Jump to content
Annons

ifall man signar för ett skivbolag, va händer?


1pabloo

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Allr är ju genre-betonat, så vi pratar egentligen om olika saker! Hans pratar populär musik, Top-40! Den som är bäst m.a.o 😉!

Inte obskyra små skivbolag med en anställd, där han/hon säkert är jätteschysst! Är pengar inte inblandade och man gillar musik

brukar inblandade personer allt som oftast var just det,,, schyssta! Så fort riktiga samt lättförtjänta pengar är inblandade dyker alla

mindre trevliga individer däremot alltid upp som om det vore naturlag! Säg nu inte emot, då det är så vare sig ni vill det eller inte 🙂

Hans det finns en hel del jätteschyssta musikintresserade personer på stora skivbolag och skitstövlar som inte är musikintresserade alls på små bolag, du försöker generalisera men så enkelt som du vill ha det till är det inte.

Apropå Topp-40 musik så var en av årets största hits Call on me med Eric Prydz utgiven av Ministry of Sound, ett independent bolag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 158
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu är det ju så att "Call on me" med Eric P. inte är någon färdig sak värd att kallas låt överhuvudtaget. det är som ett intro som utvecklas till något som inte är en låt. Man undrar hela tiden när låten egentligen ska börja på riktigt!! Det har inte med musik att göra.

😉

live:n är från Montreaux//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Nu är det ju så att "Call on me" med Eric P. inte är någon färdig sak värd att kallas låt överhuvudtaget. det är som ett intro som utvecklas till något som inte är en låt. Man undrar hela tiden när låten egentligen ska börja på riktigt!! Det har inte med musik att göra.

😉

live:n är från Montreaux//:musik

Varför skriver du om den , då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att det finns jätteschyssta musikintresserade personer på stora skivbolag det vet jag att det finns!

Att det finns Skitstövlar på små skivbolag betvivlar jag ej heller det allra minsta, dock att det skulle finnas

skitstövlar som inte är musikintresserade alls på små bolag och som därmed inte inbringar några direkt

stora pengar, defintionen på litet är just det, det betvivlar jag starkt, nämn en enda sådan person och säg nu

inte Bert Karlsson då han faktiskt tycker om musik 🙂!

Ministry of Sound, ett independent bolag. Independent ifrån vad?

Sony är ett annat independent bolag som gav ut flera listettor förra året 😉!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Att det finns jätteschyssta musikintresserade personer på stora skivbolag det vet jag att det finns!

Att det finns Skitstövlar på små skivbolag betvivlar jag ej heller det allra minsta, dock att det skulle finnas

skitstövlar som inte är musikintresserade alls på små bolag och som därmed inte inbringar några direkt

stora pengar, defintionen på litet är just det, det betvivlar jag starkt, nämn en enda sådan person och säg nu

inte Bert Karlsson då han faktiskt tycker om musik 🙂!

Ministry of Sound, ett independent bolag. Independent ifrån vad?

Sony är ett annat independent bolag som gav ut flera listettor förra året 😉!

Sony/BMG är inget independent bolag eftersom dom har egen distribution över nästan hela världen.

Ministry of Sound kan själva välja vilka som ska få distribuera deras plattor på dom olika marknaderna, vilket ger dom en hel del fördelar, eftersom stora distributörer är olika bra på olika sätt i olika länder.

Små bolag behöver inte vara lika med lite intäkter, finns en hel del undantag från den regeln. Sen är frågan om Bert verkligen gillar musik, jag betvivlar det starkt, han har väl anställda som gör det åt honom....

Skitstövlar som inte är alltför musikintresserade och jobbar på små bolag skulle jag kunna räkna upp en hel del men du kan ju fråga Hives t.e.x. vad dom tycker om vissa av de som drev det bolag dom tidigare låg på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Fast ofta så gör storbolagen/distibutörerna det mesta av jobbet

Nja, det beror väl på hur man definierar "jobbet"!

Någon har gjort allt musikaliskt, d.v.s. låten är klar men att nån annan ändå gör det mesta av jobbet?

