Jump to content
Annons

ZZZpöke i *s* ljudet


mancan

Recommended Posts

Hej alla glada studio dårar...😉

Tänkte be om lite tips & tricks.....

Jag har problem med att få till sångljudet och jag får hårda *s* ljud.

Kör en stormembrans TSM rörmik med puffskydd vidare till ARTS digtital MPA ( mikförstörkare ) via en samson Deesser ( S Com plus ) in i ADAT eller in i ett Delta 1010 system.

Jag tycker ändå inte att S ljuden blir kul.

Ibland kopplar jag in en rör kompressor ( tl Audio FATMAN ) också och jag misstänker att den vässar på *S* ljudet....kan det vara så...?

Min Deesser är väl inte den allra bästa men finns det några andra sätt man kan göra än jobba med deesser därför den är ganska verkningslös på min *s*. Det blir ju bättre men inte tillräckligt bra.

Sång är svårt som fan att få till tycker jag.

TSM miken är skitbra för ackustiska instrument men just sång är marigt....

Jag har jobbat en del med en inspelning jag gjorde i en annan studio där vi använde Neumann mickar och jag hade det på HD och jag lade över det på ADAT och skickade ljudet genom lite rörprylar men *S* ljudet blir inte kul på sång och cymbaler. Där har jag använt kompressorn och jag får de där vassa S ljuden.

Ljudet är okej innan jag skickade det genom mina burkar.

Jag skickar singalen genom olika rörsaker för att få lite värme på det och för att ge det lite karakär därför det blir så sterilt annars.

Jag misstänker att mina burkar är tjuven i dramat.

Kanske kan en bra EQ vara llösningen...?

Man kan ju sjunga oriktat mot micken också antar jag...?

Hur som helst ...om någon har lite tips angående att få bort vassa *s* från sång så blir jag tacksam....

Vänligen Mancan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror definitivt att dina burkar är en bidragande orsak. Men äve micken. Har själv använt en TSM-87 (eller vad den heter) och tycker den är ganska hård och elak i toppen. Mickens karaktär förstärks gärna när man arbetar med kompressorer etc.

Mitt tips är att testa andra mickar och att försöka hålla inspelningskedjan så "ren" det går. En sjysst mick in i en mickförstärkare och sedan in i AD-omvandlaren är optimalt. Spara dina kreativa processer till det är dags att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror definitivt att dina burkar är en bidragande orsak. Men äve micken. Har själv använt en TSM-87 (eller vad den heter) och tycker den är ganska hård och elak i toppen. Mickens karaktär förstärks gärna när man arbetar med kompressorer etc.

Mitt tips är att testa andra mickar och att försöka hålla inspelningskedjan så "ren" det går. En sjysst mick in i en mickförstärkare och sedan in i AD-omvandlaren är optimalt. Spara dina kreativa processer till det är dags att mixa.

Hm...

Ja...TSM micken är nog inte det optimala...antar att TSM kör lite på Behringerkonceptet...

Visst är det bra med rör men om resten är skitkomponenter så gör ju inte röret så mycket.

Micken funkar dock bra till typ ackgitarr.

Har funderat på Rode. Har jobbbat tidigare med en sån mick och den var skitbra.

Tänkte...

Finns det nån som har lite tips på en bra mickrofon för sång som ger närhet och värme utan "ZZZ" ljud.

Neumann är ju bra men jag är inte gjord av pengar.

Ja...inspelningskedjan bör nog vara så ren som möjligt.

Min kompressor är definitivt en skurk i leken.

Den är bra men jag kanske får använda den vid mix så som föreslagits mig.....

Vänligen Mancan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...