Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

😱 Tja!

Jag har börjat försöka lära mej Cubase SX2 och har ganska nyligen kommit igenom Getting Started och har börjat kika lite i manualen nu... men 800+ sidor är minst sagt ganska jobbit att ta sej igenom och hoppas nån här kan hjälpa mej lite snabbt...

Jag börjar med New Project -> Empty

Skapar 3st midikanaler med channel, 1, 2 samt 3.

Skapar en Audiochannel som spelar upp midikanalerna.

Problemet är att audiokanalen styr alla midikanaler... kan man inte definiera vilken midikanel som endast ska fungera. Nu måste jag liksom recorda alla till wav, eller alla utom 1 iaf, för att kunna lyssna på allt samtidigt.

Går detta o lösa på nåt sätt? Borde de iaf.. säkert jag som har missat nån lite detalj bara 😆

tack på förhud 😆

Annons
Postat
Skapar en Audiochannel som spelar upp midikanalerna.

Där tog mitt förstånd slut. Hur kan en audiokanal spela upp midikanaler?

Postat

Man ska väl ha separata audiokanaler för att spela upp midikanalerna eller? Har för mig att jag gjorde så förut en gång. Har dock bara spelat in midi 2 ggr, och sist för över ett halvt år sen, så jag kan ha fel... 🙂

Postat

Kolla i trackinspector som ligger till vänster om alla "tracks" där måste du ställa in MIDI input device till något annat än "all" och sedan routar du midikanalen till t.e.x midi 1 på din VSTi om det nu är en sån du ska spela.

Alla kanaler defaultas till Input ALL och Output 1 så det är nog därför alla midikanaler spelar samtidigt.

Du skapar dina Audio in och utgångar i "VST Connections", det är sedan dom namnen som dyker upp i Cubase och i mixern...

Du behöver i.o.f.s inte ha mer än 1 utgång aktiverad, men om du vill separera dom olika masterkanalerna behöver du fler.. ( detta dikteras av hur många kanaler UT och IN ditt ljudkort har )

Lycka till

/D

Postat
Kolla i trackinspector som ligger till vänster om alla "tracks" där måste du ställa in MIDI input device till något annat än "all" och sedan routar du midikanalen till t.e.x midi 1 på din VSTi om det nu är en sån du ska spela.

Alla kanaler defaultas till Input ALL och Output 1 så det är nog därför alla midikanaler spelar samtidigt.

Du skapar dina Audio in och utgångar i "VST Connections", det är sedan dom namnen som dyker upp i Cubase och i mixern...

Du behöver i.o.f.s inte ha mer än 1 utgång aktiverad, men om du vill separera dom olika masterkanalerna behöver du fler.. ( detta dikteras av hur många kanaler UT och IN ditt ljudkort har )

Lycka till

/D

VSTs e inge problem... utan jag menar när ja ska recorda från min virus... vill gärna kunna spela upp t.ex bass, pad o lead samtidigt...

Postat

Jag hade mutat alla utom en midikanal och spelat in den först. Därefter hade jag skapat ett audiospår till, och spelat in nästa midispår därpå osv..

Tror inte att det finns något annat sätt om ljudet kommer från din virus (säger jag utan att ha sett någon Virus i hela mitt liv, men jag antar att den har en ljudutgång och att det är därifrån ljudet kommer).

Postat
Jag hade mutat alla utom en midikanal och spelat in den först. Därefter hade jag skapat ett audiospår till, och spelat in nästa midispår därpå osv..

Tror inte att det finns något annat sätt om ljudet kommer från din virus (säger jag utan att ha sett någon Virus i hela mitt liv, men jag antar att den har en ljudutgång och att det är därifrån ljudet kommer).

Men det e meck att hela tiden behöva recorda såfort man gör en förändring...

Postat

Nu tog t.o.m mitt förstånd en runda i knaslandet...?? hur är det du gör egentligen??...det låter som om du fått till det krångligare än det borde vara... 😆

Är det en Multikanal-inspelning du vill göra ? alltså spela in alla midikanaler först och sedan enabla alla audiospår som du spelar in separerat från varandra? alltså ett ljud -> ett spår???

eller??... forkliren bitte danke-tjön..

/D

Postat

Jag kör med 16 monitorsignaler aktiva hela tiden och kör syntar och samplers i realtid istället för genom en mixer..funkar skitbra..är det så du menar? Isåfall behöver du ju ha ett audiointerface med flera utgångar för att köra in alla ljud separerat i varsin audiokanal i Cubase...

/D

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.