudsakliga anledningar till att dyr hårdvara prisas:

dels alla halv-  eller helkassa hemmapulare, som gärna vill hitta någon annan anledning till att det låter skit, än just deras egna oförmåga.

sen finns de dem som lägger ut över 30 tusen på en mickpreamp och till varje pris vill försvara sitt inköp, vid insikten om att det bara är en promille av alla tänkbara lyssnare, som ens skulle fundera över ifall "kompressionen inte låter lite extra transparent på just den här inspelningen"...

(dessa lyssnare har nämligen ändå fullt upptagna med att oroa sig för att de senaste högtalarkablarna för 300:-/m inte håller måttet.)

sådär säger bara dom som inte testat dom riktiga proffsgrejorna.

Jag höllt bokstavligen på att ramla av stolen när jag fick hem min första feta preamp. Och då hade jag redan 12st preamps som ligger på 8-9000kr styck.

Vi mickade upp en liten marshallcombo med en SM57:a, genom nya preampen och sen in i bordet. Och vi skrattade bara när man satte preampen i bypass läge. Det var som att jämföra en hög bajs med en diamant, tillochmed min tjej tyckte det var sjuk skillnad. Och då hade vi bara kört micken in i preampen och rattat mkt lite på den inbyggda EQ'n.

Och den känslan har det blivit så fort vi testat nånting annat genom den.

Sist körde jag en stråkkvartett genom den med två st Line Audio och Neumann mickar.. Helt otroligt bra ljud..

Hellre köpa EN sak för 40000kr en 4st 10000 kronors preamps eller dyl. Det är ett tips ...

Poängen är fortfarande att 99 av 100 skivköpare (eller radiolyssnare) faktiskt inte skulle bry sig nämnvärt om vilka preamps som använts. Dom flesta kanske skulle höra skillnad vid ett A/B test men det är liksom inte de grejen gäller. Det skulle för de allra flesta inte påverka intrycket av låten ett skit. Sen att vi här på forumet och dom flesta av våra vänner utanför detsamma alla är den där sista personen av 100 är ju en annan sak. Och jag skulle också vilja ha en Neve-strip eller dylikt såklart 😠.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Jakten på det perfekta soundet är ju så jädrans roligt. Finns många grejer jag önskar mig av jultomten... 😉

Om du varit snäll och tyckt till på folks låtar, hjälpt till med folks problem och låtit bli att referera till manualer när du misstänkt nerladdad programvara så kan du nog vara lugn 😆😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jakten på det perfekta soundet är ju så jädrans roligt. Finns många grejer jag önskar mig av jultomten...  😄

Om du varit snäll och tyckt till på folks låtar, hjälpt till med folks problem och låtit bli att referera till manualer när du misstänkt nerladdad programvara så kan du nog vara lugn 😄😉

Va? referera till manualer? Nu är du nog bra fördomsfull...

Och ja jag lär nog INTE få några julklappar av tomten då.... 😠😉😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är fortfarande att 99 av 100 skivköpare (eller radiolyssnare) faktiskt inte skulle bry sig nämnvärt om vilka preamps som använts.

Dom flesta kanske skulle höra skillnad vid ett A/B test men det är liksom inte de grejen gäller. Det skulle för de allra flesta inte påverka intrycket av låten ett skit.

Vad ska Hans svara... din poäng är helt enkelt fel 😮!

Drar man ditt resonemang till sin spets skulle "dom" inte bry sig ifall man spelat in allt på kasett-porta eller diktafon eller i fall alla gitarrer alltid

enbart spelades in via V-amp, ifall alla stråkarr var gjorda enkom med Korg M1, o.s.v! Det finns en anledning till att de fortfarande finns studios!

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är fortfarande att 99 av 100 skivköpare (eller radiolyssnare) faktiskt inte skulle bry sig nämnvärt om vilka preamps som använts.

Dom flesta kanske skulle höra skillnad vid ett A/B test men det är liksom inte de grejen gäller. Det skulle för de allra flesta inte påverka intrycket av låten ett skit.

Vad ska Hans svara... din poäng är helt enkelt fel 😮!

Drar man ditt resonemang till sin spets skulle "dom" inte bry sig ifall man spelat in allt på kasett-porta eller diktafon eller i fall alla gitarrer alltid

enbart spelades in via V-amp, ifall alla stråkarr var gjorda enkom med Korg M1, o.s.v! Det finns en anledning till att de fortfarande finns studios!

Ja och mina vänner som inte alls sysslar med musik hör inte att det är mycket sämre och billigare producerat om jag sätter på en av mina egna produktioner. Testa själv! Dom hör låten inte att jag använt en sopigt lajnad Samick för att spela in bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

precis...här pratas det om den aukustiska delen av musiken. men jag har en kompis som gör trance precis som jag o han använder bara Reason och T-racks 24....asså...han får exakt samma sound som du hör på många av trance skivorna ute i affärerna. Så självklart hänger det på vad för musikstil som skapas, men av egen erfarenhet så i den elektroniska genren så funkar mjukvara alldeles utmärkt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad säger man....? Den här tråden och dess utveckling är iaf det mest underhållande jag läst på hela veckan 😛

I en av kurserna jag läste på gymnasiet fick jag lära mig skillnaden mellan en amatör och ett proffs. Det var ju iofs rätt länge sen, men kontentan var ungefär följande:

*Amatör: En person som under utövandet har roligt.

*Proffs: En person som följdaktligen inte har ett dugg kul, men tjänar pengar på sitt utövande!

Detta är en definition som verkligen kan ge en bryderi när man inser att man har kul på jobbet, som man sitter på x antal 100k för att kunna utföra 😏

Och som den uppenbarlige amatör jag är, så har jag hela tiden varit fullständigt övertygad om att det är en lyckad slutprodukt som är det enda som räknas 😛 Hur man bar sig åt och vad man använde för grejer för att lyckas trodde jag därmed var betydelselöst, men ack...

Får nog sätta mig ner och omdefiniera min världsuppfattning eftersom den precis rämnade.

Det är ju en himla tur att jag i alla fall har roligt medans jag håller på och åtminstonde tjänar lite pengar på vägen! 😛

/wah-wah

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog kan man göra akustisk musik utan "professionell" studio med kablar för 300 000:-

Fråga bara artister/grupper som Texas eller Eric Gadd...

Ja, de använder naturligtvis bra utrustning, och sätter inte en SM58:a på sången... Det förnekar jag inte.

Men man måste inte vara state-of-the-art för att nå "kommersiellt gångbart sound". 😏

Mauro Scocco spelar in sång hemma med en "enkel" Röde NT-2:a som sångmik. Sitter och ni och tänker "Kan det vara en ISA 428 som preamp?" när ni lyssnar på Beat Hotel?

EDIT: Vad många citationstecken det blev... 😛

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...