Jump to content
Annons

Tysta datorkomponenter


Dagon

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter med en ganska bullrig P4 på 2.4Ghz som jag vill göra så tyst som möjligt. Jag har kollat runt ett bra tag nu för att försöka se vad jag behöver. Följande saker är jag lite nyfiken på om ni har testat och har någon erfarenhet av:

* Hårddiskvaggor - Gummiskruvar eller ha disken hängande i gummiband i luften?

* Processorkylare - Måste av utrymmesskäl vara en fläkt. Hur får man bort gammal kylpasta utan att skada processorn?

* Nätaggregat - Vilka har tillräcklig kraft samtidigt som de håller tyst?

* Dämpmattor - Behöver man specialmattor för dator eller funkar det med motsvarande från t.ex. någon bilfirma?

Vilka är era favoritleverantörer och hur har ni lyckats?

Vilken del gör generellt mest skillnad om man måste ta ett steg i taget?

/Dagon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tippar att ett byte av processorkylare skulle göra rätt stor skillnad. Speciellt om du har Intels standardfläktpaket som kom med processorn. I min burk med en P4 3.06 (som har standardfläkt) är oljudet smått outhärdligt. Har sett mängder med klagomål på det och det gäller främst de senare generationerna av P4:or. Min gamla P4 2.0 från 2002 är inte i närheten.

Att få bort gammal kylpasta kan vara knepigt om det inte är en "salva-linknande" variant. På nyare processorer kör Intel med någon slags gunk som liknar häftmassa. Oduglig lösning anser jag. Det limmar i stort sett fast processorn på kylflänsen och när man ska montera bort paketet kan det bli tråkigheter när man försöker lyfta ut kylaggregatet. Processorn följer med hela paketet trots att den ska vara säkrad i sin egen hållare. Vad man kan göra är att belasta datorn hårt i en 10-15 minuter för att värma upp paketet och sedan försiktigt vicka medsols - motsols för att få det att släppa. Det blir också enklare att få bort gammal pasta om den är uppvärmd. Har sett att en del använder rakblad och kemisk bensin, men jag vet inte vad som är bäst.

Övriga justeringar vet jag inte om det gör så stor skillnad. Kanske är dämpmattor en lösning, men det gäller nog att kolla hur man monterar dom så inte luftcirkulationen i chassit blockeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat en hel del med att bygga en så tyst PC så möjligt, och har lyckats ganska bra med följande kombination:

- ABIT AI7 Moderkort

- P4 2,6 Ghz

- Passiv CPU-kylare (HEATLANE ZEN CPU RADIATOR), köpt på www.kylning.com

- Antec Sonata Silent Chassie

- Dämpkit till Sonata Chassie

- 2*Seagate Barracuda (1st 80 Gb, 1 st 120 Gb)

Den passiva CPU-kylaren fungerar bra, men kräver en viss cirkulation i lådan

för att fungera. Chassiet har en inbyggd 120mm fläkt, och detta räcker bra till att kyla CPU'n. I normalfallet går CPU-tempen inte över 50 grader.

Diskarna sitter skruvade via gummibussningar (medföljde chassiet). De hörs i princip inte alls.

Det extra dämpkittet bestod av ett antal färdigskurna mattor i två lager dämpmaterial. Ett porösare för höga frekvenser och ett kompaktare och tyngre för lägre frekvenser. Det var dyrt (450:-) men gav ett gott resultat.

Nästa sak att förbättra är nätaggregatet. Det inbyggda är bra, men ett nytt med 120 mm fläktar i skulle skära bruset ytterligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I normalfallet går CPU-tempen inte över 50 grader.

Vad är "normalfallet"? Under belastning eller - hemska tanke - vid normal användning (surfa etc)? Med min jetmotorliknande P4-fläkt brukar jag ligga på ca 30-35 grader vid normal användning och komma upp i dryga 50 vid hård belastning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hänga upp hårddiskarna i gummisnoddar är något jag starkt rekommenderar.

Blev enorm skillnad i ljudnivå när jag hängde upp mina Maxtor 40Gb 7200rpm 🙂

Sen undrar jag om du har någon form av fan-controller, så du kan ändra hastigheten på fläktarna steglöst, och därmed ändra ljudnivån och fläktblåset efter behov?

Eventuella chassi-fläktar kan du kolla och lyssna om de skapar vibrationer i chassit, om så är fallet så bör du fixa någon form av gummi-bussningar till dem.

