Jump to content
Annons

Haunted Castle! ofärdig


Recommended Posts

EDIT: Har nu tagit till mig av kritiken och gjort en helt ny inspelning. Ändrat på typ allt 🙁 Här är nu nya versionen.

EDIT2: efter ett snack med djonas så har jag kommit fram till att jag kanske inte alls har lagt upp rätt version så här kommer en (nästan) direktlänk.

http://hyperupload.com/download/36658586/H...l_Beta.mp3.html

* LÅTNAMN: Haunted Castle

* ARTIST/GRUPP: Bleach

* GENRE: Heavy Metal

* LÅTLÄNGD: 2:12

* KOMPOSITÖR: Fredrik Högkvist

* PRODUCENT: Johan Kitti

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 256kbps

* STORLEK: 4,1 MB

* STATUS: Mitt i produktionen

Det här är det första jag spelat in i mina lilla studio jag köpte för typ en vecka sen. Låten är tillhörande mitt band Bleach. Låten är inte alls klar. Det här är bara första biten testinspelad. Är nybörjar så det här är pretty much mitt första inspelningsförsök.

Vore kul att höra lite konstruktiv kritik på vad som är bra och hur man skulle kunna göra saker bättre 😎

obs

Här märkt också att visa trummor försvinner ibland :/ ingen aning om va detta beror på. Är olika trummor som försvinner varje gång jag exportera.

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter lite Strebers kanske?

Det som utmärker sig för inspelningen är att gitarren låter väldigt burkigt och trummorna var lite stelt programmerade. Lek lite med velocity-grejen inne i key-edit/matrix-edit så att det mer låter som en väldigt tight trummis och inte en tråkig maskin.

Spelmässigt så verkar det sitta som gjutet i kompet men dock rätt otight då det är melodi... det låter underligt då melodin verkar vara lättare än kompet. Så det är nog bara en inställning (inte på mixerbordet alltså) som måste ändras! =)

Det saknas ju helt uppenbart sång... skall bli kul att höra hur det blir.

Förresten... det är lite v äl färgstarkt för blekmedel va? Eller tänker jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter lite Strebers kanske?

Det som utmärker sig för inspelningen är att gitarren låter väldigt burkigt och trummorna var lite stelt programmerade. Lek lite med velocity-grejen inne i key-edit/matrix-edit så att det mer låter som en väldigt tight trummis och inte en tråkig maskin.

Spelmässigt så verkar det sitta som gjutet i kompet men dock rätt otight då det är melodi... det låter underligt då melodin verkar vara lättare än kompet. Så det är nog bara en inställning (inte på mixerbordet alltså) som måste ändras! =)

Det saknas ju helt uppenbart sång... skall bli kul att höra hur det blir.

Förresten... det är lite v äl färgstarkt för blekmedel va? Eller tänker jag fel?

burkigt ljud säger ni? va menar ni med det? 😕 hur ändrar jag?

jag lekte runt med med EQ:n för att få det ljudet.

Velocity grejen fattar jag inte heller. jag kör cubase btw.

och, en inställning? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter lite Strebers kanske?

Det som utmärker sig för inspelningen är att gitarren låter väldigt burkigt och trummorna var lite stelt programmerade. Lek lite med velocity-grejen inne i key-edit/matrix-edit så att det mer låter som en väldigt tight trummis och inte en tråkig maskin.

Spelmässigt så verkar det sitta som gjutet i kompet men dock rätt otight då det är melodi... det låter underligt då melodin verkar vara lättare än kompet. Så det är nog bara en inställning (inte på mixerbordet alltså) som måste ändras! =)

Det saknas ju helt uppenbart sång... skall bli kul att höra hur det blir.

Förresten... det är lite v äl färgstarkt för blekmedel va? Eller tänker jag fel?

burkigt ljud säger ni? va menar ni med det? :rolleyes: hur ändrar jag?

jag lekte runt med med EQ:n för att få det ljudet.

Velocity grejen fattar jag inte heller. jag kör cubase btw.

och, en inställning? :rolleyes:

Jag körde också cubase förr--- dubbelklocka på trumspåret. Då får du upp key-edit fönstret. I det fönstret kan du i vänstra nedre hörnet välja "Velocity" så vips kommer velocityinfon upp i samma fönster. Lek där och tänk hur en trummis slår. Det blir ofta rejält mycket svängigare om man lägger in lite spökslag både på hi-hat, virvel och ride. Upptaktkagge är ofta lite svagare mm.

Inställningen jag syftade till är att det är lite konstigt att kompet sitter som gjutet och inte melodin... då kompet är svårare... då måste det ju vara i hövvet attityden falerar. Jag tror många får fnurran så fort det börjar likna solon.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska kolla upp velocity 😄

sen det där med melodin har du nog rätt i 😄 jag har inte lagt ner så himla mycket tid på att spela in 200% korrekt utan det har blivit mer tester med att mixa ihop allt 😱 men de kommer

sen undrar jag fortfarande över det burkiga gitarrljudet :/ hur ska man mixa en distad elgitarr. jag prövade mig fram med lite effekter och i EQ och så vart resultatet så 😱 några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att du har fått till gitarrljudet riktigt. Det låter lite lågbudget-könsrock över det. Burkigt, som en billig Zoom-distpedal från 1993.

Men det är inget fel på spelet direkt och låten är ju trallig. Får lite trallpunk-vibbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående talare angående gitarrljudet. Det låter inte speciellt bra faktiskt.

Lite såg hade inte skadat på detta, låter som att det ska på sång senare...finns lixom utrymme för det.

Bra jobbat men finslipa gitarrljudet. Lyssna på addic59 här på forumet om du vill höra bra gitarrljud. Han kan säkert ge dig en del bra tips. 😏

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det låter betydligt bättre. Jag lyssnar dock på otroligt lågt ljud pga öroninflammation (aj,aj,aj), gitarren låter mycket tydligare och bättre, men fortfarande lite burkig... kanske för mycket dist också? Jag tycker ofta att det kan låta bättre och tyngre med lite mindre dist.

Melodin är fortfarande lite skev, kanske lite mindre än förr. Kanske har med ljudet att göra.

Trummorna låter också bättre men lite mekaniska fortfarande. På fills kanske du kan tänka på att trummisar brukar accentuera högerhanden litegrand (extra viktigt då det är på virveln då det låter väldigt mycket dance 1994). Tänk på att accenter också brukar medföra en extra tyngd. Lek mer med velocityn alltså.

Kul i alla fall, det börjar ta sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...