Jump to content
Annons

LaCie-hårddisken stannar


Giannis

Recommended Posts

Min USB 2.0-LaCie-hårddisk verkar göra så att Logic stannar upp ca 4 sek innan inspelningen börjar när jag trycker på rec-knappern. Kan detta bero på att den är för långsam? Min polares FireWire-LaCie gör inte så. USB 2.0 ska ju vara snabbare än FireWire tom så jag förstår inte varför det stannar upp.

Någon som kan hjälpa mig?

En grej till med det här är att innan jag installerade service pack 2 gjorde den ännu längre uppehåll.

Tacksam för svar...

Redigerat av Giannis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

USB2 är INTE snabbare än Firewire - annat än i teorin... 😉

USB använder alltid CPU-kraft, medan Firewire inte gör det. Det kanske kan vara därför det bråkar...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj, aj...

Jag har ju lagt ut någon tusenlapp på HD:n och så fungerar det inte som det ska.

Det värsta är att jag bara spelar in två kanaler åt gången än så länge. Hur ska det bli när jag kör åtta?

Jag har lagt ut 10000 kr på en laptop och 1300 kr på hårddisken så det här måste jag verkligen lösa på något vis.

Är det någon som kör en laptoplösning i inspelningssamanhang?

Om jag kopplar in en FireWire hårddisk istället, kan jag koppla in ett FireWire-interface (tex MOTU 828mkII) via hub?

Redigerat av Giannis
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Försök att undvika USB prylar så mkt som möljgt när du ska använda dom till nån krävande.

Jag har 4st Lacie D2 FireWire diskar i min studio, rullar på hur smidigt som helst. Aldrig nå strul och grym prestanda.

Jag har 3st Lacie Porsche USB 2.0 diskar till min internetdator i vardagsrummet, och tillomed när jag kopierar filer till dom så går det otroligt långsamt, det stannar upp ibland i nån minut, sen fortsätter osv. Ibland sätts dom i nå vänteläge fast dom har aktivitet osv.. så ...

Jag skulle aldrig nånsin använda dom i studion ...

Lägg en femhunka till och köp firewire istället ...

Lycka till !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland finns det ju firewire ingång på ljudkortet, och då kan du koppla dator-ljudkort-hd. Så har jag och det funkar fint. Enda irriterande är att om man stänger av ljudkortet och glömmer stänga av hd:n från datorn innan, så får man irriterande meddelanden typ "nu stängde du inte av enheten korrekt, dumskalle!" och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det ljudkort jag har tänkt mig är ett MOTU 828mkII och det ska nog ha extra FireWire-ingång så det borde fungera.

Det är inte så att det slöar ner hårdisken eller ljudkortet då?

Hur tunga projekt klarar du av att köra på så vis?

Om det fungerar att köra i en kedja borde det väl fungera med en hub? Eller?

Redigerat av Giannis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte världens bästa dator, kör på ibook, men jag märker ingen skillnad om jag kör firewire eller direkt på hårdisken. Har inte kört så tunga projekt, spelat in som mest tre kanaler samtidigt hittils. Jag har haft problem när jag kör KOMPAKT, men det beror nog mer på datorn.

Men som jag förstått det ska det funka lika bra att seriekoppla hårdisken via ljudkortet som att köra direkt in i datorn. Men det kan vara värt att kolla med nån som har mer koll än jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det är inte min melodi att köra flera grejer i samma port, men tyvärr har ju oftast laptops bara en firewireport, om man inte köper en BEST förstås. Själv löste jag det genom att ha 1 PCMCIA-ljudkort (PC cardplats) och en Firewire hdd (IEEE 1394-plats).

Jag hade en stationär stor pjäs tills för något år sedan och då blev det problem om man försökte dela port mellan enheter, men det kan delvis ha berott på operativsystemet också kanske? Det var ju Windows 95 då (brydde mig aldrig om att uppgradera till 98 eller Win2000).

Personligen tror jag inte det är så att det ska vara problem att köra med både ljudkort och hdd i samma firewireport med hub, för rent logiskt borde man i så fall fråga sig: varför säljs då hubar överhuvudtaget???

Detta med USB-hdd. Håller med C Snyder om att det är att föredra firewire. Men samtidigt tycker jag att det är konstigt att det säljs fullt med USB-hdd i musikaffärer och överallt, om de inte gick att använda...

VIKTIGT: Jag vet inte hur det köp du gjort gått till, butik/internet/personlig kontakt/frågor via mail innan etc., men det är ju bra för din möjlighet att ev byta om du hävdar att hdd:n inte går att använda till det du tänkte. Har de gett info i ärendet och vet om dina önskade användningsområden, så påtala att de farit med osanning. Var inte otrevlig, men tydlig! Om de inte ger med sig så be dem bevisa att hdd:n funkar för mångkanalinspelning.