Angående dämpmaterial så avråder jag från att köpa det på någon datorbutik, då det kostar 4-500kr, när man får nästan lika bra grejor på Biltema för under 100kr. (Dämpmaterialet som ska användas från Biltema använder man också till att ljudisolera motorrum)

Nätaggregat spelar väl inte så jättestor roll vad man har, bara man byter ut fläkten i det mot en tystare och kopplar om den till antingen 7V eller 5V.

Kylpasta tar man enklast bort med sprit, T-sprit brukar jag använda då det är billigt och man inte vill slösa på god dricka 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

...och har man lite plats över så kommer man nog undan ganska billigt genom att bygga en isolerad låda att ställa datorn i.

Har själv beställt MDF-skivor och skall bygga en ordentlig låda, och sedan klä den lite snyggt för att passa med mina hemmabyggda högtalarstativ..(så fick jag det sagt) 😆

Som grund så gäller det förståss att få bort så mycket vibrationer som möjligt ifrån datorn, så att inte lådan fungerar som en resonanskammare och bortsett från processorfläkten, så för hårddiskarna en hel del liv, precis som sagts!

Exempel på lådbygge

Link to comment
Dela på andra sajter

Med "normalfallet" menar jag komponerande i Cubase, lite sample-editering, fifflande med nya ljud, inspelning av audio, brännande av CD; sånt arbete där datorn väntar på mig, s.a.s.

Den blir lite varmare (runt 55 grader) när jag gör sånt som belastar processorn hela tiden; konverterar videoformat, normaliserar stora (650 MB) ljudfiler, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för hjälpen!

Det blir väl Biltemamattor och ny processorkylare till att börja med. Tyvärr sitter mitt nätaggregat så till att det inte får plats en kylfläns - de är alldeles för höga. Annars låter det som en perfetkt lösning. Har sett svindyra nätaggregat med kylfläns, men det blir nog något med tyst fläkt framöver.

En liten tanke - på Barbebonesystem börjar det komma externa nätaggregat utan fläktar och jox: finns det något liknande som funkar till stationära?

Glad att höra att hårdiskvaggorna funkar - de behövs 😄

/Dagon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill avråda dig från att köpa en zalmankylare som monteras i Intels "vagga". Köp istället en som man monterar med hjälp av de fyra hålen runt CPU'n. Men sitter nämligen inte fast riktigt, och därmed kyler den inte bra. Annars är det jäkligt bra kylare.

Dock är denna i princip bäst på marknaden: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=...4e8f1faee545cbe

Sen så köper du en tyst 92mm fläkt, runt 12-15 dbA så får du en ljudlös kylare =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bror hag byggt en egen datorlåda som ser ut som en mahoganymöbel. Extremt skickligt arbete. Den låter näst intill ingenting. Hemmabyggd vattenkylning med kopparplattor som är egentillverkade. Pump köpt på trädgårdsaffär (eg. för trädgårdsdammar), Papst och moddade Zalman i agget.

Tog moderkortsidan av gamla chassit och skruvade fast den i en spånskiva. Lådan är av spån, isolerad av ljuddämpningsmaterial (beställt från typ ljudmakarna tror jag) sen är den tapetserad i mahoganytapet. Ser ut som en lyxig möbel, låter ingenting, kalaset gick på 2 papp. Sen går ju han iofs civ. ing. data-hårdvara programs utbildning så det kanske inte är för lekmannen. Känner du dock dig som en teknisk människa rekomenderar jag det starkt. Han dator har fått mängder med berömm. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Con-bah (oregistrerad)

Använder biltemas mattor, funkar skitbra..

En annan mycket enkel liten detalj som gör skillnad är att lägga nåt tungt på datorlådan..

Kör själv med en bunt tunga böcker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag kan rekommendera att byta ut chassifläktarna mot Papst-fläktar. De är kända för att vara de tystaste som går att få tag på. Själv har jag bytt båda fläktarna i min PowerMac G4 till papstfläktar. Passade även på att klippa bort fläktgallret eftersom det bara är i vägen och hindrar cirkulation. Om man inte har för mycket sladdar och tjaffs (som kan åka in i fläkten) så går det bra.

Det viktigaste verkar dock vara hårddiskar och mindre fläktar. Jag bytte ut den interna hårddisken till en Seagate Barracuda V och efter det hör jag den inte. Det behövdes ingen speciell vagga eller upphängning, men om man vill kan man testa det med. Det som återstår för min del är att plocka bort fläkten från grafikkortet. Det är en liten ettrig jäkel som genererar ett irriterande ljud. Om grafikkortet inte är sprillans nytt (dvs. om man har råd att förlora det) så kan man bända bort fläkten med en skruvmejsel försiktigt. Sedan får man slipa bort eventuellt lim som sitter kvar så att man får en plan yta och sedan sätter man dit en lite större kylfläns istället. Dock kräver detta att man har god luftcirkulation i burken i övrigt samt att det finns plats för den större flänsen. En grej som kan ställa till det är att vissa grafikkort vägrar att starta om man har kopplat loss fläkten. Ett hack (som jag inte har testat, men som borde funka hyffsat) är att sätta dit ett vanligt motstånd istället så att kortet tror att man har en fläkt där.

