Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag såg att det fanns andra trådar om detta men ingen tog upp det jag var ute efter..

jag tänkte fråga om någon vet hur jag ska göra för att få det lite mera live läste någonstans att visa ökar o sänker hastigheten i tempotracken, hur mycket kan man göra det utan att det blir märkbart och är det refrängerna man ska öka?

jag kan ju tillägga att det är metal trummor jag vill göra och när man lyssnar på skivor tycker jag att cymbalerna är väldigt dunkla man hör inte anslagen så väl egentligen bara ett enda skrammel förutom på riden o sånna hårdare varianter.

för att få det så ska jag komprimera dem så dom tar upp lite plats eller har det med volymen att göra?

tänkte också på det här med midi quantisizer den kan man ju få mera häng osv med men hjälper den på alla sorters komp? jag menar om vi säger att man har en jätte hängig 2 takt som ettan kommer på första fjärdedelan och 2an på andra då kan man ju få det o hänga men vad händer om man har samma inställningar på dubbeltempo och sånt?

alla sorters råd skulle verkligen hjälpa för att jag har setat o pillat ihop komp och allt som jag är väldigt nöjd med har även spenderat mycket tid på att få gitarrerna jävligt tajta men ändå känner jag inte drivet jag känner i annan musik i samma tempo och så.

Tack på förhand.

MVH

Stellan

Annons
Postat

Oj, det blir inte lätt att förklara det här utan att göra en avhandling stor som FASS.

Tempotrack har jag aldrig använt mer än som synchjälp till livespelad audio och det blir aldrig särskilt bra att stelkvantisera trummor och sedan använda tempotrack för att få mer driv i ex. refräng.

Det jag brukar göra för att få mer känsla av energi är att förskjuta vissa element i mixen mot trummorna för att få dessa att verka mer energiska, men vi talar om subtila skillnader, det ska ju inte höras att trummisen bankar fortare..då får han ju sparken direkt .. eller avdrag på lönen 😆.

Har du koll på hur en trummis spelar, vilka element man accentuerar i olika komp och hur trummorna faktisk låter, är det enda som skiljer dig och din egen framgång - tid -.. för det är ett jäkla petjobb att programmera ett svängigt trumkomp som emulerar riktigt trumspel och samtidigt få det att låta bra... för att inte tala om vikten av att använda riktigt bra samplingar.

Om du har fingrarna med dig skulle jag hellre rekommendera att spela in noterna via klaviatur och sedan redigera det som låter för taeskigt.

Länka upp en snutt du programmerat så blir det enklare att fatta vad du menar och att hjälpa till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.