Det är precis det här värderingarna jag talar om! Skivbolagen tycker att det dom gör är viktigare än musiken!

Musiken har låg status, det som har hög status är pengar och dem ska skivbolagen ha då ju dom gör det mesta av jobbet...

... tycker skivbolagen alltså 😆!

Passar inte avtalet så slipper man skriva på.

Passar inte operativsystemet Windows till din PC kan man bara byta till den vildvuxna flora av alternativ som ju finns att tillgå 🙂!

Fakta är att det oftast (999 fall av 1000) är mycket enklare att göra musik än att sälja och distribuera den.

Därmed inte sagt att det jobb skivbolagen gör är viktigare än musikerns, eller jo kanske....iaf om man tänker på BlueNote, Motown,ZTT, Def Jam, Island, Studio One m.fl.

med andra ord så kan skivbolagen signa vilka band som hellst. Då det inte är musiken det handlar om ..... vad kan det då vara , jo pengarna !! 🙂

Redigerat av suedehead
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Fakta är att det oftast (999 fall av 1000) är mycket enklare att göra musik än att sälja och distribuera den. 

Därmed inte sagt att det jobb skivbolagen gör är viktigare än musikerns, eller jo kanske....iaf om man tänker på BlueNote, Motown,ZTT, Def Jam, Island, Studio One m.fl.

med andra ord så kan skivbolagen signa vilka band som hellst. Då det inte är musiken det handlar om ..... vad kan det då vara , jo pengarna !! 😱

Det var ju inte riktigt vad jag skrev utan just att det oftast är lättare att göra musik än att sälja den iaf i större mängder några ex går väl annars alltid att sälja till någon snäll släkting eller vän.

De skivbolag som signar vilka band som helst brukar inte bli långlivade, Bert Karlssons bolag är ett undantag...

Link to comment
Dela på andra sajter

utan just att det oftast är lättare att göra musik än att sälja den

Precis som med fotboll, det är mycket lättare att bli en av världens bästa fotbollsspelare än att bli en sån som säljer de bästa fotbollsspelarna!

En person som jobbar med att sälja grymt bra musik, ska man beundra och högakta då detta är ett mycket hårt och svårt yrke!

Person som skapar grymt bra musik, bör man knappast beundra då det faktiskt är betydligt enklare att göra magisk musik än att sälja in den!

Andra exempel!

Att titta på en klassisk biofilm är mycket svårare än att filma densamma!

Att titta på Tour de France ställer faktiskt högre krav på uttåligheten än att cykla densamma, kan ju vemsomhelst göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans vinner lätt tävlingen om vem som drar forumets mest långsökta och krystade paralleller.

Hehe... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Precis, lika onödiga såsom Sätt in "ngn långsökt och krystad parallell" 🙂!

Och det som är än bättre är att även om det är betydligt svårare att sälja musik än att göra suverän musik så är det allra

svåraste man kan företa sig att konstruera långsökta och krystade paralleller vilket ger vid handen att för mästaren Hans

vore det så barnsligt enkelt att musicera fram list-ettor att man inte ens behöver försöka! Skönt!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Fakta är att det oftast (999 fall av 1000) är mycket enklare att göra musik än att sälja och distribuera den. 

Därmed inte sagt att det jobb skivbolagen gör är viktigare än musikerns, eller jo kanske....iaf om man tänker på BlueNote, Motown,ZTT, Def Jam, Island, Studio One m.fl.

med andra ord så kan skivbolagen signa vilka band som hellst. Då det inte är musiken det handlar om ..... vad kan det då vara , jo pengarna !! 😱

Det var ju inte riktigt vad jag skrev utan just att det oftast är lättare att göra musik än att sälja den iaf i större mängder några ex går väl annars alltid att sälja till någon snäll släkting eller vän.

