Jump to content
Annons

Behöver hjälp att tänka


Mr Keys

Recommended Posts

Jag har gjort detta förrut, men ett par år sedan, så jag minns inte riktigt hur jag gjorde!

Jag vill ha ett brett och maffigt reverb på "hunvudsångspåret" i en ballad....men det skall ligga väldigt lågt när låten lirar på med trummor och allt....men när det blir små pauser i musiken, vill jag att reverbet skall växa fram på ett fint sätt......

Jag vet att deta går att automatisera, men jag vill göra det med sidechaining, har för mig det blev bättre på något sätt.....

Om jag....hmm...lägger ett reverb, som jag tappar av sången till....som vanligt....och sen lägger jag en kompressor på reverbet, som skall sidechainas!?!?

hmm....om jag tex lägger alla trummor på en bus...och låter den bussen trigga sidechainingen av kompressorn som låg på reverbet....bilr det rätt då???? hmm....

under förutsättning att jag rattar kompressorna på ett bra sätt...!?

kommer kompressorn trycka ihop reverbet och sänka det när trummorna lirar på då, och sen när trummorna slutar lira, kommer reverbet växa fram!?!?

Känns lite som att jag tänker fel, men jag kan inte riktigt reda ut hur det borde vara!?

Vet att detta är ett välanvänt arbetssätt, så jag vet att det går....och jag har själv gjort det med superbra resultat....men....**Sucka** minnet....*urk*

nån som kan förklara för mig hur jag skall göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...