Jump to content
Annons

Sju Fingrar


Piffen

Bra - Dåligt?  

4 röster

  1. 1. Bra - Dåligt?

    • 1
      0
    • 2
      3
    • 3
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Sju Fingrar

ARTIST: Smulan

GENRE: Techno (kanske?)

LÅTLÄNGD: 5:24

KOMPOSITÖR: xxx

PRODUCENT: xxx

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 7.41 mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:

RNSLÄNK:

Eftersom jag har kört fast, och förmodligen inte ens är intresserad av att göra klart det här så tänkte jag höra lite med er på forumet vad ni tycker. Finns det något tilltalande i den här låten? Hur skulle ni gå vidare? Vad skulle ni ändra? M m.

Den har legat på is ett tag och innan jag begraver den i nån mapp långt in i datorns innanmäten vill jag veta vad andra tycker. Blir ni lika trötta på den som jag.. 😄

Edit: Jag lägger till en rnsfil för den som själv vill pyssla lite med det här supersimpla projektet. Mycket nöje.

Redigerat av Smulan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte riktigt. Jag tycker att det är coolt på något sätt. men det kanske saknas lite nyasner för att det skall bli roligare. Just nu är det bara hårt rakt igenom. Inga mjuka ljud eller någon lättnad och det blir lite "kör över mig med en ångvält, fast i slowmotion feeling". Fast det är synd att begrava den för på något sätt är det lite fräckt. Går det inte att nyansera på något sätt? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

OK..Smulan..din låt får mig att tänka på grupper som Front 242..o Nitzer Ebb :rolleyes: ..sjäkvlart skall du jobba vidare med denna..det du kan göra är att lägga på egen sångröst eller sampla från några gamla Front o/llr Nitzer-låtar så kan du få en höjdare med nyanser somm Egghuvud var/är ute efter!?!? 😲 Jag håller utkik efter din uppgradering 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Variationer och nyanser. Vi får väl se. Det här är ju trots allt bara ett litet stickspår. 🙁

Jag skulle vilja behålla hårdheten. Låten är ju ganska malande och hård, att lägga in nått mjukt ändrar ju upplevelsen av låten, vilket iofs inte är fel, men i det här sammanhanget vill jag att låten är hård. Hela vägen. Men vem vet, jag kanske tittar i fel riktining. Kan ju kanske skissera lite på nått lugnt parti. 😛 Barnskratt, änglakörer och klockor? 😕

Fast jag har så svårt att se hur jag skulle få in några nyanser i det här. Sångröst är nog uteslutet.. Har länge funderat på att skaffa nån enkel version av cubase eller liknande ett tag, för att lägga in sång m m i Reason är som bekant ganska jobbigt, även om det går..

Men jag kanske skulle kunna sampla lite, även om jag tror att jag lär dö innan jag verkligen orkar lägga lite tid på det.. Kanske kan snacka in lite tyska fraser om motorbuller eller nått sånt där.. 😲 Lättare att synka ihop med resten än en lång sångslinga.. :rolleyes:

Kanske, kanske blir det något mer. Det hade varit hemskt roligt, men det lär väl dröja. Inspirationen tryter ju i långa perioder stundtals.. Och jobbet konsumerar resten av tiden.. haha. Tough life.

tack för alla kommentarer. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Man, utmärkt. Men, satsa på ordentliga trummor, och mycket trummor 😳 Sen fixar du en manlig vokal snutt där någon snackar om hur han har en robot hemma som gör allting åt honom och hur roboten en dag blev ond och mördade hela hans familj. Sen distar du den. Förresten, MYCKET trummor! Fetingsmuts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är bra, den är hård! Gillar arrangemanget, det händer lagom mycket/lite.

Tycker inte att du ska lägga in fler partier eller ta ned låten till något lugnare. Däremot skulle jag vilja höra en bättre mix.

Jag tycker det låter som att det är samma typ av dist på alltihop, vilket gör mixen onödigt tvådimensionell. Sedan skulle jag vilja ha dist i varierad mängd. T ex skulle hihaten kunna vara i princip kristallklar, i kontrast mot basen (eller vad det är).

Jobba helt enkelt med ljudbilden. Mindre, men mer varierad, dist överlag. Testa att göra vissa ljud kristallklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova ta bort all dist och se vad som blir kvar av den, och posta sen upp den här vetja! 😉 (Då skulle jag vilja lyssna) 😳

Låter lite väl distad. Men den är ju trots allt bara i skiss-stadiet. 🙁

\\Dana 😮

Edit: var lite snäll, och röstade en 2:a! 😠

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fungerade det. 😳 Jag tycker att låten är småskön men för rak i tanke på all dist. Fullständigt överlag dödar förstås all dynamik vilket i sin tur gör att ett komp känns tråkigt repetivt efter mycket färre varv än annars.. därför är det viktigt att skapa ett rejält sväng när man gör fetdistad musik. I mitt tycke. 😠 Fast jag tycker att den är värd en tvåa, iallafall. Småskönt tungt, som sagt.

Kanske borde du lägga ett odistat element överst en stund efter halvtid? En pad, eller något sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gudars skymning så mycket kommentarer!

Mixen kan absolut göras om. Den är dessutom bara "halvmixad" om ens det. Jag har inte panorerat något t ex. Men som någon sa, det är trots allt bara en skiss.

Vad gäller disten så är det bara kickarna som går genom egna distar, resten av trummorna kläms genom samma dist som allt annat gör, innan den når limitern..

De bägge syntarna är distade var för sig, men saken är den att allt är hårt distat mot slutet, så även om ljuden är rätt hårt distade så manglar den sista disten sönder det mesta av "personligheten" i ljuden.

Vad gäller det där med trummor så är det ett dilemma. Jag vill inte ha för mycket grejer i låten för då blir det verkligen bara gröt, på riktigt, för det är farligt nära, om inte redan där, redan nu. Men kanske kan jag fundera på det om jag hinner och orkar, kanske kan ta bort några element och lägga till lite mer utstickande grejer.

Sen var det det där med rösten.. Kanske hade varit roligt, men så var det det där med att den ska få plats, det är inte helt lätt att trycka in mer här, och för att man ska höra en röst så behöver den ju lite plats. Jag får snacka in lite egen tyska isf, det är inte kul att använda andras, och dessutom får jag lite användning för tyskan för en gångs skull. På jobbet blir det inte mycket tyska och i privatlivet är den bannlyst. Perfekt. Lustigt att det är så himla Tyskland det här egentligen, men visst, jag håller väl med. Fast jag lovar att jag är helt svensk och aldrig hört Front 242 eller Nitzer Ebb och knappt Einstürzende osv osv.. 😆

Jag gör såhär. För åtminstone Pazo's skull slänger jag upp rsnfilen. Och om jag kommer på något kreativit kanske jag kan slänga på något, t ex en pad, som går utanför det andra.. Men bara kanske. :rolleyes:

Tack för alla kommentarer och tips. 🙂 //Smulchen

Redigerat av Smulan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...