Jump to content
Annons

Nya trummor


hammagrella

Recommended Posts

Köpte nytt trumset idag, ett sprillans Pearl Export, mitt gamla har formligen rasat ihop. Tackolov har ju JAM 24-månaders avbetalning så det svider inte så värst. Så här ser det ut - I like it clean & simple!

ex825h-98.jpg

Kände bara att jag ville dela med mig eftersom jag blev lite glad! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

riktigt fint hammargrela!

Spelade också trummor innan jag började med den elektroniska musiken.

Är det nåt jag skulle vilja ha så är det ett trumset!

Fan det är ju så jävla kul att bara sitta och trumma av sig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhhh schysst!

Ska också tjacka, men ligger lite pyrt till rent ekonomiskt nu.

Men 24 månaders kan ju vara ett alternativ.

Jag står dock och väger mellan digi & aku

Har kollat lite på Rolands nya TD3kv som verkar helt ok. Det som är trist med digi är att det inte andas så mycket rockn'roll. Mera datanörd typ lixom!

Fördelen är att man kan ha det hemma och piska satan och familjen kan kolla på tv i rummet intill. man bär det i en väska till giget och vid små gig kan volymen regleras.

Men känslan i ett nytt pearl export kan väl förmodligen inte mätas i kilo, pengar eller decibel....

Fan va ja e avis. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Glad att du blev glad över detta köp.

Jag köpte och såg en dvd-konsert med The Sparks (Live in Sthlm), och där har de slagverksarrangemang bestående av endast två pers på varsin gigantisk golvpuka. Precis som La Solitude och Nico använt sig av. DET är jag riktigt tänd på!! Fast köra trumset på resten av låtarna är ju inte dumt det heller.

Nån som vet vad såna där gigantiska flotta runda golvpukor (à la Symfoniorkester) kostar?

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

va fick du lägga ut för det då? å vilka cymbaler ingick?

e själv i full färd med att kolla upp lite trumset hehe... till studion vettu :rolleyes:

Jag pröjsade 6995:- för detta, dvs en 300:- i månaden uppdelat på 24 mån. Går att leva med. Allt ingick utom stol och cymbaler, men det har jag redan ett gäng som jag e nöjd med.

Rrrroffe! Hade helt exakt samma tankar som du. Hittade faktiskt just ett sånt digi-set för bara peanuts på Vendolin eller Blocket häromveckan och blev jävligt sugen, men så tänkte jag

+smutt

+lättburet

+störningsokänsligt

-förstärkare

-lådor

-rocknrollfeeling

+fjollfeeling

+howardjonesidentifikation

-keithmoonidentifikation

-färre groupies

--------------------------------------

= näfan det får bli ett akustiskt set

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte och såg en dvd-konsert med The Sparks (Live in Sthlm), och där har de slagverksarrangemang bestående av endast två pers på varsin gigantisk golvpuka. Precis som La Solitude och Nico använt sig av. DET är jag riktigt tänd på!! Fast köra trumset på resten av låtarna är ju inte dumt det heller.

Nån som vet vad såna där gigantiska flotta runda golvpukor (à la Symfoniorkester) kostar?

DEN konserten var jag på. Kanon, eller hur!!?

Orkestertrummorna du snackar om kallas timpani.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kallas de verkligen Timpani? Knappar man på en timpani på en trummaskin/trummodul så låter det som en fis i rymden. Ska de vara så svåra att sampla??

Om du var på konserten med Sparks så finns du säkert med på dvd:n? De intervjuar ju en drös pers ur publiken också. Nåt minne av det?? :rolleyes:

Om du bara inte satt på läktarn kan jag nog få en skymt av Hammagrellan.

Om jag själv hade vetat om konserten hade jag åkt till Sthlm enbart därför.

Laddar in... och playar....

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

-färre groupies

--------------------------------------

Å andra sidan med ett litet smutt, digitalt set får Du tid över att lägga på de där "färre groupisarna"! Hur brukar det se ut när resten av bandet festar loss? Jo, en svettig liten trummis håller på att polera cymbaler, vika stativ, bära baskaggar etc. Så egentligen förstår jag inte vad Du menar med färre groupisar, de brukar ju redan vara upptagna då trummisen plockat klart?!

Åh, vad jag skulle vilja höra om Sparks-konserten! När var det? Det måste ha varit hur bra som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, vad jag skulle vilja höra om Sparks-konserten! När var det? Det måste ha varit hur bra som helst!

Det var typ ett år sen. Fantastisk upplevelse. Konserten börjar med att Ron Mael sitter två meter från pianot och lirar med jättelånga armar. Både han och Russel ser ut som vanligt, Russel lika spattig som på 70-talet.

Hela första setet kör dom plattan "Lil Beethoven" rakt av, utan mellansnack. Mycket samplat, knäpp line-up med - precis som Musik säger; timpanis och keyboards och nån liten gura bara då och då (på plattan existerar inga trummor alls utom i slutet av en låt).

Sen är det paus - ut i baren (Södra teatern) för några bira, sen kör dom loss igen med nån sorts greatest hits; lite Propagandalåtar, This town aint big enough, några från Indiscreet, minns inte vilka, Nr 1 song in heaven och lite annat krafs. Nu trummor och mer rock'n roll lixom. Helt underbart lixom.

Det märkliga är att dom året innan gjorde EXAKT samma konsert på samma ställe, lite annorlunda låtval i greatest hitsen dock.

"Lil Beethoven" är för övrigt en jäkligt bra, men extremt ovanlig symfoni-pop-platta. Ett mästerverk med bagateller.

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, fast texterna på Lil Beethoven är bland det mest tradiga jag hört. Tala om upprepningar. Mest kända låten sägs vara "My baby's taking me home" från den, men den är klart sämst av alla tycker jag. "Ride 'em Cowboy" och "I married myself" är bäst.

"This town ain't big enough for both of us" ligger helt klart på min Topp5-lista över bästa låtar nånsin!

Missade jag dem i Sthlm två år i rad!!! Inte sant....

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dör!!!!!!! Varför tipsar Du inte om sånt här, Hamma?! Jag hade skolkat från jobb, fru och barn för att få uppleva detta! Var nu en snäll pojk och lägg in sånt här under "Musiktips" eller "Kalenderhändelser" i fortsättningen.

Jag älskar Sparks! Har tappat kontakten med dom sen ett antal år tillbaka men nu skall jag minsann ta upp kontakten igen.

Bara att se "the man" med extralånga armar hade varit värt allt! "Kimono My House" är ju svinpackad med hits som håller än idag! Up Here In Heaven, Gud, vilken låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Wonderboy...dom körde den låten. Köp dvd:n till att börja med som tröst kanske?

"Lil Beethoven (Live in Stockholm)" med The Sparks. Den är väldigt lång! Såg att det fanns en dvd som hette så och blev rätt chockad när jag såg att de varit på Södra teatern och relativt nyligen...

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hmmm...har kollat såna där timpanis nu. Vill helst ha såna i gedigen koppar. Nya rejält stora kostar 25000 kr styck. Finns på begagnatmarknaden, visserligen något mindre för 8000 kr och uppåt per styck.

Vem köper egentligen sådana där stora golvpukor, som alltså även kallas timpanis? Trodde aldrig jag skulle hitta såna bland gitarrer och flöjter under begagnat...

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...