Jump to content
Annons

Problem med sång inspelning


Moshan (oregistrerad)

Recommended Posts

Moshan (oregistrerad)

Hej, jag har ett litet problem... Jag har nyss köpt allting som behövs för en hemmastudio. Jag använder mig av Cubase LE och kan inte spela in sång. Jag hör micken i högtalarna men det går inte att spela in ljudet, vad ska jag göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Moshan (oregistrerad)
Vad har du för prylar och hur har du kopplat det hela?

Jag har en Yamaha MG 10/2 mixer samt ett EMU 0404 ljudkort. Allting är rätt kopplat från mixerbordet till ljudkortet. Jag kan ta kort och screenshots och lägga upp om det skulle vara till någon nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moshan (oregistrerad)
Kollat dina VST Connections? Ligger i menyn i Cubase, där väljer du vad som ska vara input.

Om du redan gjort det får du nog berätta hur du kopplat 😎

Nej, det har jag inte kollat... Det blir att kolla när jag kommer hem.. Jag SKA ha det fixat idag..

Redigerat av Moshan
Link to comment
Dela på andra sajter

Moshan (oregistrerad)

Alltså jag fattar inte riktigt.. Jag har kopplat in micen i mixern, jag hör micen i högtalarna när jag snackar i den, men när det kommer till att spela in via micen i cubase så funkar det inte.. Staplarna rör sig inte heller.. Är det några inställnigar som ska fixas? Värt att nämmnas är att jag är nybörjare innom området så förklara så enkelt som möjligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det kopplat från mixern till ljudkortet?

Om du har plockat ljudet från mixern på en Send - har du i så fall kommit ihåg att skruva upp Send på kanalen och Master-volymen för Send-kanalen, så att du verkligen få ut något från mixern?

Är ingången du försöker använda, aktiverad i VST-connections?

Har du aktiverat inspelning och valt vilken ingång du ska få signalen från, i Inspectorn för spåret i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Moshan (oregistrerad)
Hur är det kopplat från mixern till ljudkortet?

Om du har plockat ljudet från mixern på en Send - har du i så fall kommit ihåg att skruva upp Send på kanalen och Master-volymen för Send-kanalen, så att du verkligen få ut något från mixern?

Är ingången du försöker använda, aktiverad i VST-connections?

Har du aktiverat inspelning och valt vilken ingång du ska få signalen från, i Inspectorn för spåret i Cubase?

Det är rätt kopplat från mixern till ljudkortet. Vad menar du med en send? Det är ingen knapp på mixern som är på noll. Vart hittar jag VST-connections?

Vad är Inspectorn för spåret i Cubase?

Mina frågeställningar verkar dumma, jag vet, men man kan inte vara född med kunskaperna... hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du spela in något ljud överhuvudtaget med något annat program? En gång hadde jag bara alternativet "wat you hear" igång å då hörde jag bara mig men kunde inte spela in.

Edit:Wath you hear på ljudkortet då 🙂

Redigerat av xdjs
Link to comment
Dela på andra sajter

Moshan (oregistrerad)
Kan du spela in något ljud överhuvudtaget med något annat program? En gång hadde jag bara alternativet "wat you hear" igång å då hörde jag bara mig men kunde inte spela in.

Edit:Wath you hear på ljudkortet då 🙂

Hehe, nej det kan jag faktiskt inte med närmare eftertanke... Okej, så vad ska jag göra? Ska jag gå in på ljudkortet och leta upp någon som kallas "what you hear" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är såhär:

Till 0404:an finns något som heter Patchmix DSP som är en mjukvarumixer till ljudkortet. Om du öppnar den så ser du in och utgångar på ljudkortet. Där borde du se att du får en insignal från micken. (Man kan lägga på effekter mm där också)

Du måste styra denna utgång via ASIO så att Cubase kan plocka upp den. Högerklicka på en av insertrutorna i den mixerstrip där du får in ljud från micken och välj en SEND. Ställ sedan in en ASIO utgång.

Sedan ställer du in Cubase så att den använder EMU-ASIO. Är inte så jättehemma på hur man gör det i Cubase men det finns säkert någon annan här som kan hjälpa dig med det om du inte hittar det i manualen. Man måste också kolla så Cubase tar in signalen från den ASIOn du skickar signalen till från ljudkortet. Det gör du nog i någon VST-device setup meny i Cubase. Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut men du hittar det nog om du letar lite.

Ett tips är att läsa manualen till DSP'n - där finns mycket godis. Finns på installations cd'n till ljudkortet

Redigerat av Hilmer
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...