De skivbolag som signar vilka band som helst brukar inte bli långlivade, Bert Karlssons bolag är ett undantag...

skivbolagen har pengar så om dom inte skulle lyckas sälja mer än några ex till artistens anhöriga skulle det ju vara oehört pinsamt.

recept på skivbolag

1.Ha gott om pengar

2.HA kontakter

skulle jag skriva ett recept för en artist skulle den bli lååång 🙂

med andra ord så ligger slitet hoss artisterna som oftas har hållit på med musiken sedan dom var små

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
utan just att det oftast är lättare att göra musik än att sälja den

Precis som med fotboll, det är mycket lättare att bli en av världens bästa fotbollsspelare än att bli en sån som säljer de bästa fotbollsspelarna!

En person som jobbar med att sälja grymt bra musik, ska man beundra och högakta då detta är ett mycket hårt och svårt yrke!

Person som skapar grymt bra musik, bör man knappast beundra då det faktiskt är betydligt enklare att göra magisk musik än att sälja in den!

Nu skrev jag ju iofs "att göra musik är oftast lättare än att sälja den", att göra suveränt bra "magisk" musik är givetvis inte lika lätt som att "bara" göra musik, men även suveränt bra "magisk" musik är svårsåld om inte skivbolagets promotionavdelning lyckats få ut budskapet om musikens suveränitet.

Jag har själv jobbat i skivaffär och att övertyga någon om att köpa en bra platta är inte så lätt som vissa tror. Många skivkunder är antingen extremt kräsna (nästan inget duger) eller så har dom ingen bra smak alls....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Så det spelar inte så stor roll vilken musik man väljer (så länge den är ganska bra) utan det viktiga är hur man marknadsför den!

Och då är vi där! Väljer skivbolaget kompisars musik eller musik ifrån ngn man inte känner, om det i båda fallen säljer lika mycket :rolleyes:?

Om jag har en extra biljett till Polar-galan! Ger jag den till en kompis eller en okänd person jag möter på gatan 😠?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Så det spelar inte så stor roll vilken musik man väljer (så länge den är ganska bra) utan det viktiga är hur man marknadsför den!

Och då är vi där! Väljer skivbolaget kompisars musik eller musik ifrån ngn man inte känner, om det i båda fallen säljer lika mycket :rolleyes:?

Skivbolagen väljer givetvis att satsa på den musik dom tror kan slå av dom 1000-tals demos de får in per år. Men inget skivbolag har ju alltid rätt och mycket floppar trots enorm promotion. Så det är SVÅRT att sälja musik, många riktigt riktigt riktigt bra plattor säljer ju inte mer än några hundra ex. i Sverige på ett år.

De flesta som signar band är inte kompisar med bandet vid signandet, men givetvis blir dom med tiden kompisar eller fiender...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, svårt! För på samma gång som det verkligen finns bra musik som inte säljer så är det mesta som räknas som bra

och som ändå inte säljer bara pretentiös smörja som inte är det minsta bättre än det som både är dåligt och säljer!

Så ifall man började kämpa för dom som är bra och inte säljer blir man samtidigt ofrvillig talesman för massa skit-musik

som inte borde sälja i.v.f.s.h .)!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag inte förstår när det gäller sånahär debatter är hur det kan spela någon roll. Gillar du inte skivbolaget, signa inte. Gillar du inte musiken de släpper, köp inte skivorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag inte förstår när det gäller sånahär debatter är hur det kan spela någon roll. Gillar du inte skivbolaget, signa inte. Gillar du inte musiken de släpper, köp inte skivorna.

Håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Så kan man ju säga om allting!

Gillar du inte diktaturer? Åk inte dit då!

Hahaha! Inte riktigt va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Så kan man ju säga om allting!

Gillar du inte diktaturer? Åk inte dit då!

Ja, visst kan man säga så om vad som helst, men det behöver inte ha något med verkligheten att göra för det. Återigen drar du väldigt, väldigt konstiga paralleller till saker som inte har med nånting att göra, Hans. Diktaturer är något folket i ett land blir påtvingade, och visst väljer jag om jag ska resa till landet eller inte. Jag har svårt att tänka mig att något av de fem stora skivbolagen tvingar artister att signa upp för dem för att sedan rycka åt sig merparten av pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Så kan man ju säga om allting!