Tyvärr har jag svårt att se att du får byta hdd, bara sådär, i alla fall inte utan viss användningskostnad/återställandekostnad för dem. Samtidigt vore det intressant att se om de kan demonstrera i butiken hur du ska göra för att spela in 24 kanaler, varav 6 samtidigt och med effekter VST-inplugs och hela baletten utan problem. Skulle de inte gå med din hdd är det antingen fel i produkten eller så får du använda den till texter, inscannade bilder och annat.

Får du sedan möjlighet att köpa en hdd till, så kolla in firewire, men även gärna de pc-card-hårddiskar som lär finnas. Om du nu inte ska börja med att byta ut ljudkortet (vilket absolut inte behövs egentligen).

Lycka till!

😛

:musik

LENA BEATA AUGUSTA WILHELMINA: Jag hör så dåligt, men jag tog bort ett m och bytte plats mellan ett s och d och det var lite konstigt för det var ett mellanrum mellan dem också... häpp!

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara göra en inflikning med tanke på LaCie diskar. Själv har nu min andra LACIE D2 500GB EXTREME BIGDISK EXT FW800/400/USB2 gjort vad den ska. Verkar som det är filsystemet som kraschat, precis som på min tidigare, men nu i sådan mån att disken inte ens går att hitta längre. Vet fler med samma problem. Någon här som upplevt detta? Om så, någon som vet hur man får liv i den igen utan att tappa all data?

Kan det bero på att jag kör NTFS på disken?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Jaha...du SKA köpa ett ljudkort? Funderat på PC-cardljudkort? Så slipper du ha ett som krockar med firewire och inte heller med USB för den delen...

Ska du seriekoppla (det var ju nån som tog upp det också, strax före mig), då behöver du ingen hub! Hub används ju om du s.a.s. parallellkopplar (enheterna bredvid varann). Att seriekoppla enheterna (efter varann) funkar det också. Jag har själv tänkt prova det hemmavid här och då koppla först firewire-hdd:n till laptopens enda firewireport och från hdd:n till min min-dv-videokamera (firewire). Det går säkert, antar jag. Tidigare har jag kört in videofil från kameran direkt till den "vanliga" hdd:n, nån slags E-IDE, S-ATA eller vad den kallas... Det funkar för mindre filer, men jag vet inte hur det blir med långa filer...

PCI-kort (när det gäller ljudkort) kör jag inte nu, jag har alltså ett PCMCIA-kort (ett slags pc-card), vilket är en annan sak. Men om du har en laptop så tveka inte om att försöka ta reda på vad som finns i ljudkorts- och hdd-väg för pc-cardformatet! Bra att undvika konflikter i pc:n, eller hur?

Dessutom vet jag nästan säkert att det ska finnas adapters av alla de slag, från t.ex. USB till PCI och vice versa. Undrar om det inte finns för Firewire till PCI och omvänt också. Vill minnas att det tagits upp i nån tråd här förut - sök! Annars kan jag ge dig en bra adress: Adapterföretaget nummer ETT. De har allt möjligt "konstigt" i en tjock katalog. Kika igenom den. Men köp bara när du vet att prylen verkligen är godkänd, testad och använd av många. Hör sedan annars med en PC-affär om adapters.

Men slutligen: jag tror inte adapters behövs. Seriekoppla med lämplig hdd, alternativt parallellkoppla med en hub. Det är att föredra. Ska du köpa nytt ljudkort blir ju valmöjligheterna större.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har sedan ett par år tillbaka ett M-Audio Duo (USB) vilket jag kör till min nyinköpta Pavilion-laptop. MEn eftersom jag har tänkt att uppgradera allt och köpa till en digitalmixer (Yamaha 02R) behöver jag ett kort med fler ingångar. Därför har jag funderat på MOTUs 828mkII vilket verkar ha vad jag behöver. Alternativt deras 2408mkII in det skulle gå att koppla till laptopen, men jag tror knappast att PCI fungerar till laptop, eller?

Vad jag skulle behöva är egentligen ett smart sätt att koppla ca 16 kanaler till laptopen för att sedan använda digitalmixern för mixa allt internt i datorn. PC-card har jag inte hört talas om så jag antar att det är lite nyare. Det skulle innebära att jag måste köpa kortet nytt vilket jag hade tänkt att undvika. Mycket utgifter just nu med datorer, hårddiskar och mickar...

Att seriekoppla firewireenheter påverkar alltså inte prestandan nämnvärt? Jag kanske kommer att ha två 828mkII och en extern firewirehårddisk på det och skulle vilja spela in 16 kanaler samtidigt med den setupen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag tror inte det, med ledning av vad jag läst. Återstår för mig att praktiskt testa detta med seriekoppling med min videokamera och en fw-hdd. Tids nog=snart!

16 kanaler samtidigt rent fysiskt, hmm...då tror jag inte usb funkar. Det låter rätt avancerat. Själv klarar mitt PCMCIA (pc card) fyra kanaler på en gång, om man inte har ADAT-enhet som pallar fler än så.

