Jump to content
Annons

Allt blir dubbelt i Sx2...


krabbankalle

Recommended Posts

Ok, sÄ hÀr ligger det till!

Jag spelar pÄ ett Midi-keyboard (via USB) in i Cubase Sx2, men nÀr jag spelar eller spelar in sÄ blir varje anslag uppspelat dubbelt. Det hörs nÀr man spelar genom nÄn VSTi att det liksom blir "Flam" pÄ allt och nÀr jag spelar in och gÄr in i pianorullen och flyttar pÄ en ton, sÄ ligger det alltsÄ en till under...

Är det nĂ„n instĂ€llning som skall fixas i Cubase, eller Ă€r det pĂ„ mitt ljudkort (M-Audio Delta 1010lt)?

Tack pĂ„ förhand! SĂ€kert lĂ€tt nĂ€r man kan, men jag hĂ„ller precis pĂ„ att försöka komma igĂ„ng... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Tror med största sannolikhet att det Ă€r Cubase som spökar. 😄

Hur ser det ut pÄ din transportpanel?

Till vÀnster hittar du "Linear Record Mode" och "Cycle Record Mode". SÀtt den första pÄ normal och den andra pÄ (Mix)midi.

Jag tycker det lÄter som att du loopar en takt nÀr du spelar in och dÀrför uppstÄr fenomenet att tonerna lÀgger sig ovanpÄ varandra.

Bara en chansning men det kanske Ă€r lösningen. đŸ˜±

Lycka till

Mvh / djonas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀ, verkar tyvÀrr inte vara sÄ enkelt. Dessa instÀllningar Àr nligt ovan, och jag har inte anvÀnt cykle recording. :rolleyes:

Om jag bara spelar, sÄ kan jag höra att det blir nÄn' slags dubbeltriggning (ljudet "flam"-ar). Om jag trycker record och spelar in tvÄ bastrumslag, och sedan gÄr in i pianorullen och flyttar en bar sÄ ligger det en till under. Verkar vara nÄt echo-strul. Problemet verkar ligga i nÄn cubase el ljudkortsinstÀllning, för det spelar ingen roll vilkrn ljudplugg jag adresserar till...

NĂ„n som vet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inget fel pÄ midi-klaviaturen?

Vet inte! :rolleyes: Ett sprillans nytt CME UF5, med kassa drivisar som tog en hel kvÀll att fÄ att funka... Kör via USB, kanske dÀr det strular? Vill gÀrna göra det, det var ju poÀngen... Vill slippa strömsladden!

Du som hade samma problem i Logic, kunde vart till hjÀlp att fÄ veta hur du löser det...

Redigerat av krabbankalle
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inget fel pÄ midi-klaviaturen?

Vet inte! 🙁 Ett sprillans nytt CME UF5, med kassa drivisar som tog en hel kvĂ€ll att fĂ„ att funka... Kör via USB, kanske dĂ€r det strular? Vill gĂ€rna göra det, det var ju poĂ€ngen... Vill slippa strömsladden!

Du som hade samma problem i Logic, kunde vart till hjÀlp att fÄ veta hur du löser det...

LĂ„na ett annat midiklaviatur och testa.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror jag vet vad det Àr. VÀlj en specifik MIDI-input (ditt M-Audio) istÀllet för "All MIDI inputs" för MIDI-spÄret. Det Àr ditt andra (inbyggda) ljudkort som ger upphov till flamen.

Hade jag rĂ€tt?  😄

Det kÀnns som du har en poÀng, och att det borde vara ngt sÄnt Har dock redan provat det utan att det hjÀlpte... Har Àven stÀngt av det inbyggda ljudkortet i BIOS.

En annan mystisk sak Ă€r att jag tappar lyssningen om jag klickar bort MIDI thru i Cubase-preferences! Annars spelas allt in som vanligt (och Ă€ven hĂ€r dubbelt 🙂 ). Fattar inte varför lyssningen försvinner?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hade samma problem med sx2 ibland. Kommer tyvÀrr inte ihÄg hur/om jag löste det. SÄ vitt jag minns uppstod felet oftare efter lÀngre arbetspass.

Men att felet inte ligger pÄ midi-klaviaturen Àr jag rÀtt övertygad om.....sÄ vida inte nÄgon form av rundgÄng sker typ klaviatur-cubaseinspelning-signal tillbaka-till klaviatur med viss latens-cubaseinspelning.........fast i sÄ fall boder vÀl detta ske i oÀndlighet och inte bara en gÄng......

TyvÀrr var detta inte till nÄn hjÀlp :rolleyes: men lycka till i alla fall)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HURRA!!!

Hittade felet! 😆😄

Det var mitt MIDI-keyboard (CME UF5) som hade fastnat i ett Dual-lĂ€ge utan att jag hade valt det (visste inte ens att det fanns...!). Genom att vĂ€lja bort detta sĂ„ löste det sig. Buggigt keyboard. VĂ€ldigt snyggt och gött att spela pĂ„, men rĂ€tt sĂ„ oproffsigt i drivisar och sĂ„ verkar det som... NĂ„ja, jag har ju inte kunnat testa det ordentligt innan, men nu ska det skapas!!!! Tack för hjĂ€lpen alla som försökt! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...