Gillar du inte diktaturer? Åk inte dit då!

Ja, visst kan man säga så om vad som helst, men det behöver inte ha något med verkligheten att göra för det. Återigen drar du väldigt, väldigt konstiga paralleller till saker som inte har med nånting att göra, Hans. Diktaturer är något folket i ett land blir påtvingade, och visst väljer jag om jag ska resa till landet eller inte. Jag har svårt att tänka mig att något av de fem stora skivbolagen tvingar artister att signa upp för dem för att sedan rycka åt sig merparten av pengarna.

Rättelse: de fyra stora skivbolagen. SonyBMG = kärlek. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, (i stort sett) Jo!

Man kan säga så om allting som folk debatterar som inte är på liv och död!

Ngn tycker att en hypad synth eller en hyllad effektbox var dålig och skriver detta...

... in kommer En sak jag inte förstår när det gäller sånahär debatter är hur det kan spela någon roll.

Gillar du inte synthen, köp den inte. Gillar du inte effektboxens ljud, köp inte effektboxen.

:rolleyes:!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Så kan man ju säga om allting!

Gillar du inte diktaturer? Åk inte dit då!

Ja, visst kan man säga så om vad som helst, men det behöver inte ha något med verkligheten att göra för det. Återigen drar du väldigt, väldigt konstiga paralleller till saker som inte har med nånting att göra, Hans. Diktaturer är något folket i ett land blir påtvingade, och visst väljer jag om jag ska resa till landet eller inte. Jag har svårt att tänka mig att något av de fem stora skivbolagen tvingar artister att signa upp för dem för att sedan rycka åt sig merparten av pengarna.

Rättelse: de fyra stora skivbolagen. SonyBMG = kärlek. :rolleyes:

Ånä, det femte jag syftade på var Bedroom records.

...eller inte 😠

Jag visste faktiskt inte att de har slagits ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Så kan man ju säga om allting!

Gillar du inte diktaturer? Åk inte dit då!

Ja, visst kan man säga så om vad som helst, men det behöver inte ha något med verkligheten att göra för det. Återigen drar du väldigt, väldigt konstiga paralleller till saker som inte har med nånting att göra, Hans. Diktaturer är något folket i ett land blir påtvingade, och visst väljer jag om jag ska resa till landet eller inte. Jag har svårt att tänka mig att något av de fem stora skivbolagen tvingar artister att signa upp för dem för att sedan rycka åt sig merparten av pengarna.

Rättelse: de fyra stora skivbolagen. SonyBMG = kärlek. :rolleyes:

Ånä, det femte jag syftade på var Bedroom records.

...eller inte 😠

Jag visste faktiskt inte att de har slagits ihop.

Nu vet du och det är det som är viktigt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, (i stort sett) Jo!

Man kan säga så om allting som folk debatterar som inte är på liv och död!

Ngn tycker att en hypas synth eller effektbox var dålig ock skriver detta...

... in kommer En sak jag inte förstår när det gäller sånahär debatter är hur det kan spela någon roll.

Gillar du inte synthen, köp den inte. Gillar du inte effektboxens ljud, köp inte effektboxen.

:rolleyes:!

Nej, det är fortfarande inte samma sak. Lägg av med dina liknelser, de tar dig ingen vart, de förvirrar bara och för oss från ämnet. Grejen med skivbolagsdebatten är att folk känner sig "lurade" och tar det så kallade monopolet som en skymf mot dem själva, trots att det finns så otroligt mycket mer, bättre musik att tillgå från skivbolag som inte pumpar in en miljon i marknadsföring för senaste plattan med autotunade tjejer med silikonbröst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Så för att det finns bra skivbolag är därav de dåliga också bra!

Vilket är sämst, underliga liknelser eller underlig logik 😉?

Vad är för övrigt ämnet vi slaviskt ska hålla oss till? Att "sånahär debatter inte spelar någon roll. 😎?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...