(På min PowerMac G4 finns ingen processorfläkt utan enbart en stor fläns så det problemet behöver jag inte ta itu med).

Det var mina tips och erfarenheter. Det blir tystare, men inte helt tyst. Bor man utanför city, som jag gör, hör man dessutom datorns ljud tydligare eftersom det inte är lika mycket trafikbrus, sus i ledningar etc. Vill man ha en helt tyst dator ska man nog satsa på det ljudskåp som nämns ovan i kombination med en specialbyggd dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Sofa_Fredrik (oregistrerad)

Såg att någon hade en kylare från en ny Volvo T5 som han byggt in vid sidan om burken å sen nå jävla projekt med slangar ..... kanske inte för hemma snickraren.. men man kan ju prova..

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke - på Barbebonesystem börjar det komma externa nätaggregat utan fläktar och jox: finns det något liknande som funkar till stationära?

Mja... problemet är bara att det kan vara svårt att få fatt på externa nätaggregat som ger tillräckligt mycket kräm så att säga...

Det "kraftigaste" jag har hittat finns på www.mini-itx.com (i deras shop) och ger 110W, men som de själva skriver: "Although these PSUs are 110W, please don't try and run your standard ATX motherboard with one!"

Kanske om man får fatt i ett sådant som Shuttle ZEN använder sig av?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Detta är mina allmäna reflektioner i ämnet. Mycket har kanske redan sagts men iaf. =)

Som många redan påpekat är valet av chassi och övriga komponeneter avgörande för hur tyst din dator blir. Själv sitter jag på 3st Westen Digital diskar och de är väl inte kända för att vara tysta. Däremot vet jag att Segates barracuda diskar är relativt tysta. Något som man dock bör ta hänsyn till när man bygger en tyst dator är temperaturen som man utsätter sina komponenter för. Färre/sämre fläktar leder till högre temperatur och allmänt kan man säga att ju högre temperatur, ju kortare livslängd hos hårdvaran. Man bör alltså ha bra luftflöde genom sin dator och med fördel kylning på sina hårddiskar. Detta går att få med antingen vanliga fläktar (glidlager fläktar låter mindre än de med kullager men glidlager har en kortare livslängd). Eller så skaffar man sig vattenkylning som kostar mer pengar. Eftersom allt som roterar skapar vibrationer som i sin tur genererar en viss resonans är det också viktigt att man isolerar allt som roterar så bra som möjligt. Gummiobussningar och upphängningssystem för hårddiskar bör man ha i åtanke för en tyst dator. Likaså bör man skaffa sig passiv kylning på så många komponenter som möjligt. (Rekomenderas inte på CPUn då detta är en onödig risk). Grafikkorter har ofta en väldigt högljud fläkt men skall man hårddra det hela behöver man inget fett grafikkort om man skall ha en "riktig" musikdator. Ett Matrox G450 Dual head bör vara mer än nog och då har man stöd för två st skärmar. (Har ingen koll i nuläget på om det är SVGA eller Flatskärmsstöd på G450 dock). Dämpmattor är också att föredra till chassit sålänge man har temperaturen under kontroll. Ett ganska enkelt sätt att tysta datorn lite mer om man har chassifläktar är att göra ett hål för fläkten så att ingen metall finns ivägen. Min dator hade ett hålmönster för chassifläkten och när denna satte fart uppkom ett vinande ljud till följd av alla små cirkulära hål. Lite smått besviken och förbannad klippte jag bort skiten som satt ivägen och vipps tystnade datorn till min stora glädje lite mer. Om du använder dig av flera fläktar så tänk på att inte köra alla på exakt samma varvtal då detta kan förstärka fläktarnas ljud.

Hur du nu löser ditt problem i val av komponenter är upp till dig men släng ett öga på whynoi för lite idéer om hur man kan gå tillväga. Det finns även bra komponenter på gtek och om du vill leta efter tester på hårdvara så kika på tomshardware. Vill du ha listor över vart man köper den billigaste hårdvaran så använd buggy.

