Rockster Postat 30 oktober 2005 Postat 30 oktober 2005 Har försökt söka pÄ detta Àmne pÄ Line 6:s forum men kan inte fÄ nÄgot vettigt svar. Varför blir brummandet sju resor vÀrre nÀr jag kopplar in POD:en med USB-kabel i datorn? JÀmför jag med och utan USB inkopplad blir det en enorm skillnad i brum/brus. Har det med datorns matarspÀnning att göra? USB-kabeln Àr vÀl inte skÀrmad? Om det Àr det: gÄr det att göra nÄgonting Ät det? Hur? Finns det nÄgon special-USB-kabel eller liknande? Har provat med olika placeringar pÄ POD:en och olika eluttag, men utan resultat. Vill gÀrna fortsÀtta att anvÀnda POD:en som externt ljudkort, sÄ jag Àr vÀldigt tacksam för svar! MVH /B
Linus Postat 30 oktober 2005 Postat 30 oktober 2005 Har det med datorns matarspÀnning att göra? Det kan vara sÄ illa. Har du jordade eluttag till bÄde dator och POD? USB frÄn moderkortet eller ett USB-kontrollerkort?
Rockster Postat 31 oktober 2005 TrÄdstartare Postat 31 oktober 2005 Det kan vara sÄ illa. Har du jordade eluttag till bÄde dator och POD? USB frÄn moderkortet eller ett USB-kontrollerkort? Jag har jordade uttag till bÄde POD:en och datorn. Jag har Àven provat att ansluta POD-USB:n till alla USB-anslutningar utan resultat. Det som Àr intressant Àr att jag kan höra förÀndringar i bruset dÄ datorn arbetar, ex scrolla/anvÀnda musen. Kan det ha nÄgonting med att datorlÄdan har dÄlig jord? /B
wonderboy Postat 31 oktober 2005 Postat 31 oktober 2005 Usch, Rockster! Det lÄter inget vidare! Extra lÀbbigt att Du kan höra förÀndringar beroende pÄ vad Du gör pÄ datorn. Jag har Ànnu inte provat att köra min POD via USB. Hade det varit nÀtbrum sÄ hade jag rÄdit Dig att pröva att vÀnda stickkontakten ett halvt varv i eluttaget, kan ofta fungera kanon. Det Du beskriver lÄter dock som om nÄgonting Àr dÄligt skÀrmat. Har Du provat att flytta omkring POD:en? Har Du försökt att se till att inga kablage har nÄgon som helst kontakt med varandra? Se till att strömsladdar inte ligger emot varandra. Se till att USB-sladd och annat kablage inte ligger i nÀrheten av varandra. UppstÄr det dÄ nÄgon förbÀttring? Kan Du lÄna en annan USB av nÄgon? Jag har haft problem med visst brum. Det har avhjÀlpts dÄ jag flyttat POD:en en bit bort frÄn datorn, ca 1/2 meter. Jag har dÄ, i och för sig, kört med telekablar.
Rockster Postat 31 oktober 2005 TrÄdstartare Postat 31 oktober 2005 Problemet Àr nu löst... Det var jag som var slarvig nÀr jag kollade eluttagen. Det var visst ett ojordat uttag som jag hade kopplat in datorn i. Naturligtvis finns det inte nÄgra jordade uttag i rummet dÀr datorn stÄr, sÄ det blev att fixa en jordad skarvkabel och dra genom nÀstan hela lÀgenheten. Men vad gör man inte för att nÄ det "perfekta" ljudet... (Sambon kan ha synpunkter...) Tack för alla rÄd! MVH /B
Rockster Postat 31 oktober 2005 TrÄdstartare Postat 31 oktober 2005 Jag ljög i förra inlÀgget... Det löste sig inte riktigt. Det blev bÀttre, men fortfarande irriterande nivÄ pÄ bruset. Efter nÄgra timmars sökande pÄ Line 6 forum (igen...) hittade jag nÄgon som rekommenderade att anvÀnda en annan USB-kabel. LÀt inte speciellt trovÀrdigt eftersom jag redan provat med en annan kabel. Men jag kom pÄ att jag hade en lÄng "dyr" USB-kabel som skrivaren Àr kopplad till, sÄ jag gjorde ett försök. Det funkade!!! Nu Àr det ingen skillnad oavsett om jag har USB-kabeln inkopplad i POD:en eller inte. Hoppas nÄgon fÄr nytta av detta. Har blivit nÄgra timmars detektivarbete... /B
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.