Jump to content
Annons

min System Recovery för Compaq funkar ej


FXboy

Recommended Posts

😄 hej. det e så här att skivan System Recovery för min dator funkar inte. när jag lägger in den i cd läsare och startar om dator så stor det att skivan kan inte läsas och att kontakta compaq. jag har försökt men det värkar hellt omöljit o få tag på dom. så jag undrar om det finns några möljighetter att ficksa cd skivan. på nån sät eller finns det nån program som ficksar såna skivor. snäla hjälp jag e utan windows.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skippa allt med system restore...speciellt om det är en Kåmpack!!! Det fungerar bara tills du har installerat något annat eller bytt någon hårdvara. Boota från CD-ROM och läs om operativet istället, men formatera inte. Om maskinen inte vill starta från CD-ROM så klicka på F10-tangenten under uppstart så kommer du in i "junk-BIOSen". Där ställer du in att maskinen ska boota från CD-ROM. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

slaptap. jag gör som du sa startar om dator med cd i ok triker på f10, jag kommer till junk-BIOSen o sen tryckte jag på att dator ska starta med cd den gör det men när den kommer fram till att skivan ska köras så kommer upp en varnings text som står att kontankta suprt service. alltså jag fattar inte vad som är fell e det dator eller skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

... o sen tryckte jag på att dator ska starta med cd den gör det men när den kommer fram till att skivan ska köras så kommer upp en varnings text som står att kontankta suprt service...

Lägg i RÄTT CD i CD-ROM. Det ska vara installations-CDn för operativet, dvs Win ME...för det är väl det du kör 😮 ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej FX Boy.

En kompis utav mej hade nåt sånt problem for några år sen med sin Compac.

Vi gjorde allt som stod i manualen, men nej.

Vi ringde support o provade några forslag som vi fick av dom - men nej.

Vi fikk då ett forslag från en annan som jobbade på suporten - det var ett tips som dom på verkstan brukade anvanda. Problemet ar just nu att jag inte kommer ihåg vad det var, men jag ska forsøka att hitta min kompis o ta reda på det. Vi skrev ned det hela o har han datan borde han ha kvar "svaret på gåtan".

Jag ar 99% saker på att det INTE ar fel på recover-cdn.

Tipset gick ut på at vi skulle skriva inn några siffrer under uppstart - ( tror jag ) i stallet for att trycka på DEL o gå inn i bios. Jag ska kolla. Återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

... o sen tryckte jag på att dator ska starta med cd den gör det men när den kommer fram till att skivan ska köras så kommer upp en varnings text som står att kontankta suprt service...

Lägg i RÄTT CD i CD-ROM. Det ska vara installations-CDn för operativet, dvs Win ME...för det är väl det du kör :rolleyes: ???

Problemet är väl att man sällan sitter på en Fönster-skiva. Man får oftast operativet förinstallerat på datorn vid köp, och det enda som följer med är recovery-skivor... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tipset gick ut på at vi skulle skriva inn några siffrer under uppstart - ( tror jag ) i stallet for att trycka på DEL o gå inn i bios.

😎

Jösses, Compaq i ett nötskal....

Verkligen. Jag har för övrigt fått en gammal Compaqburk.

Jag fick en idé att bygga om den till HTPC, men jag kan inte nå bios och därmed inte byta varken HD eller få den att starta upp med annan PCI-hårdvara... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

et skulle var mycket snält av dig tamadrummer om du hittar det och hjälper mig.

väntar att du Återkommer.

Jag försökte bränna om skiva men det funkar fan inte än då, så det kan inte vara nån fel på skivan.

tacksam för hjälp o råd killar!

Link to comment
Dela på andra sajter

...men jag kan inte nå bios...

F10 🙁

Nej, inga av funktionstangenterna gör någon skillnad. Eller andra tangenter heller. 😕

Dessutom har jag fått veta att datorn tidigare hade ett setup-program i en egen partition på hårddisken. Den partitionen fanns inte kvar när jag fick burken.

Och maskinen står ändå bara i förrådet och är oanvändbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

... o sen tryckte jag på att dator ska starta med cd den gör det men när den kommer fram till att skivan ska köras så kommer upp en varnings text som står att kontankta suprt service...

Lägg i RÄTT CD i CD-ROM. Det ska vara installations-CDn för operativet, dvs Win ME...för det är väl det du kör 🙁 ???

Problemet är väl att man sällan sitter på en Fönster-skiva. Man får oftast operativet förinstallerat på datorn vid köp, och det enda som följer med är recovery-skivor... 🙂

Det där tycker jag är ett jäkla sätt av tillverkarna! 😕

Hade en Compaq en gång i tiden, då följde förvisso både Win-skiva och Recovery-skiva med.

Man kunde själv välja om man ville ha en ren Win-install eller en med allt crap.

Men dagens datorer verkar ha en "install-partition" osså får man bränna ut en Recovery-skiva själv.

