Jump to content
Annons

Majken? fORCE fED? jivegard? Alla andra?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag tror jag blir tokig snart! Mer än vanligt hehe... 🙂

Jag har ordentligt återupptagit kampen med ljudkortet E-mu 1616 nu, sedan jag tröttnat på att inte det kommer in något ljud i inputpar 2 L/R på baksidan. Varför??

Jag har kopplat en Alesis HR-16 till mik/line in på fronten och sedan flyttade jag den till inputpar 1 L/R på baksidan. För bägge dessa par funkade både uppspelningen och inspelningen! När jag sedan kopplade Alesis HR-16 till inputpar 2 L/R på baksidan så kom det inte in något ljud alls! Det hörs inte ett dugg i hörlurarna...varken under uppspelning eller inspelning.

Det stod nånstans att inställningen "by default" är anpassad till skivspelaringången (bredvid inputpar 2) på baksidan och att denna har helt annan känslighet än övriga inputs (såklart). Men hur kommer jag åt denna skivspelaringång mjukvarumässigt i DSP Mix? En annan sak: enligt Cubase LE så ska man se en lista med "Input 1 L, Input 1 R, Input 2 L, Input 2 R, Input 3 L, Input 3 R", men när jag klickar på den listen kommer det bara fram "Input 1, Input 2".

Vad är felet?

Majken, när ni testade, vet du? Eller nån som har E-mu 1616 och kör för det vilda: jivegard....fORCE fED??

Löser jag detta problem så får världen mycket snart se en unik hemsida från ett minimalt skivbolag med utgivandet av hela 27 fullängds-cd från mina tidigare bandkonstellationer, plus den senaste färdigställda cd:n inkl. 2 musikvideos och smakprov från arbetandet med en ny kommande cd! Jösses... Vilken produktion.

😆

ger upp snart, so please help me!!//:musik

ULRICA: Lade till lite tilläggsinfo nedtill

Redigerat av musik
Annons
Postat

Om du skapat ett spår för ingångarna i mixern och det spåret inte har någon underlig send eller dylikt så bör du direkt kunna höra ljud du skickar in på spåren. För att få in spåren i ditt inspelningsprogram så måste du försäkra dig om att du verkligen har en send på spåret till två lediga ASIO ingångar.

/Majken

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tack Majken, för ditt nattliga svar!

Men alltså, låt oss helt bortse från all mjukvara...

När jag kopplar något till inputparen på den externa lådan (kallad MicroDock av E-mu) så ska ju det höras i lurarna (som är kopplade till den externa lådans hörlursuttag). Det hörs när trummaskinen går, i inputsparen på framsidan och inputspar 1 på baksidan, men överhuvudtaget inte alls när trummaskinen är kopplad till inputspar 2 på baksidan.

Ingen mjukvara inblandad. Eller?

😉

:musik

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag gick nu in i DSP Mix. Där fanns ingen Input 2 Stereo aktiverad. Jag var därför tvungen att gå in och välja "Create Input 2 L/R Phono". De övriga två (Mik/line A & Mik/line B samt Inputpar 1 L/R) var förinställda. Jag var lite tveksam då det stod PHONO och tänkte att det blev pannkaka nu med känslighet och sånt elektroniskt känsligt, eftersom det handlar om en helt annan nivå för skivspelare. Skivspelaringången L/R på baksidan delar med Input 2 L/R på baksidan, även om skivspelaringången RCA är egna fysiska ingångar (hur det nu funkar...). Men förmodligen känner lådan av det självt, och om man alltså kopplar in en skivspelare i Phono L/R. Och därmed ska väl inputpar 2 L/R avaktiveras s.a.s. om jag gör det!? Har inte kommit så långt ännu! Nån som provat?

Men det viktigaste: efter att ha kreerat Inputpar 2 L/R i PatchMix så fick jag in den goa trummaskinen även i inputpar 2!! Äntligen! Den kunde ju ha varit inställd så från början! Varför var den inte det?

Jag måste ha kommit åt någon inställning också, för nu tycker jag att ljudet är mycket bättre i mitt ljudkort än hur det var från början. Och det enda jag egentligen har gjort är att avinstallera skrivaren & scannern i samband med att jag kopplade in videokameran och installerade program härför. Sedan installerat allt igen. Dessutom har jag flyttat in prylarna i ett annat rum, långt från TV:n...

En FRÅGA: Det ingår ju Wavelab Lite t.ex. och jag har bara kollat in det och Cubase LE ännu så länge, men det ingår inget CD-brännarprogram i Production Tools som medföljde ljudkortet väl? Alltså måste man köpa till Nero t.ex. Är det så? Ändå stod det i reklamen att det ingick allt som behövs för att skapa och spela in musik, samt skapa cd:s. Vilket program menar de då??

EN SISTA FRÅGA: Har någon E-mu 1616-testare eller -ägare provat att koppla in 6 mikar samtidigt till E-mu 1616 och alltså spelat in i Mik/line A (mono), mik/line B (mono), Input 1 L/R och input 2 L/R SAMTIDIGT? Eller med två mikar och resten lajnade instrument??

Är världen redo nu då?

😉

Redigerat av musik
Postat

sorry att jag itne kan hjälpa dej då min dator är inlämnad på lagning.. har inte använt mej av de bakre ingångarna än eftersom jag inte haft någon användning för det än. har heller inte testat runt så mycket eftersom jag varit rätt upptagen med andra saker.. 🙂

ledsen 😛

kul sätt du skriver mitt namn på, hehe..svårt med stora och små bokstäver..vet egentligen inte varför jag har ett stort E i mitt namn 😆

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

force fEd: Jo, men nu funkar det ju!! 😛

Tyvärr så härjar en Poltergeist här, varför både min skivspelare och min portastudio mekaniskt gått sönder under tiden de stått oanvända i 2-6 månader med sladdarna urdragna, varför jag måste lämna in bägge för reparation först om det går.

😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.