Jump to content
Annons

Platt Ljud


wnr

Recommended Posts

har ett litet problem när jag spelar in. jag får nämligen ett jättetråkigt ljud

som är jättesvårt att mixa

vet inte riktikt varför, om det är nått som är trasigt

eller nått som behövs köpas till, eller så.

Men när jag spelar in så får jag lixom ett jätteplatt ljud utan nån värme eller nått alls

vilket gör att rösten inte blir fyllig alls när jag spelar in! =(

är väldigt svår att compressera upp rösten ochså. den blir lixom aldrig bra =/

Det jag använder vid inspelning är.

Mikrofon: ADK Hamburg Edition

Preamp/Ljudkort: Focusrite Saffire

Hemmabyggt mickbås.

någon som vet vad som kan vara fel? eller är det jag som bara är dålig på att mixa?

//WNR

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är svårt att ge tips när man inte vet vad du är ute efter för sound riktigt! Ett känt knep är ju att sätta på nån skiva som du tycker har ett bra sound och sedan växla mellan den och din inspelning medans du rattar som sjutton på en massa olika effekter tills du tycker att det blir någotsånär lika!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
det jag är ute efter är att få ett starkt varmt sound lixom..

jag använder cubase kompressor, eller t-rack, eller sonalksis, samt nån reverb, å en EQ, men inget går någe bra.. =/

Varför inte använda de Focusrite pluggar som följde med ljudkortet?

Vad har du för monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte hunnit installera plugarna än.

min dator dog har omdan så va tvungen att installera om window, så har inte så jättemycket installerat, men är med i en "rappbattle", å det är final, så mitt bidrag måste vara klart tills imorn, men jag lessnar ganska fort, när ljudet blir dåligt, då orkar man inte fortsätta att spela in!..

men jag ska installera fucusritepluggaran snart igen! 🙂

edit: Jag använde Tapco S8, samt en Mackie Big Knobb

Redigerat av wnr
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
här e en snabbmix jag gjorde.

vill lixom ha som det e fast med mer fyllighet.

mp3

Har du någon vanlig dynamisk mikrofon? Brukar ge lite fylligare ljud beroende på avstånd tilll micken, med kondensatormikrofoner så är det lätt hänt att rap blir lite för ljust och kallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

fick mer tryck när jag höjde ingången till Knoben, där av lät det lite tråkigt, så låter lite bättre nu iaf..

självklart ska jag dubba sången med filups osv, men vill ha huvudspåret så fylligt som möjligt 🙂

föresten hur högt borde beaten ligga jämte sången? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

fick mer tryck när jag höjde ingången till Knoben, där av lät det lite tråkigt, så låter lite bättre nu iaf..

självklart ska jag dubba sången med filups osv, men vill ha huvudspåret så fylligt som möjligt 🙂

föresten hur högt borde beaten ligga jämte sången? 😄

Ja alltså du dubbar ju för att fylla ut huvudspåret... Rapa in samma pryl lixom 2 gånger lixom. (Nästan som att kopiera huvudspåret...fast ändå inte...). Smäll på kompression på ett spår osv. Haja´ru? Lixom?

Kan bli ännu mer tryck då.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
här e en snabbmix jag gjorde.

vill lixom ha som det e fast med mer fyllighet.

mp3

Hum... lät inte det ungefär som det ska för genren?

😉

Vill du ha "fetare" ljud så kan du ju pröva att gå närmare micken, vet ju inte vilket avstånd du håller idag.

Osså komprimera utta bara h-te! 😉

Kanske en gnutta bas för lite mer fyllighet om du redan står nära.

Men så speciellt tunt lät det väl inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

här e en snabbmix jag gjorde.

vill lixom ha som det e fast med mer fyllighet.

mp3

jag tycker det låter okey.. det saknas kanske lite runt 12khz på rösten. Tänk på att testa att ändra lite med eq'n vissa frekvenser, örat gillar när tex voxen smällter in med tex snaren's frekvenser osv.. kanske boosta lite runt 300 för lite mer botten? En relativt högt inställt compressor/limiter är ju givet oxå.

Jag tycker inte du ska dubba rappen däremot refrängen. däremot lite addlipps men det är ju normalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...