Hur du än gör så önskar jag dig lycka till och hoppas att mitt inlägg varit till iaf lite hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som det borde finnas en 'Hit!'-knapp på alla synthar så borde det finnas en 'TYST!'-knapp på alla datorburkar 🙂

När jag pluggade musik på en folkhögskola hade en lärare en ide om en dator helt utan fläktar. Tänk er att alla delar monteras i ett rör (eller fyrkant 😛), Där det är öppet där uppe och nere (det ska alltså stå upp). Värmen från komponenterna värmer luft som stiger, samtidigt som luft där nere sugs in. Kanske skulle en stor fläkt (typ som en tolva) behövas för att bosta. Men annars, låt naturlagarna göra arbetet 🙂

Eventuellt skulle den kunna dubbla som damsugare oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som det borde finnas en 'Hit!'-knapp på alla synthar så borde det finnas en 'TYST!'-knapp på alla datorburkar 🙂

När jag pluggade musik på en folkhögskola hade en lärare en ide om en dator helt utan fläktar. Tänk er att alla delar monteras i ett rör (eller fyrkant 😛), Där det är öppet där uppe och nere (det ska alltså stå upp). Värmen från komponenterna värmer luft som stiger, samtidigt som luft där nere sugs in. Kanske skulle en stor fläkt (typ som en tolva) behövas för att bosta. Men annars, låt naturlagarna göra arbetet 🙂

Eventuellt skulle den kunna dubbla som damsugare oxå!

Haha, det skulle ju fan kunna funka!! 😄

Förresten, vilken folkis??

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Kolla in silenx fläktar. Har fått mycket bra omdömen. Säljs säkert i sverige också men hitintills har jag bara hittat en norsk återförsäljare; www.vendur.no

Byt ut cpu och chassi och nätaggs fläktar mot dessa så har man kommit långt på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

luftmadrasser tar bort mycket av de störande höga frekvenserna. Jag byggde ett slott av luftmadrass och sovsäck till min dator. Det funkade kanon, förutom att min dator redan innan hade överhettningssproblem så när våren kom fick jag ta bort det 😕

Och så gillar inte tjejer händiga killar heller verkar det som 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Hejhej

Jag har fått överta min pappas förra processor. Jag fick huvudvärk och kunde inte tänka musik när jag använde den. Datoraffären sa att det var fläkten till processorn. Den spelade ett ganska högt A och ibland ett Aiss när den arbetade som värst. Det är en Intel P4.

De sa att jag kunde köpa en Arctic Cooler som var billig också och jag är nöjd med den men jag undrar om någon vet vilken fläkt som är tystast ifall jag skulle få lust att köpa det bästa (för max ca 500 spänn) för det är känsligt när jag gör röstljudspår fast jag använder den där mikrofonen som man fick som Studioprenumerant för jag fick den av en prenumerant! Den är bra åt mig för man måste vara ganska nära den så störande ljud kommer inte in så jättelätt men jag sjunger ändå i ett annat rum för säkerhetsskull. Är de där Zalaman tystare tillexempel?

Förresten har jag en tycker jag ovanligt tyst fläkt till strömmen men den låter ju lite också. Finns det någon bra strömlåda som är tyst? Det är ett PC-torn ett ganska litet.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Zalmanfläktarna hör till de tystaste CPU-fläktarna på marknaden och de kyler också bra. De är ganska tunga så man bör vara försiktig om det är en dator som man av någon anledning skall släpa omkring med mycket. Jag skulle hellre använda Zalman än Arctic Cooler som jag inte tycker har några vidare prestanda eller är speciell tysta.

I övrigt, rent allmänt, alternativ för en helt tyst eller nästan helt tyst dator:

CPU-kylning Zalman Reserator fläktlös vattenkylning för CPU.

Fläktlöst nätaggregat, t ex Antec Phantom 500

Flätlöst grafikkort t ex Gecube Radeon X700 pro Heatpipe (eller vattenkylning av grafikkort via Reserator).

Moderkort med passiv kylning av NB mm.

Hårddisk Seagate Barracuda i “vagga“

Stort luftigt chassi, t ex Coolermaster Stacker. (Antec Sonata är en annan billigare och bra variant på ett ganska tyst chassi)

Ersätt 12 cm (!) chassifläktar (både fram och bak) med Papst lågvarvsfläktar som kopplas via varvtalsregulator och avstängningsmöjlighet.

Dämpmattor inne i chassi på ytor som ej har ventilationshål.

Eller också ett Zalman tyst chassi, TNN500AF, men DET kostar… nånstans kring 9000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har glömt att tacka alla som hjälpt mig med svar på mina frågor. 9000.- för en tyst låda kan jag aldrig betala men kanske ännu tystare fläktar till stömlådan och till processorn. Får se när studiebidraget kommer. Några nya byxor blir det väl i alla fall inte nu heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...