Jump to content
Annons

Börja spela

101-Louis (oregistrerad)

Recommended Posts

101-Louis (oregistrerad)

Jag tänkte att följande kan passa bra in här.

Jag har precis fått låna brorsans akustiska gitarr - hurra!

Nu kommer problemet, hur spelar man?

Jag kan inte läsa noter och har ingen direkt generell idé om hur man ska hålla fingrarna, men ska en sådan sak verkligen behöva stoppa mig? Alla borde väl ha en chans till att lära sig grunderna, eller hur?

Just nu prövar jag ut ljuden på varje sträng, försöker minnas och känna strängens vibration och ton. Jag har gjort några halvdana försök till att spela en slinga. Den lät litet falsk och entonig. Så jag började fundera på att spela skalor, men hur ser en skala ut? Det brukar stå 1, 2, 3 etc. på olika ställen, är det viktigt att sätta fingrarna just där på anvisade ställen? När det står 1, 1, 2, 3 etc. ska 1 hållas nere av två fingrar samtidigt?

Det var inte så glasklart när jag läste en "manual" nedladdad från nätet eftersom denna manual inte förklarade någondera av nämnda begrepp och utgick från att alla visste hur man placerar fingrarna.

Om ni har tips och råd tar jag gärna emot. Det skulle vara roligt att få börja träna med mening istället för att plonka på måfå.

hälsningar

E Louis

Dela på andra sajter

Annons

Köp en nybörjarbok (en sån som verkligen börjar från början) i gitarr! Det är omöjligt att förklara såhär i text hur man spelar gitarr. Finns väl också dataprogram som fungerar som gitarrlärare!? Sen kan du ju gå och ta gitarrlektioner samtidigt. Kostar ju en slant dock men är ganska överlägset.

Redigerat av Jejje
Dela på andra sajter

Jag kan inte läsa noter och har ingen direkt generell idé om hur man ska hålla fingrarna, men ska en sådan sak verkligen behöva stoppa mig? Alla borde väl ha en chans till att lära sig grunderna, eller hur?

Självklart kan du lära dig grunderna!

Mitt tips är att gå till bibliotek, musikaffär och/eller nätbutiker

och kolla efter nybörjar-böcker...det finns en hel del att välja på.

Du borde kanske pröva en kvällskurs för nybörjare oxå. Lycka till!

Dela på andra sajter

101-Louis (oregistrerad)

Jag skulle ha anmält mig till körskolan för två månader sedan, tror ni att jag kommer komma ihåg att anmäla mig för gitarrlektioner? ☺️;

När det kommer till att ringa så är jag omöjlig. Jag får det aldrig gjort trots att telefonnummrena staplar sig på hög.

Att gå till biblioteket och kolla efter nybörjarböcker är ingen dum idé. Då kanske jag kan hitta någon som passar just mina behov. Nätet har jag inte haft någon större lycka med. Det är fruktansvärt svårt att hitta något man verkligen vill ha.

Tack ^_^7

Dela på andra sajter

Gå gärna till en lärare så får du hjälp med allt. Det underlättar att snabbt förstå hur fingrarna bäst skall hållas etc. Du behöver ju inte ta lektioner varje vecka år ut år in. Har du ingen musikskola där du bor? Elever där kan kanske ge dig någorlunda billiga lektioner ifall priset är ett problem.

Dela på andra sajter

Jag är gitarrlärare... dock så befinner jag mig i Spanien detta år... vill du ha kontakt med några polare till mig så hör av dig på info@stefanlundgren.net

Du kan ju alltid anmäla dig till ngt studieförbund, men jag tycker själv att det kan bli lite sisådär då grupperna tenderar att spreta lite väl mycket i ambition och nivå.... enskilda lektioner kan bli rätt dyra, men jag tror att det kan vara värt att ta åtminstone 4-5 stycken så man kommer igång med ngt litet, sså vet man mer vart man skall söka.

Dela på andra sajter

101-Louis (oregistrerad)
Pröva den här: Musikakuten

Annars, övaövaövaöva tills fingrarna blöder.

Lycka till!

Tack för tipset! Det var precis vad jag letade efter ☺️

Om jag ska ta lektioner måste jag troligtvis vända mig till Göteborg (cirka 10 mil bort) eftersom det inte finns några bra lektioner lokalt. Jag har tyvärr bara hört dåliga saker från min lokala musikförening. 😑;

Dela på andra sajter

[...]

Spela efter noter och melodispel är svårt i början. [...]

Det beror på hur man går in för det... det är ju tjorvigt att dechiffrera Tabulatur i början också. Tycker att noter är överlägset i att förklara utan ljud och bild hur det ska låta, dock inte komplett.

Ackordspel i all sin ära, men glöm inte att börja spela licks/riff/melodisnuttar och pressa dem i tempo och volym... använd hela halsen. Kolla in lite flamenco-grejer också, det är bra att kunna de slagkompsmodellerna (rasgueado kallar de dem) för högerhanden. För det var visspel/klassisk du ville lära dig va?

Tänk på att om det gör ont gör du fel... smärtan skall man inte vänja sig vid, utan försöka hitta sätt att spela på som inte gör ont. Ackord är nämligen rätt tunga att ta, så därför kanske inte det man ska börja med direkt i så stora mängder... kör de vanligaste visackorden ett tag och lek med barré (ett och samma finger på fler än en ton åt gången) ganska tidigt...

Dela på andra sajter

101-Louis (oregistrerad)
Tänk på att om det gör ont gör du fel... smärtan skall man inte vänja sig vid, utan försöka hitta sätt att spela på som inte gör ont. Ackord är nämligen rätt tunga att ta, så därför kanske inte det man ska börja med direkt i så stora mängder... kör de vanligaste visackorden ett tag och lek med barré (ett och samma finger på fler än en ton åt gången) ganska tidigt...

Jag har inte fått ont av att spela ännu, men däremot bereder mina händer ett visst problem eftersom de är väldigt små och jag har svårt att nå, därmed blir det svårt att spela något som går i snabbare takt.

Det sades mig att strängarna på en akustisk ska vara hårda och att man får märken på fingrarna av dem... ska det inte vara tvärtom? Är det inte elgitarrens strängar som ger märken? Jag har inte fått några märken alls.

Vad jag vill lära mig är att lira japanska poplåtar och diverse animelåtar. Men jag kan tänka mig vad som helst.

Dela på andra sajter

101-Louis (oregistrerad)

Tack, jag laddar ner tab-programmen och kollar.

Förresten, vad menas det "att spela på lösa strängar"? En var för sig? Man trycker inte ner någon?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.