Jump to content
Annons

hej, om man lägg upp en känd låt på en website


Recommended Posts

Annons
man får inte ok, men jag sett många som har det ju, fast mesta e som midi format,

Midiformat ska nog vara lungt.

Alternativt att du köper tillstånd, men är det bara en privat hemsida så kanske det inte är ett alternativ.

Annars kan du ju själv, eller be nån på forumet för en billig peng, att koka ihop något liknande. Finns många som är duktiga här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du inte använda midi så måste du fråga skivbolaget och upphovsmannen samt betala till STIM. Ska du använda midi så måste du betala till STIM. Kolla in STIM's hemsida för mer info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du göra som i (nästan) alla Svenska reklamfilmer... ta en låt och spela in den som orginalet men ändra en ton eller ett ord 😉!

Risken med det är att man kan åka dit för plagiat. Men det kanske är värt ett försök. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du göra som i (nästan) alla Svenska reklamfilmer... ta en låt och spela in den som orginalet men ändra en ton eller ett ord 😎!

Min favorit på det temat är nån sopig kycklingreklam som tagit the La's "There She Goes" - som ju handlar om heroin - och slängt runt melodin en liten aning, samt ändrat texten till "friday..." nånting. 😉

Sen säger speakern nåt om "fredagskänsla" och jag bara garvar varje gång. 🙁

Fredagskänsla, någon?

needle.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du göra som i (nästan) alla Svenska reklamfilmer... ta en låt och spela in den som orginalet men ändra en ton eller ett ord 😎!

Min favorit på det temat är nån sopig kycklingreklam som tagit the La's "There She Goes" - som ju handlar om heroin - och slängt runt melodin en liten aning, samt ändrat texten till "friday..." nånting. 😉

Sen säger speakern nåt om "fredagskänsla" och jag bara garvar varje gång. 🙁

Fredagskänsla, någon?

needle.gif

Tyckte den låten var bra, men reklamen har totalt sabbat den för mig.

Blir ett sånt jädrans tjat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är på gränsen till komik! Man hör ju direkt vilken låt dom plankat och det är inte det minsta subtilt utan pang på bara!

Planka rakt av, ändra några detaljer och finns ju tiotals sådana som går just nu som reklam-musik! Är t.o.m. så att uppdragsgivaren

ju kommer med en låt, Lionel Richie, Outkast eller vad du nu kan vara för stunden, och säger reproducera detta och ändra sen lite, för

att det är billigare att göra så än att betala ersättning!

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK alla för svararet!!! snäll av er, jag tror tror jag göra egen låt istället :rolleyes: man vet aldrig vill inte tar risken om jag använda någon annan låt,,

hehe... bra ide (som han sa björnen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du inte använda midi så måste du fråga skivbolaget och upphovsmannen samt betala till STIM. Ska du använda midi så måste du betala till STIM. Kolla in STIM's hemsida för mer info.

:rolleyes:

Hehe... vad? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...