Nåväl, håller mig ifrån märken nuförtiden, vilket kanske är lite svårare då det gäller bärbara,

men stationära bygger jag ihop själv + OEM skiva med Windows.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

...men jag kan inte nå bios...

F10 😉

Nej, inga av funktionstangenterna gör någon skillnad. Eller andra tangenter heller. 😱

Hm, klurigt...möjligt att stödet för USB-anslutet tangentbord är aktiverat i BIOS (har själv två Kåmpacker med den vansinneskonfigurationen tillgänglig), och då ska bordet in det hållet...🙂

Men FXboy, har du tillgång till en startdiskett för Win98 (om du har diskettstation vill säga) så tryck in den. Greppar maskinen den så formatera eländet och prova med att installera efteråt...

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem med äldre Compaq-rrukar (1996->?? ) är att dom har själva setupen/delar av BIOS (F10) på en egen dold partion. Jag råkade partionera bort en sån en gång.. Var ett litet helsicke att få ordning på innan jag kom på att man faktiskt kunda ladda hem från Compaqs supportsida och lägga på en bootdiskett/CD

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem med äldre Compaq-rrukar (1996->?? ) är att dom har själva setupen/delar av BIOS (F10) på en egen dold partion.

Ok, mer än vad jag känner till. Ingenting som jag stött på tidigare. Har själv två Kåmpackburkar (en P2/300a och en P3/600a) och jag kan rycka/byta både diskar, minne och OS hur som helst utan gnäll (har dock aldrig testat w2k då det inte gick att göra en "ren installation" utan enbart uppgradering)...

Funderar lite på i fall om W2k i den här tråden fXXkade upp maskinen (om det nu är samma låda) när det installerades??? :rolleyes:

Men det låter ganska logiskt att det ska finnas en dold partion med "delar av BIOS" och att den försvunnit vid installation av w2k (formatering från FAT32 till NTFS)...

...spekulerar... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det är samma burk men jag. instalärade en gång win 2000 och om instalirade till win me. för att det var nåt fel jag ville ha win 2000 i dator. men visade sig att det funkade inte bra o nu är jag med win 2000 som funkar inte alls hella tiden krachar osv. hegobald vad var det för setupen/delar av BIOS jag måste ladd från compaq. kanke är det jag tog bort. kan du vara snälj o förklara hur du gjorde mer detalerad?

Link to comment
Dela på andra sajter

hegobald vad var det för  setupen/delar av BIOS  jag måste ladd från compaq. kanke är det jag tog bort. kan du vara snälj o förklara hur du gjorde mer detalerad?

Ja du? 😳 Det var 6 år sen jag gjorde det sist och numera är Compaq och HP ett par... Men du får börja med http://h18000.www1.hp.com/ och under "Software & driver downloads" får du mata in beteckningen på din dator.. Då får du upp lista på vad som finns att ladda hem. 🙂

EDIT: Vad är det för modellbeteckning på dina dator? Vi kanske kan hjälpa dig om du berättar.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, så här står det hos kåmpack om man söker på det numret:

Digital Dashboard Error Occurs When Upgrading Certain Presario Computers from Windows ME to Windows XP Home Edition - PSD_ ... - Support Documents (53.1K)

Digital Dashboard Error Occurs When Upgrading Certain Presario Computers from Windows ME to Windows XP Home Edition - PSD_DO011023_CW01 - HP Business Support Center CUSTOMER ADVISORY Document ID: DO011023_CW01 ...

...men det blev vi inte klokare av just nu...:S

...men nu så...här är lösningen. 😲

Uninstall Compaq Digital Dashboard in Add/Remove Programs (Start > Settings > Control Panel > Add/Remove Programs) prior to upgrading to Windows XP Home Edition to work around the issue.

NOTE

Compaq Digital Dashboard has two main features: time synchronization from the Internet and turning on the mail LED when POP3 mail has been received. Windows XP includes a time synchronization feature. Windows XP also includes a mail checking feature on the welcome screen and lists the number of emails received by each user. Since equivalent functionality is included in the operating system, the Compaq Digital Dashboard software enhancement is not required when running Windows XP.

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju hända att din restore-CD är ok också.. Men att du inte har rätt "boot-order" i din BIOS

Läs mer för just din dator På den här sidan

Här hittar du huvudsupportsidan för just din dator

Compaq Presario 5WV324 Desktop PC och du kan även ladda ner filer för att fixa en ny revovery-cd

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Forlåt att det har tagit så lång tid.

Fick tag på min kompis i dag - men han kommer inte ihåg - han har också bytat dator under åren, o kastat gamla notater.

Han har dock børjat studera IT i år, o hans larare har fiksat mycket på Compac-maskiner. Han ska fråga på skolan i morron.

Det enda han ( vi ) kommer ihåg, ar att vi laddade ned nåt från Compac, tastade inn några siffror, vi anvande en diskett med bl.a. F-Disk på o formaterade hårddisken efteråt. Men det ar dom små detaljerna.......som vi inte kommer ihåg 🙂

Vi får se i morron

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...