PC-card-ljudkort kan du söka efter på Nätet. Jag har E-mu 1616. Det finns Echo Indigo m.fl., men de har inte vad du behöver tycks det. Inte det sistnämnda iaf.

Glöm inte att snacka ljudkort med musikaffären och INTE den vanliga databutiken.

Lycka till!

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Så USB fungerar inte då... okej.

Men det borde väl fungera att spela in 16 kanaler med en firewire-hårddisk och ett firewireljudkort? Annars ligger man ju lite risigt till med laptopen här...

en liten edit:

Det borde fungera att spela in i alla fall 8 kanaler samtidigt med ett USB-ljudkort. MOTU har släppt en USB-version av 828mkII:an nämligen. Du tror inte begränsingen ligger på lagringsmediet? Alltså, om man har en firewire-hårddisk skulle det väl fungera?

Redigerat av Giannis
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Hmmm...det allra bästa vore förstås att få testa i den musikaffär du köper grejerna eller åtminstone få garanti på att det funkar eller förbehåll om att få byta annars. Här finns ju inga råd om hur du ska säga eller agera precis i detalj, men det känner du av bäst själv i luften s.a.s.

Sedan detta med USB-ljudkort. Ofta kommer det bundlade program med dessa kort. Inte sällan påstås det då att programmen har si och så systemkrav och sedan att de klarar att hålla 24 eller t.o.m. 48 kanaler igång samtidigt. Så nog tror jag åtminstone att det ljudkort du nämner och siktat in dig på klarar det! Även 16 kanaler alltså. Frågan är hur det är med hårddisken. Det kan ju vara så att din usb-hdd faktiskt är sönder!?

Börja med att kolla noga om du kan byta din hdd till en dito med firewire, utan att det blir löjligt mycket dyrare för dig. Hör också med Konsumentrådgivningen i din kommun, läs om Konsumentverket och gällande lagar på Nätet. Använd Sökfunktionen här på Forum t.ex. för att hitta länkar och såklart i Google.

p.s. Själv har jag en HP pavilion d.s.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en HP Pavilion.

Mitt USB-ljudkort kom visserligen inte med något annat program än någon demoversion på Abletons Live, men jag har kört det med min stationära dator och haft projekt med kanske 20 audio kanaler och åtminstone lika många vst-kanaler. Så i avseendete att spela upp så har USB fungerat alldeles utmärkt.

Jag har tänkt att köpa ljudkortet begagnat då jag köper en hel del utrustning just nu och det skulle spara en hel del pengar. Ändå gör jag nog så att jag går ned till musikaffären och hör mig för där.

Ett firewire-ljudkort bör klara av inspelning på många kanaler samtidigt, de är ju utrustade för det. Problemet i mitt fall måste vara hårddisken. Ska testa med en firewire-disk så småning om. Vore lite tråkigt om inte det heller fungerar bra i och för sig....

Men på något fördömt vis måste väl ändå den här laptop-varianten fungera för musikproduktion. Man kan väl inte ha gjort bort sig helt när det gäller dessa köp??!!

Är det någon som har fått inspelning i det större formatet att fungera bra med en laptop? Eller är det bara jag som tror att det ska fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Inget jag rekomenderar att köra FW ljudkort och FW hårddisk. Inte på PC iaf. Jag körde själv 828mkII och en Lacie disk och det sprakade och fräste och blev synkfel hela tiden, jag trodde ju att det var MOTU't. Men sen när jag körde iTunes funkade allt perfekt, då förstog jag att dom filerna låg på systemdisken.. Och så fort jag ens klickade på FW disken så blev det synkfel åt alla dess håll ...

Men det var på min gamla G4 Dual 1.42Ghz, nu kanske dom har fixat problemet... Men på PC skulle jag inte rekomendera det ..

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

DAMN!!!

Hur tusan ska jag lyckas lösa det här???!!!!

Jag har ju köpt en laptop för att jag ska kunna köra musik med den. Hade tänkt att göra det riktigt seriöst också. SHIT!

Finns det ingen lösning?

Är det firewirehårddisk och USB-ljudkort som gäller eller vad?

PÅ vilket annat sätt kan man koppla in en firewireenhet? Jag har hört att det ska gå med pcmcia-nånting också.

Redigerat av Giannis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har i princip bestämt mig för att det helt enkelt inte fungerar att göra någong musik överhuvud taget med en USB-hårddisk. Jag får köpa en firewire hårddisk istället och det jag nu undrar är om det är något jag bör tänka på inför köpet.

Är det ok att köpa ett separat chassi med en separat 3,5" IDE-hårddisk? Är det bättre med 16 Mb cache minne än 8 Mb (jag antar att det är det förstås och prisskillnaden är ju inte heller så stor, men jag undrar i alla fall)?

Tacksam för svar. - Och dessutom förbannad på en ofungerande USB-hårddisk som inte verkar fungera till något annat än sporadiska backups.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...