Evildoer (oregistrerad) Postat 29 november 2005 Postat 29 november 2005 (redigerat) Tjo! Har en Behringer mx602a stående hemma som jag använder. Funkar perfekt, förutom en sak. Jag har dator kopplad till en kanal på mixern och så långt är det inga problem. Problemet är när jag vill lyssna på det som kommer från datorn i hörlurar utan att ljudet ska ut i main out. Det verkar inte fungera. Således kan jag inte lyssna på musik via mixern och samtidigt sjunga in med den mikrofon jag har kopplad till mixern. Datorn spelar juh då även in den musik som går ur den och sedan via mixern in i den igen. Detta är ett litet lustigt problem. Borde man inte tänkt på att man måste kunna lyssna i lurar på vissa kanaler utan att ljudet alltid måste gå ut i mainout? 😎 Finns det någon lösning? har jag missat något? kan mankoppla på annat sätt än jag gjort? Som det är nu tvingas jag lyssna direkt från ljudkortet i en kanal bara i lurarna. Detta då jag inte löst det med mixern eller hittat en stereoplugg som har två hanar till en hona. Förslag? 😕 Redigerat 29 november 2005 av Evildoer
teddawid Postat 29 november 2005 Postat 29 november 2005 En liten mixer med små möjligheter... Om du kör miken som vanligt och kör ut på main out till datorn så funkar allt så långt... Antar att du har möjlighet att mixa dessa i datorn i nåt program och tar ut den färdiga musiken tillsammans med sången på ljudkortets utgång. I så fall bör du skaffa en kabel som gör att du kan koppla ljudet ut från datorn in i tape-in. Vet inte vad du har för utgång på ljudkortet, men den änden i mixern ska vara två RCA-kontakter. Sen trycker du ned "2TK to controlroom" så hör du både musik och sång i hörlurarna. Detta gör att du även lyssnar "efter band", dvs, det du hör i hörlurarna är det som fastnar på datorn. Det blev väl rätt?
ostrimissimo Postat 29 november 2005 Postat 29 november 2005 Aj då. ser lite svårt ut. aux är post annars kunde man ju koppla hörlurarna, eller någon form av hörlursförstärkare, till aux-utgången. Du får nog skaffa något annat som du kopplar utsignalen från datorn till, går även med en stereo, och koppla in hörlurar där.
teddawid Postat 29 november 2005 Postat 29 november 2005 Nej fan inte så svårt, det är bara en ny kabel som behövs, jag kanske är dålig på att förklara. Gör det med lite för mycket ord...
Evildoer (oregistrerad) Postat 29 november 2005 Postat 29 november 2005 Tack så mkt teddawid. Det funkade när jag kopplade om mina kablar som du sagt Och detta visste inte ens de jag köpt den av att man kunde göra. Åtminstone sa han att han hade samma problem med sin. Nu är det bara för mig att byta kablar på main out när jag vill ha in ljudet i datorn eller ut i högtalare och stereo. Det kanske också går att ordna så att man kan ha i allt utan att behöva flytta? Testade att koppla från ctrl room out till ljudkortets in men det gick inte, då ville inte micken vara med. Men som sagt, tack så mycket, det underlättar att höra vad man gör i stereo och slippa kravla på golvet varje gång man ska spela in något.. 😆
teddawid Postat 29 november 2005 Postat 29 november 2005 Om du inte vill flytta några kablar så bör du göra som såhär: Koppla in mik som går via main out in i datorn, där behöver du en kabel. Musik och sång mixas i datorn (antar jag) och summan av kardemumman går ut från datorn in i tape-in, där behövs en extra kabel, via "2TK to Control room" ut i hörlurarna. Då kan du spela in sång, samtidigt som du lyssnar på musik och sång och sen spelar du upp det färdiga genom att ansluta ett par högtalare på Ctrl room out-utgångarna. Om du inte har högtalare kopplade direkt från ljudkortet vill säga. En länk till allt du behöver veta om mixern: Behringer
dancedancedance Postat 30 november 2005 Postat 30 november 2005 Tack så mkt teddawid. Det funkade när jag kopplade om mina kablar som du sagt Och detta visste inte ens de jag köpt den av att man kunde göra. Åtminstone sa han att han hade samma problem med sin. Nu är det bara för mig att byta kablar på main out när jag vill ha in ljudet i datorn eller ut i högtalare och stereo. Det kanske också går att ordna så att man kan ha i allt utan att behöva flytta? Testade att koppla från ctrl room out till ljudkortets in men det gick inte, då ville inte micken vara med. Men som sagt, tack så mycket, det underlättar att höra vad man gör i stereo och slippa kravla på golvet varje gång man ska spela in något.. 🙁 vilken affär köpte du den i?
teddawid Postat 30 november 2005 Postat 30 november 2005 Kanske var begagnad, därav ett mått okunnighet från säljaren?
Evildoer (oregistrerad) Postat 6 december 2005 Postat 6 december 2005 Köpte den ny faktiskt. Nu har jag ett nytt problem 😆 Tycker mig få väldigt låg volym ut i mina högtalare efter omkopplingen. Överhuvudtaget faktiskt. Lurar går juh alltid att dra upp volymen på men main står på max och volymen i datorn står så högt det går men ändå låter det väldigt klent ur mina datorhögtalare. Ska tilläggas att jag för närvarande har ett par infinity-datorhögtalare och inga riktiga monitorer.. men ändå. Har ingen volym på dessa heller. Om jag inskaffar monitorer med volymkontroll på, kan jag då höja ljudet ytterligare eller är max den ljudnivån som når själva monitorerna från mixern? (hänger ni med? 😆) Behöver ett par billiga men bra monitorer, rekommenderar ni något speciellt? Tack för hjälpen! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.