Jump to content
Annons

Hur långt ifrån väggen/hörnet ska micken vara?


ChrioN

Recommended Posts

Annons

Häpp.

Vilken mik är det?

Ett tips man hör ibland är att dämpa ett hörn ordentligt, tjocka täcken kan man hänga upp på väggen. Ställ sångaren i hörnet, riktad en njure-mid (cardoid på engelska) in mot hörnet.

Ha puffskydd emellan (skyddar mot spott och smuts förutom puffar).

Men vad vet jag?

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då är det ju bara att köra. C1 är helt OK som mik.

Använd öronen. Varje regel är till för att brytas mot. Det enda som räknas är hur det låter. Det kommer troligen låta skit från början, men det är bara att hålla på.

Prova olika placeringar -- högt, lågt, nära, långt borta. Lyssna till skillnaden. Lyssna igen. Fyll rummet med skumgummi eller gamla täcken o madrasser. Prova igen. Lyssna, lyssna, lyssna. Prova med två mikar om du kan, kanske en några centimeter bort, den andra så lånt bort som möjligt. Prova att sjunga bakifrån miken. Underifrån, ovanifrån, från sidan. Fortsätt prova.

Skaffa en liten bok och skriv ner vad du provat och hur du tycker det låter. Mät med måttband och skriv ner.

Öronen är det bästa instrumentet för sånt här. Efterhand lär man sig (sägs det, jag har inte lärt mig än, gör alla misstag på en gång).

Efterhand skapar du en erfarenhet som gör att du kan välja just det ljud du vill ha. Ska det låta burk -- snabbt fixat. Ska det låta mitt i ansiktet -- lätt fixat. Ska det låta som 100 meter bort -- snabbt fixat. Men bara om du provar alla varianter och några till. Och kommer ihåg. Då är lilla boken ovärderlig.

Och förresten, prova i badrummet också. Och under sängen. Och i korridoren.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ville bara poppa in och säga tack till Trombonisten. Det där var väldigt bra tips. Jag har själv lite svårt att få rätt dynamik i sången och har väl mer försökt ändra mitt sätt att sjunga snarare än mikrofonens position 🙂 ... en kombination av de två kanske inte är så dåligt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Frescomannen: Ett tips är att skaffa en kompressor som komprimerar sången innan den går ner på "tape". Då behöver du inte oroa dig lika mycket för dynamiken. Det är framför allt psykologiskt viktigt att kunna fokusera på sången och inte att det distar eller att man sjunger för tyst eller starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sofa_Fredrik (oregistrerad)

Jag kör alltid 10 cm från micken(i mitt fall en B-2 Behringer)...

sen skruvar jag till resten !!!! för där är balansen mellan bas och diskant som allra bäst tycker jag !!! och det finns rum att skruva fram klarhet, närhet och så vidare..

jag kör micken mitt i rummet. tycker det låter bäst regeln till trots...

men som sagt.. va fan vet jag 😆

CG Johansson (trumpetarn) sa en gång till mig... "Jävlar vilket fint sångljud...."

jojo..

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Haha... inte för att jag vet nåt om mic placering men jag gissar att "Trombonisten" har helt rätt! Prova! 😉

Tackar Viktor för ännu ett finfint inlägg.

Är egentligen tanken att det ska vara så torrt som möjligt när man spelar in sång?

Alla verkar vara ivriga att dämpa maximalt.

Kan det inte vara coolt att få med lite rum också?

Bara en fundering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... inte för att jag vet nåt om mic placering men jag gissar att "Trombonisten" har helt rätt! Prova! :rolleyes:

Tackar Viktor för ännu ett finfint inlägg.

Är egentligen tanken att det ska vara så torrt som möjligt när man spelar in sång?

Alla verkar vara ivriga att dämpa maximalt.

Kan det inte vara coolt att få med lite rum också?

Bara en fundering.

Det är sällan man har ett rum som man tycker är tillräckligt bra. Då får man använda konstgjorda rum i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som många säger så är det bästa troligen att vrida och vända på både dig själv och micken, sjunga eller tala från olika vinklar o.s.v ..står du för nära en vägg och sedan flyttar dig bort från väggen samtidigt som du sjunger i micken kommer du säkerligen höra proximitetsskillnad i utljudet.

Vad som sedan är bra eller inte beror nog på vad du har för musik du gjort till sången.

I vissa lägen kanske den där midrangepuckeln som uppstod när du stod väldigt nära en vägg funkar ihop med en annars "hängmatteformad" mix..?

Ställde en fråga till en av killarna bakom gruppen N-trance en gång angående deras sångerska och hur dom gjorde för att få till sången bra

..Han svarade att dom använde en tjock filt upphängd som ett C använde sedan en mick med njure som karaktäristik - micken vände dom sedan inåt C:et

och ställde sångerskan med ryggen mot den C-formade filten

..det verkade rätt logiskt, men har ännu inte provat...

Jag brukar gå in i garderoben och vinkla micken en aning mot alla kläder som hänger där....brukar bli nästan för jobbigt torrt då, men då får man i alla fall möjligheten att ändra rumsklangen obegränsat efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tackar Viktor för ännu ett finfint inlägg.

Nattvaktaren, stör du dig på mig eller? 😏 Det är ganska störande att få höra att man bara kommer med värdelösa inlägg hela tiden, om du inte gillar dem så strunta bara i dem. 😉

Jag förstår honom faktiskt. Poängen med att skriva ett inlägg är ju att tillföra något. Jag kan också störa mig på sådana inlägg, det känns lite barnsligt liksom. I alla fall när de är återkommande. Jag är inte speciellt aktiv på det här forumet så mig stör du inte. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår honom faktiskt. Poängen med att skriva ett inlägg är ju att tillföra något. Jag kan också störa mig på sådana inlägg, det känns lite barnsligt liksom. I alla fall när de är återkommande. Jag är inte speciellt aktiv på det här forumet så mig stör du inte.  😄

Hehe... Ok...

Men nån måste ju stå för babblet också 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd öronen. Varje regel är till för att brytas mot. Det enda som räknas är hur det låter. Det kommer troligen låta skit från början, men det är bara att hålla på.

Bästa tipset jag läst här än så länge. Kasta frekvensanalysatorn och mätarna rakt ut genom fönstret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...