Jump to content
Annons

Apple uppdaterar sina datormodeller


Björn Olsberg

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Visst har jag kört båda plattformarna. Mitt ifrågasättande gjordes mot bakgrund av att du med en sådan allmän självklarhet (med ordet "ju") hävdade att Centrino/XP skulle vara vingklippt jämfört med G4/OS X. Jag var inte med på denna självklarhet, och vet fortfarande inte vad du konkret menar med
...men totalt sett så tycker jag och ganska många att Powerbooken är bättre när det verkligen gäller och det är mycket tack vare OS X som är ett bättre och modernare OS än XP, även om XP givetvis också har vissa fördelar mot OS X.

Här på forumet ska påståenden backas upp med fakta för att inte sprida falska rykten som kan ligga till grund för andra medlemmars köpval - vilket kan bli mycket olyckligt.

"När det verkligen gäller" - i vilka situationer handlar det om, och på vilket sätt har det betydelse? Ta inte detta som ett aggressivt ifrågasättande, utan som en sporre till att föra diskussionen framåt och ge förståelse.

Hoppas du är med. 🙂

EDIT: Det är lätt en känsla övergår till påstående som snart förs fram som fakta. Jag vill att vi anstränger oss till att inte låta detta ske här.

Jo jag förstår men finns inte många som har blivit missnöjda som har bytt till mac trots lägre Mhz. Det jag menade med när det verkligen gäller är till exempel hur smidigt OS X fungerar med flera program i gång samtidigt, något som inte gäller XP i så hög grad. Plus att Powerbook kan driva externa ljudkort över firewire även vid batteridrift vilket innebär att man kan göra högkvalitativa inspelningar i princip var som helst när som helst och att man inte behöver strula med enormt bökiga uppdateringar och störande virusskydd vilket ärligt talat är en enorm fördel för mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har jag missat nåt eller kommer PowerBook ha en Centrino i sig nästa år?

Centrino är väl från Intel som bara gör processorer å PC-datorer? Eller? 🙂

Tycker annars att det vore soft med en snabb G5a i PowerBooken. Om de lyckas

hålla nere värmen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mac har i hemlighet ägt både Microsoft och Intel hela tiden! Avslöjades förr förra helgen! PC kommer fr.o.m. Januari 2006 sluta tillverkas!

🙂! Nej, men Mac ska börja köra med Intel-processorer istället för Motorola eller vad det nu är dom kör med för tillfället!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂! Nej, men Mac ska börja köra med Intel-processorer istället för Motorola eller vad det nu är dom kör med för tillfället!

Motorolas processorer har väl varit bra? Ser hellre en sån än en Intel-processor

i Mac-datorerna. En Intel-grej kommer sabba hela Macsjälen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade med när det verkligen gäller är till exempel hur smidigt OS X fungerar med flera program i gång samtidigt, något som inte gäller XP i så hög grad.

Just nu har jag 10 program igång samtidigt i XP, märker ingen som helst skillnad jämfört med om jag bara har ett igång. Funkar jättesmidigt att växla mellan dem och processorn ligger i botten trots att det är hyfsat tunga program som Cubase, Synthedit, Adobe Reader, First Class o.s.v.

Det är inte så att du kört nedskräpade operativsystem med för lite minne?

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det jag menade med när det verkligen gäller är till exempel hur smidigt OS X fungerar med flera program i gång samtidigt, något som inte gäller XP i så hög grad.

Just nu har jag 10 program igång samtidigt i XP, märker ingen som helst skillnad jämfört med om jag bara har ett igång. Funkar jättesmidigt att växla mellan dem och processorn ligger i botten trots att det är hyfsat tunga program som Cubase, Synthedit, Adobe Reader, First Class o.s.v.

Det är inte så att du kört nedskräpade operativsystem med för lite minne?

/Majken

Har märkt det på ett flertal windowssystem från sunkiga till fräscha installationer. Problemet med Windows är att det är så nedskräpat från början och sen bara fortsätter det med varje ny installation och Windows scratchfilssystem får ju ibland dessutom krupp. Som tur är så använder jag Windows allt mer sällan. Aah Frid!

Link to comment
Dela på andra sajter

😉! Nej, men Mac ska börja köra med Intel-processorer istället för Motorola eller vad det nu är dom kör med för tillfället!

Motorolas processorer har väl varit bra? Ser hellre en sån än en Intel-processor

i Mac-datorerna. En Intel-grej kommer sabba hela Macsjälen 😄

Det är länge sedan de var bra, i förhållande till mycket annat. Apple gav ju upp Motorola i deras stationära datorer för länge sedan, till förmån för IBM-processorer. I de bärbara lever de kvar, men har som jag skrev tidigare, knappt uppdaterats på över ett år, vilket är absurt länge i datorvärlden.

Huruvida en Intel-processor vore hemskt eller inte i en Apple-dator är för mig helt ointressant. jag struntar i vilket företag som har gjort den lilla komponenten som handhar beräkningarna, så länge jag får använda Mac OS X; som enligt mig - helt subjektivt givetvis - är ett operativsystem överlägset alla andra. Precis som att många föredrar en Minimoog framför Arturias Minimoog-vst, trots att vst:n rent tekniskt är överlägsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)

Personligen ser jag det bara som en fördel att Apple uppdaterar sina datorer så sällan. Gör att man slipper se hur sin dator försämras varje vecka...=/

Baksidan är ju att när Apple väl uppdaterar med en helt ny serie av datorer så brukar plötsligt enns dator kännas riktigt gammal. ^^

Till Windows så ÄR Windows mycket mer instabilt än OSX, oavsett hur du än sköter systemet. Att köra 5st riktigt krävande applicationer som PhotoShop, Reason, Cubase, Maya och Logic på en o samma gång brukar inte vara några problem.

Fördelen är iaf att när det krashar så hänger sig inte datorn o segar för att sedan ploppa upp att programet inte svarar också krashar flera program med ett program. Istället ploppar det bara direkt upp en ruta som säger att programet har krashat, vill du stänga eller starta om...ungefär iaf.

Några andra saker som pekar på att OSX är mer modern OS är Exposé...tryck på en knapp och alla fönster lägger sig bredvid varandra också kan man välja vilket fönster som ska ligga överst. Super smidigt!

Eller bristen på "gråa zooner". Öppna Paint och tryck på fyrkante uppe till höger för att få helskärmsläge så fattar ni. Är extremt liten arbetsyta och extremt mycket outnyttjat utrymme och en ful stor grå zoom som inte används.

I OSX skulle menyn vart högst upp, verktygen till vänster skulle vart ett fönster och den vita arbets ytan ett fönster, vilket gör att man slipper extremt mycket outnyttjad yta.

Trist för oss som köpte en G5'a nu i sommras bara...2x2ghz...att det kommer en med PCI-Express nu...=(

Link to comment
Dela på andra sajter

Några andra saker som pekar på att OSX är mer modern OS är Exposé...tryck på en knapp och alla fönster lägger sig bredvid varandra också kan man välja vilket fönster som ska ligga överst. Super smidigt!

Högerklicka på taskbaren i XP, välj mellan alternativen Överlappande, Ordna fönster över och under varandra eller Ordna fönster sida vid sida.

Eller bristen på "gråa zooner". Öppna Paint och tryck på fyrkante uppe till höger för att få helskärmsläge så fattar ni. Är extremt liten arbetsyta och extremt mycket outnyttjat utrymme och en ful stor grå zoom som inte används.

Ta tag i nedre högra hörnet på arbetsytan så kan du själva bestämma hur stort det skall vara. Som default är det 800x600 om jag inte minns fel.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...