Jump to content
Annons

Referenslyssna


Richie76

Recommended Posts

Annons
Shit..192 bitar!!!! ..du menar väl 192Khz ?

Nej, vad Richie76 menar är 192kbps - kilobit per second. 😳

Som Lundin säger... Hör du ingen skillnad på originalet och mp3an så kan du givetvis använda mp3an som referens.

OFF TOPIC:

Av någon anledning har det blivit standard att koda om ljud till konstanta bitrates (CBR) som t.ex. 192kbps. Personligen använder jag alltid VBR - Variable Bit Rate - tillsammans med den nya LAME encodern (3.97b). Med VBR och nya LAME får jag mindre filer som samtidigt låter bättre. 😲 Och, ja, detta är bevisat genom massor av blindtester på hydrogenaudio.org-forumet. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet blir förvrängt även i 192kbps. Så att mixa och referenslyssna på MP3 skulle jag inte göra.

Däremot låter en MP3:a i 192 kbps väldigt bra och funkar ypperligt för "normalt" musiklyssnande. Som ett alternativ till audio-CD...

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bud.. Kanske bäst att referenslyssna till cd.. Borde nog referenslyssna oftare har jag kommit på! 🙂

Att referenslyssna är något jag inte klarar mig utan.. gör det hela tiden när jag mixar.. i tre olika hörlurar, de vanliga studiomonitorerna, små datorhögtalare och ibland även en spektrumanalysator på masterbussen

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bud.. Kanske bäst att referenslyssna till cd.. Borde nog referenslyssna oftare har jag kommit på! :rolleyes:

Att referenslyssna är något jag inte klarar mig utan.. gör det hela tiden när jag mixar.. i tre olika hörlurar, de vanliga studiomonitorerna, små datorhögtalare och ibland även en spektrumanalysator på masterbussen

Ojdå, där ligger man i lä! :rolleyes: Kanske ett av skälen till att dina mixar även låter så bra.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju inte om du kan lyssna till mp3'n eller inte, utan av vilken anledning du gör det. För att få en känsla av hur du ligger till frekvensmässigt så funkar det utan problem, men däremot för själva upplösningen och luftigheten (subjektiva begrepp här) så är det formatet inte det bästa.

Du har ju uppenbarligen haft en mp3 i åtanke så ref.lyssna på den så får du se hur det går. Som sagt, mixar du bra så kommer din mix i slutändan kunna låta bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

men däremot för själva upplösningen och luftigheten (subjektiva begrepp här) så är det formatet inte det bästa.

Snuddade vid tanken att brassa på med en diskussion om komprimeringen som sådan och vad den gör med ljudet.. men jag är inte så påläst i frågan samtidigt som jag aldrig komprimerar mer än slaskmixar man skickar över nätet till höger o vänster 🙂

Vad är det som fått dig att fundera över MP3 som referensmaterial? Ökande priser på 300Gb hårddiskar? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...